Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Servisy zbrojí na elektromobilitu. Opravovat se bude méně, ale dráž

Elektromobily vyžadují v porovnání s vozy se spalovacími motory až o čtyřicet procent menší objem servisních úkonů. Navíc se takových vozů bude nejspíš prodávat výrazně méně, protože budou dražší. Servisy, především ty značkové, to však přežijí. Zákazníci na platbách za opravy stejně neušetří.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Omezení otevření prodeje nových vozů v posledním koronavirovém roce a odkládání tohoto druhu výdajů u firem i domácností dopadlo na výrobce a prodejce vozidel. 

Poklesl i objem servisních prací a dalších věcí souvisejících s auty. „U servisních výkonů i prodeje náhradních dílů došlo v roce 2020 ve srovnání s předchozím rokem k poklesu o 10 až 15 procent. Nejvyšší pokles jsme zaznamenali u příslušenství (např. koberce, kryty zavazadlového prostoru, apod.), což přímo souvisí s poklesem prodeje nových vozidel, dále pak u dílů pro opravy vozů po haváriích,“ říká za značku Kia v České republice její mluvčí Kateřina Vaňková Jouglíčková.

Prodejce Louda Auto zaznamenal ve svých čtrnácti provozovnách po celé republice za loňský rok pokles servisních prací o 15 procent. „Pozorujeme trend méně častých návštěv servisu z titulu omezení cestování a s tím spojeným výrazně nižším nájezdem kilometrů. V období omezení provozu jsou požadovány pouze nezbytně nutné opravy na vozidle. Ostatní opravy a údržba je odložena na pozdější dobu. Podobný trend je vidět na poptávce po práci klempírny a lakovny. Tato situace je hlavě způsobena nižším provozem a menším počtem dopravních nehod. Tento trend nehodovosti je pozitivní, pro nás však na rozdíl od servisních prací znamená čistou ztrátu, kterou již nepůjde nahradit,“ doplňuje Karel Klouda, generální ředitel skupiny Auto Palace.

Až se situace s covidem vrátí do normálu, situace ve vytíženosti servisů se zase vrátí na původní úroveň. Servisy ovšem musejí vyhlížet další riziko, před kterým budou brzo stát. Pokud skutečně dojde k masivnímu nástupu elektromobility, budou mít méně práce. Kvůli vysoké ceně bude jednak elektrických aut méně a jejich servis je jednodušší a méně časově náročný, ve srovnání se spalovacími vozy zhruba o 40 procent (o servisu elektroaut čtěte více zde).

„Servisy investovaly do příprav na elektromobilitu a proškolení personálu nemalé prostředky v řádech milionů korun, jejich návratnost je v nedohlednu,“ popisuje situaci Pavel Boháč, ředitel obchodu a marketingu servisních služeb Louda Auto. 

„I elektromobily budou potřebovat servis, mají více namáhané podvozky a vlivem vyššího kroutícího momentu oproti spalovacím motorům může docházet i k většímu opotřebení pneumatik. Osobně odhaduji, že vozy se spalovacími motory budeme servisovat nejméně dalších dvacet let.“

Karel Klouda z Auto Palace k tomu dodává: „Je však jasné, že při cenách elektromobilů budou vlastníci hledat cesty k mnohem efektivnějšímu využití svých vozů a předpokládám, že nájezdy budou minimálně o 50 procent vyšší. Tím bude vznikat poptávka po servisních úkonech, budou však jiného charakteru a my se tomu budeme muset přizpůsobit.“

Servis elektrického auta sice zabere méně času, ale je náročnější z hlediska technického vybavení, což nahrává větším provozovnám. Asi jen málokterý neznačkový „vesnický“ servis nebo „všeuměl od vedle z garáže“ se pustí do servisu trakční baterie, která je pod napětím 400 až 800 voltů. Majitel elektromobilu tak bude muset chtě nechtě zamířit do značkové provozovny, která si logicky nechá investice, které musela do elektromobility vynaložit, patřičně zaplatit.

Otázkou je, jak rychle si evropští úředníci přechod k elektromobilitě vynutí. Pokud by byl přechod pozvolný, přibližně v dnešním tempu, tak i změna v servisech bude postupná. 

„Spolu s počtem elektrických vozů se zvýší i počet hybridních a plug-in hybridních vozidel, která v sobě kombinují servisní požadavky konvenčních i elektrických vozů. Také není možné zapomenout na zákazníky, kteří z nejrůznějších důvodů zůstanou u klasického spalovacího pohonu a budou užívat své vozidlo déle než je v současnosti obvyklé. I to přinese servisům práci a možná dojde i k renezanci některých dnes málo používaných opravárenských postupů,“ myslí si Kateřina Vaňková Jouglíčková z Kia. 

Pokud by emisní předpisy náhle zpřísnily tak, že bude umožněn prodej nových aut pouze v elektrické formě, případně by na majitele aut se spalovacím motorem byl vyvinut tlak je odstavit třeba v podobě extrémních daní na palivo, i v servisech by nastala revoluce, která koncovým zákazníkům přinese jen zdražení.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dovozci aut vyzvali vládu, aby spravedlivě podpořila nákupy bezemisních vozů.

Škoda Enyaq iV

Svaz dovozců automobilů (SDA) vyzval vládu, aby podpořila soukromý nákup elektromobilů a aut na...

Z Wu-chanu míří do Česka SUV a elektromobily. Už hledají prodejce

Fengon 5

Exkluzivně Na český trh vstupuje nová značka, která určitě vzbudí pozornost už jen tím, odkud její vozy...

Autozápisník: Influencer František, udržitelné angličáky a car-anténa

Ford F-150 Lightning má velký „pašerácký“ prostor v přídi o objemu 399 l.

Hlava katolické církve, influencer František bude kromě křesťanské víry šířit i tu zelenou; projekt...

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Autosalony Škody zavážejí první kusy elektromobilu Enyaq, který vstupuje do...

VIDEO Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13....

Francouzská hitparáda ekonápadů: ne reklamě na auta, nižší maximálka pro SUV

Citroën Numéro 9

Spojuje je jen kouř. A teď vyhlídky na zákaz reklamy. Tak jako před patnácti roky zmizela, celkem...

KVÍZ: Nepotřebují dálniční známku, parkují zdarma. Co víte o elektromobilech?

ilustrační snímek

Přestože jejich pořizovací cena je oproti klasickým vozům vyšší, mají nižší provozní náklady....

Jezděte na elektřinu, žádá Kalifornie Uber a Lyft. Do roku 2030, slibují firmy

Ilustrační snímek

Kalifornský úřad pro čisté ovzduší CARB přijal nová pravidla pro alternativní taxislužby, jako jsou...

  • Nejčtenější

Supervila na kolech má garáž i centrální vysavač, pracuje se na heliportu

Stojí i patnáct milionů korun, uvnitř je garáž třeba na vaše porsche a samozřejmě můžete připřáhnout přívěs s jachtou....

Mnichov žalují kvůli cyklopruhům. Jsou prázdné, ucpávají ulice, vadí autoklubu

Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland žaluje bavorskou metropoli kvůli novým cyklopruhům. Podle jeho...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný šéf Škody a jeho perné krizové roky i radosti s moc dobrým superbem

Premium Reinhard Jung byl ze škodováckých šéfů v novodobé historii značky pod křídly Volkswagenu asi nejméně viditelný. Klidné...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

Francie obvinila Peugeot a Citroën z podvodů s emisemi naftových vozů

Francouzská justice obvinila výrobce aut Peugeot z podvodu na spotřebitelích kvůli emisím naftových vozů. Nařídila také...

Nejlepší auto světa hýčká a uhrane. Chrám luxusu a pohodlí Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce je v dnešní přetechnizované době, a o autech to platí o to víc, poctou fortelnosti starých mistrů. Úcta k...

Sledujte červenou šipku. Na slavném závodě plivou veteránské perly plameny

Premium S každým dalším rokem, kdy se vracím do Itálie na závod Mille Miglia, jsem stále fascinovanější. A to nejen skvostnými...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

Postarejte se o svou fyzičku i během léta. Soutěžte s pečivem Fit den o hodinky GARMIN
Postarejte se o svou fyzičku i během léta. Soutěžte s pečivem Fit den o hodinky GARMIN

Načerpejte energii díky chlebům Penam Fit den, které jsou určené pro každého, kdo chce být fit. Díky vysokému obsahu vlákniny vás zasytí na delší...

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....

Dušek: Očkovat se nenechám. Indiáni raději zemřeli, než se nechat zotročit

Jaroslav Dušek promluvil o svém rozhodnutí nenechat se očkovat vakcínou proti covidu-19. Herec, který nedávno oslavil...