Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Sháním obrněný transportér“

Silnice takřka bez dopravních značek a signálů, jakož i dalších omezení včetně obrubníku. Přesto plynulejší jízda a méně dopravních nehod. Takhle smířit oheň s vodou dokázal holandský dopravní vizionář Hans Monderman, mimo jiné vynálezce kruhového objezdu, propagátor snížené rychlosti ve městech a odpůrce dopravních značek, který letos v lednu zemřel ve věku dvaašedesáti let.

Fiat 500 versus Audi Q7 - ilustrační foto | foto: ADAC

Pokud auta ve městech jezdí pomaleji, hlásal, mají řidiči čas dávat přednost v jízdě či zastavovat tam, kde je to opravdu potřeba. Městy s pouze nejnutnějším minimem značek projíždějí auta plynuleji, méně se zastavují, takže i přes nižší povolenou rychlost zvládnou městem projet stejně rychle nebodokonce i rychleji než dřív.

Lidé totiž intuitivně vycítí, kdy je třeba dát přednost a kdy ji mají mít oni sami. Jejich vnímavost okolí vzroste, jakmile si uvědomí, že jsou skutečnou součástí provozu a prostředí, ne jen zvenku regulovaným objektem, který zajímá pouze začátek a cíl cesty... Ověřeno, vyzkoušeno, psychologicky zdůvodněno.

Mondermanův báječný vynález mě posmělil dát k lepšímu svoji čerstvou osobní zkušenost. Nedávno jsme si domů kupovali nové auto. Samozřejmě takové, abychom se před ostatními nemuseli stydět. Tedy opět malé.

S tímto požadavkem jsem svěřil prodavači v jedné značkové autotechně. "Dobrá volba!" rozzářil se ten ochotný mladík, aby se vzápětí zasmušil.

"Tím jsem myslel naši značku, samozřejmě. Ale ta velikost, tady opravdu nevím... Nechci vám radit, ale s takovým autíčkem, i když šikovné je, to se musí uznat, bych si já na silnici vůbec netroufnul. Vždyť vy si nebudete moct vůbec nic dovolit! Naopak, všichni se budou vytahovat na vás! Každý vás předjede! Budou vás ignorovat na přednosti! A na parkovišti před obchoďákem se budete stydět, uvidíte!"

"Já bych se spíš styděl, že mám auto zbytečně velké," namítl jsem. Se vztyčenými prsty se na chvíli zarazil. Na docela malou. "Nic v něm neuvezete," pokračoval ve vypočítávání. "A i policajti si na vás budou víc dovolovat, uvidíte! Věřte mi, nakonec se sem stejně vrátíte pro větší fáro. - Nebo jste zelenej?" zeptal se s podezřením.

"To ani ne. Ale nám prostě malé auto stačí."
"Chápu..." Zamnul si bradu. "A co bezpečnost jízdy?" vyhrkl nadějně.
"Jsem už vybouřený kliďas, všichni říkají, že jezdím opatrně, na ostatní beru ohledy."
"Bezpečnost ostatních je mi ukradená, jde mi o tu vaši. Vašich dětí... vnoučat," opravil se při pohledu na můj zvetšelý habitus. "Představte si, že si je v tomhle povezete na chalupu..."
V představě natěšených dětských ksichtíků za okénkem svého nového autíčka se mi úplně rozsvítil mozek.
"... a napálí to do vás nějakej třítunovej frajer?"
"Jezdím přece opatrně..." bráním svoji idylku.
"VY možná jo..."

Tolik jsem se na ten kup těšil! Moc dobře mi při něm nakonec nebylo, ale odolal jsem. A nejen to. Obyčejně takové věci nedělám rád, ale tentokrát jsem prostě MUSEL trochu přemýšlet. Aut přibývá, pravděpodobnost bouraček úměrně taky.

Jenže místo abychom u nás - za asistence efektivní, důsledné a neúplatné policie - obcovali s auty stále menšími, poněvadž po všech stránkách úspornějšími, a řídili zodpovědněji, raději budeme dál jezdit jako zvířata, a aby se nám při náležitém bourání nic nestalo, budeme tak činit v předimenzovaných žroutech materiálu, paliva, kyslíku, parkovací plochy!

Kde a jak se tahle eskalace civilního zbrojení zastaví? To jednou budeme brázdit cesty v "ótéčkách" (obrněných transportérech, pozn. red), jinak s námi pojišťovna ani neuzavře životní pojistku? A co to vlastně udělá s naší duší? Při vzpomínce na ty tváře bez úsměvu, zakuté v pojízdných pancířích, se mi vybavuje myšlenka významného amerického psychoanalytika Erika Eriksona (volně): "Pokud někdo ztrácí nervy při pouhé představě, že by musel vyjít s příjmem jen desetkrát – místo pětadvacetkrát – větším, než je příjem jeho průměrných spoluobčanů, pak není něco v pořádku."

Nu, autíčko jezdilo skvěle, nebezpečnostní můra se rozplynula. Dokud nepřišel první jarní výlet s vnoučaty. Syn mi nešťastně povídá: "Víš, tati, Lucka říká, že děti by v tom byly málo chráněné... Nezlob se."

Tady končí veškerý humor. Šetřím na hummer.

Autoři:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Ztělesnění automobilové romantiky. Mercedes-Maybach SL představí na jaře

Advertorial

Nádherné tvary, špičkový jízdní komfort, propracované detaily a síla osmiválcového motoru. Přesně to jsou ingredience, které v novém roadsteru Mercedes-Maybach SL Monogram Series zajišťují, že si...

12. prosince 2024

Plíživé i razantní zdražování povinného ručení. Ceny zvedají nákladné opravy

S koncem každého roku se otevírá téma zdražení povinného ručení. Aktuální dotaz je to i v těchto týdnech, nicméně podle odhadů z pojišťoven a srovnávačů se žádného skokového navýšená bát snad...

12. prosince 2024

VW potřebuje zrychlit, zkrátit vývoj. A německé fabriky musí víc pracovat

Německé továrny automobilky Volkswagen (VW) musí fungovat efektivněji, uvedl finanční ředitel firmy Arno Antlitz. Jinak bude nutné snížit počet zaměstnanců a spolu s nižším ziskem bude klesat i...

12. prosince 2024

VW zvažuje, že odstěhuje legendu z Německa. Golf by mohl vyrábět v Mexiku

Německá automobilová skupina Volkswagen zvažuje přeložit výrobu vozů Golf z Wolfsburgu do zahraničí, píše s odkazem na své zdroje z firmy deník Handelsblatt.

12. prosince 2024

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Prodejce na showroom

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Praha
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...

Příběh Petra: Moje manželka ignoruje domácí práce. Nevaří, neuklízí, nepere

Brali jsme se po docela krátké známosti. Čekali jsme tehdy naše první dítě a oběma nám už bylo dost přes třicet, tak...