Dvě kola navíc dělají z terénních dinosaurů impozantní monstra

  • 28
Šest kol mívají autobusy a náklaďáky. Ovšem výrobci experimentovali i se šestikolovými osobními auty. Většinou to byla podivná monstra, kterých se vyrobilo sotva pár kusů. V posledních letech se ale objevilo několik drsných modelů, které cílí na excentrické boháče – hlavně z Ruska či zemí Arabského poloostrova. A ty konečně slaví úspěch.

2018 Range Rover SLT

Range Rover SLT

Nejluxusnější SUV světa – Range Rover – se letos stalo základem pro opulentní přestavbu. Německá společnost T.Fotiadis Design, orientovaná na luxusní jachty, z něj udělala třínápravový pickup. Zjevně se nechala inspirovat úspěchem Mercedesu G. Hlavní byznys společnosti T.Fotiadis se odráží v názvu samotného konceptu, který znamená Superyacht Land Tender.

Úctyhodné jsou rozměry – 6,2 metru na délku, 2,13 na šířku a 1,85 na výšku.

2017 Hennessey VelociRaptor 6x6

Hennessey VelociRaptor 6x6

Další šílený šestikolový pick-up nese opět prehistorické jméno. Úpravce Hennessey vzal jako základ Ford F-150 Raptor. 3,5litrový dvakrát přeplňovaný šestiválec disponuje výkonem až 610 koní (448 kW) a točivým momentem 843 Nm. Dramatická přední maska dostatečně odstrašuje ostatní účastníky silničního provozu, aby raději uhnuli a nenechali se sežrat.

2013 Mercedes G63 AMG 6x6

Mercedes G63 AMG 6x6

Terénní mercedes třídy G je legendou sám o sobě, v roce 2013 ovšem dostal o jeden pár kol navíc a byl z toho nečekaný úspěch. Mercedes původně vyrobil několik set šestikolek pro australskou armádu a jeho dvorní úpravce AMG se pak pokusil otestovat zájem zákazníků o civilní verzi.

Mířil zejména na arabské šejky. Jedno auto stálo přes deset milionů korun a po stovce vyrobených kusů se jen zaprášilo. Majiteli se hodilo vlastnit i nějakou menší čerpací stanici, protože papírovou spotřebu 30 litrů na 100 kilometrů je hodně těžké dodržet…

1997 Dodge T-Rex

Dodge T-Rex

Příhodné jméno dostal koncept automobilky Dodge. Jméno tohoto dinosaura je ale ve skutečnosti zkratkou anglických slov Technology Research EXperimental. Byl poháněn desetiválcovým motorem Magnum o objemu osmi litrů, který pocházel z modelu RAM 2500/3500. Maximální výkon činil 367 kW (500 koní).

Při jízdě v těžkém terénu šlo pneumatický podvozek zvednout o 10 centimetrů. Do výroby se nedostal.

1984 Saab 906 Turbo

Saab 906 Turbo

Největší saab všech dob skončil ve fázi konceptu. Šestikolový kombík dlouhý 5,2 metru je dílem konstruktéra Leifa Mellberga. Postaven je na základech hatchbacku 900 GLS. Do luxusního interiéru se vešla spousta výbavy – třeba lednička s mrazákem, televize nebo audio soustava se šestnácti reproduktory. Do výroby se ale nikdy nedostal.

1980 Citroën CX Loadrunner

Citroën CX Loadrunner

Jeden z nejúspěšnějších modelů značky Citroën (a mimo jiné také oficiální vůz Ericha Honeckera nebo Françoise Mitterranda) – CX – se dočkal šestikolové přestavby. Staraly se o ni tři různé společnosti, a proto se od sebe hodně liší i jednotlivé kusy. Například délkou, která se pohybuje od 5,6 do 6,55 metru. Využívaly ho zejména záchranné a pohřební služby.

1978 Hustler

Hustler

Zvláštní hranaté vozítko je dílem návrháře Williama Townse (proslavil ho model Aston Martin Lagonda). Základem byla čtyřkolová verze, ale vzniklo i několik šestikolek, které nesly označení 6, Huntsman nebo Highlander.

Technickým základem byl model Mini. Z něho pocházel třeba pohon přední nápravy nebo části podvozku. Ovšem verze Huntsman měla základ v modelu Jaguar XJ12 včetně jeho 12válcového agregátu.

1977 Panther 6

Panther 6

V pouhých dvou exemplářích byl vyroben extravagantní šestikolový kabriolet Panther 6. Vůz byl vybaven osmiválcovým motorem Lincoln o objemu 8,2 litru a výkonu 600 koní. Poháněná byla zadní náprava, zatímco přední dvě se staraly o zatáčení. Maximální rychlost činila 320 km/h.

Více exemplářů nevzniklo především kvůli ceně, která činila 39 950 liber, což je třeba dvakrát tolik, než byla tehdejší cena Ferrari Berlinetta Boxer. Podle Wikipedie patří jeden ze dvou exemplářů britskému sběrateli Albertu Fellnerovi, druhý je údajně někde v Saúdské Arábii.

1973 Carmichael Commando

Carmichael Commando

Britský Range Rover posloužil jako základ pro výrobu šestikolového hasičského vozu určeného pro službu na letištích. Karosárna Carmichael ale později nabídla i luxusnější varianty pro privátní zákazníky. Třetí náprava ovšem nebyla tak úplně plnohodnotná. Hnané byly totiž jen standardní dvě přední nápravy, ta třetí byla přidaná především jako podpora pro prodlouženou karoserii.

1936 Škoda 903

Škoda 903

Šestikolová osobní auta mají kořeny ve vojenských speciálech. Pro zajímavost uvádíme jednu českou stopu. V polovině 30. let vypsal generální štáb české armády zakázku na vůz určený pro vyšší důstojníky v poli. Do výběrového řízení se přihlásila i značka Škoda, a to s modelem 903, jehož tři prototypy vyrobila v roce 1936.

Zakázku nakonec nezískala, ale během okupace si čtyři desítky kusů nechal vyrobit wehrmacht. Nejvyšší rychlost byla až 100 km/h, auto zvládlo 45procentní stoupání a průměrná spotřeba dosahovala 25 litrů benzinu na 100 kilometrů.