„Sháním obrněný transportér“

aktualizováno 
Silnice takřka bez dopravních značek a signálů, jakož i dalších omezení včetně obrubníku. Přesto plynulejší jízda a méně dopravních nehod. Takhle smířit oheň s vodou dokázal holandský dopravní vizionář Hans Monderman, mimo jiné vynálezce kruhového objezdu, propagátor snížené rychlosti ve městech a odpůrce dopravních značek, který letos v lednu zemřel ve věku dvaašedesáti let.

Fiat 500 versus Audi Q7 - ilustrační foto | foto: ADAC

Pokud auta ve městech jezdí pomaleji, hlásal, mají řidiči čas dávat přednost v jízdě či zastavovat tam, kde je to opravdu potřeba. Městy s pouze nejnutnějším minimem značek projíždějí auta plynuleji, méně se zastavují, takže i přes nižší povolenou rychlost zvládnou městem projet stejně rychle nebodokonce i rychleji než dřív.

Lidé totiž intuitivně vycítí, kdy je třeba dát přednost a kdy ji mají mít oni sami. Jejich vnímavost okolí vzroste, jakmile si uvědomí, že jsou skutečnou součástí provozu a prostředí, ne jen zvenku regulovaným objektem, který zajímá pouze začátek a cíl cesty... Ověřeno, vyzkoušeno, psychologicky zdůvodněno.

Mondermanův báječný vynález mě posmělil dát k lepšímu svoji čerstvou osobní zkušenost. Nedávno jsme si domů kupovali nové auto. Samozřejmě takové, abychom se před ostatními nemuseli stydět. Tedy opět malé.

S tímto požadavkem jsem svěřil prodavači v jedné značkové autotechně. "Dobrá volba!" rozzářil se ten ochotný mladík, aby se vzápětí zasmušil.

"Tím jsem myslel naši značku, samozřejmě. Ale ta velikost, tady opravdu nevím... Nechci vám radit, ale s takovým autíčkem, i když šikovné je, to se musí uznat, bych si já na silnici vůbec netroufnul. Vždyť vy si nebudete moct vůbec nic dovolit! Naopak, všichni se budou vytahovat na vás! Každý vás předjede! Budou vás ignorovat na přednosti! A na parkovišti před obchoďákem se budete stydět, uvidíte!"

"Já bych se spíš styděl, že mám auto zbytečně velké," namítl jsem. Se vztyčenými prsty se na chvíli zarazil. Na docela malou. "Nic v něm neuvezete," pokračoval ve vypočítávání. "A i policajti si na vás budou víc dovolovat, uvidíte! Věřte mi, nakonec se sem stejně vrátíte pro větší fáro. - Nebo jste zelenej?" zeptal se s podezřením.

"To ani ne. Ale nám prostě malé auto stačí."
"Chápu..." Zamnul si bradu. "A co bezpečnost jízdy?" vyhrkl nadějně.
"Jsem už vybouřený kliďas, všichni říkají, že jezdím opatrně, na ostatní beru ohledy."
"Bezpečnost ostatních je mi ukradená, jde mi o tu vaši. Vašich dětí... vnoučat," opravil se při pohledu na můj zvetšelý habitus. "Představte si, že si je v tomhle povezete na chalupu..."
V představě natěšených dětských ksichtíků za okénkem svého nového autíčka se mi úplně rozsvítil mozek.
"... a napálí to do vás nějakej třítunovej frajer?"
"Jezdím přece opatrně..." bráním svoji idylku.
"VY možná jo..."

Tolik jsem se na ten kup těšil! Moc dobře mi při něm nakonec nebylo, ale odolal jsem. A nejen to. Obyčejně takové věci nedělám rád, ale tentokrát jsem prostě MUSEL trochu přemýšlet. Aut přibývá, pravděpodobnost bouraček úměrně taky.

Jenže místo abychom u nás - za asistence efektivní, důsledné a neúplatné policie - obcovali s auty stále menšími, poněvadž po všech stránkách úspornějšími, a řídili zodpovědněji, raději budeme dál jezdit jako zvířata, a aby se nám při náležitém bourání nic nestalo, budeme tak činit v předimenzovaných žroutech materiálu, paliva, kyslíku, parkovací plochy!

Kde a jak se tahle eskalace civilního zbrojení zastaví? To jednou budeme brázdit cesty v "ótéčkách" (obrněných transportérech, pozn. red), jinak s námi pojišťovna ani neuzavře životní pojistku? A co to vlastně udělá s naší duší? Při vzpomínce na ty tváře bez úsměvu, zakuté v pojízdných pancířích, se mi vybavuje myšlenka významného amerického psychoanalytika Erika Eriksona (volně): "Pokud někdo ztrácí nervy při pouhé představě, že by musel vyjít s příjmem jen desetkrát – místo pětadvacetkrát – větším, než je příjem jeho průměrných spoluobčanů, pak není něco v pořádku."

Nu, autíčko jezdilo skvěle, nebezpečnostní můra se rozplynula. Dokud nepřišel první jarní výlet s vnoučaty. Syn mi nešťastně povídá: "Víš, tati, Lucka říká, že děti by v tom byly málo chráněné... Nezlob se."

Tady končí veškerý humor. Šetřím na hummer.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Najdete na iDNES.cz