"Je to jediný automobil, který můj otec, Alexander Dubček, měl a byl jeho jediným vlastníkem," napsal průvodní slova k vystavované simce jeho syn Pavol Dubček. Francouzská krasavice Simca 1301 typ TB2 byla vyrobena v roce 1968. A. Dubček auto sám udržoval v provozu a dělal i některé drobné opravy.
Kromě toho si svou simcu i drobně upravil. Všimněte si, že přední sedadla jsou béžová, ale zadní lavice má vínové čalounění. "Vyměnil přední lavicové sedačky za dělené a sám si vyrobil a namontoval tažné zařízení, které využíval v době, kdy byl během politického pronásledování zaměstnán v podniku Státní lesy," vysvětluje jeho syn. Automobil je v původním stavu, ve kterém ho kdysi velice oblíbený politik zanechal.
Auto bylo ke koupi v Mototechnách nebo v Tuzexu. V roce 1970 stála simca 105 tisíc korun. Průměrná mzda v ČSSR tehdy byla 1 915 korun.
V jiném voze na nesprávném místě
I když byla Simca 1301 jediným automobilem, který Dubček vlastnil, osudovým se pro bývalého československého politika stal jiný vůz. Prvního září 1992 havaroval ve svém služebním BMW 735i na dálnici D1 u Humpolce.
Za hustého deště dostal jeho vůz smyk a vyletěl z dálnice. Dubček, který seděl nepřipoután na zadním sedadle, vypadl z vozu a po nehodě byl v bezvědomí. Na následky zranění pak zemřel 7. listopadu.
Jeho služební řidič Ján Rezník byl později odsouzen na jeden rok nepodmíněně.
Na jednom z nejnebezpečnějších úseků v Česku havarovali mimo jiné herec Petr Haničinec, federální ministr Jozef Bakšay nebo politik Miroslav Macek. Na stejném úseku dálnice D1 se stala řada hromadných nehod (v jednom případě čtyřiceti aut) a jen o kilometr dále havarovalo 20. března 2008 116 aut.