Senioři na polygony. Starší řidiči mohou zdarma na kurz bezpečné jízdy

aktualizováno 
Populace českých řidičů stárne. Senioři ročně způsobí 80 smrtelných nehod a 170 havárií s těžkými následky. Často si neví rady s novými technologiemi v autech a složitá je pro ně i rostoucí intenzita dopravy. Situaci jim má ulehčit nový projekt Jedu s dobou. Seniorům nad 65 let otevře polygony a zdarma je provede teorií i praxí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Nový preventivní projekt Jedu s dobou je určený řidičům nad 65 let. Startuje 21. dubna a potrvá až do srpna 2018. Vzdělávací program organizuje Asociace Center bezpečné jízdy po celém Česku s podporou českého Autoklubu, Policie ČR a Radou seniorů ČR. Pro seniory, kteří chtějí zdokonalit své dovednosti za volantem a do projektu se přihlásí, je zdarma.

Jedu s dobou

  • Kdy: zatím jsou vyhlášeny termíny na 28. dubna v 8:00 a ve 14:00 a 25. května v 8:00 a ve 14:00
  • Kde: Třinec, Hradec Králové, Příbram, Vysoké Mýto, Jihlava, Most, Sosnová u České Lípy, Ostrava
  • Za kolik: zdarma
  • Teoretická část: bezpečná a defenzivní jízda autem, aktuality z legislativy, zajímavosti z dopravy
  • Praktická část: krizové brždění na různém povrchu vozovky, řešení smyku, manévrování s autem za různých okolností, vnímání rizika mrtvých úhlů v auta, bezpečná vzdálenost při souběžné jízdě, zdravověda s praktickou ukázkou první pomoci, správné zacházení s vlastním vozem.

Kde se přihlásit: www.jedusdobou.cz

V osmi centrech bezpečné jízdy v Ostravě, Třinci, Jihlavě, Vysokém Mýtě, Hradci Králové, Sosnové, Příbrami a v Mostě je čeká celkem 64 kurzů ve čtyřech termínech. „Projekt může absolvovat až 3840 lidí. Každý kurz potrvá celkem šest hodin, z toho dvě hodiny jsou teoretické a čtyři hodiny budeme věnovat praktickým záležitostem a jízdě autem. Jedním kurzem může najednou projít 60 lidí a účastníci si mohou vybrat, zda dají přednost dopolednímu či odpolednímu bloku,“ uvedl manažer projektu Libor Budina.

V teoretické části si řidiči-senioři osvojí bezpečnou a defenzivní jízdu autem a instruktoři je seznámí s aktualitami z legislativy a se zajímavostmi z dopravy.

Polygony jsou vybavené kluznými fóliemi, vanami pro aquaplaning nebo smykovými deskami. Praktická část je tedy zaměřena na krizové brzdění na různém povrchu vozovky, řešení smyku, manévrování s autem za různých okolností, vnímání rizika mrtvých úhlů auta, bezpečnou vzdálenost při souběžné jízdě, zdravovědu s praktickou ukázkou první pomoci a v neposlední řadě také na správné zacházení s vlastním autem.

„Projekt je určen těm, kteří hledají pocit jistoty za volantem, ale také seniorům s dlouholetou řidičskou zkušeností. Tato skupina je často opomíjená, přitom se neustále rozšiřuje. Chceme, aby tito lidé získali zkušenosti s novými auty a technologiemi a aby měli možnost si to všechno v klidu a bezpečí vyzkoušet,“ upřesnil prezident Autoklubu Jan Šťovíček.

První zájemci o kurz už se hlásí a podle manažera projektu Budiny je v současnosti zaplněn asi z patnácti procent.

„Řidiče-seniory čeká na všech polygonech přívětivé a přátelské prostředí. Mohou přijet beze strachu a obav, že jim někdo odebere řidičský průkaz nebo je pošle na zdravotní prohlídku,“ ujistil zájemce Dalimil Frič, ředitel Centra bezpečné jízdy v Ostravě. Zároveň účastníkům kurzu v Ostravě slibuje doprovodný program nebo výlet za elektromobilitou.

„Doporučujeme zájemcům, aby na kurz přijeli vlastním vozem, na který jsou zvyklí a který znají a plně ovládají,“ doplnil Frič s tím, že možná je i varianta bez auta, protože centra mají k dispozici svůj vlastní vozový park.

Seniorů za volantem přibývá

Počet řidičů-seniorů podle statistik rychle narůstá. Podle informací Rady seniorů ČR bylo v Česku k 31. 12. 2017 registrováno 2 403 933 lidí pobírajících starobní penzi. Předseda Rady Zdeněk Pernes odhaduje, že polovina z nich vlastní řidičský průkaz. „Jen řidičů nad 80 let u nás jezdí téměř 425 tisíc a máme na 196 tisíc řidičů nad 85 let,“ počítá Pernes.

6 milionů z fondu

Projekt získal 6 097 470 korun z Fondu zábrany škod, který spravuje Česká kancelář pojistitelů. Díky takové dotaci je pro seniory zcela zdarma. Pojišťovny z České kanceláře pojistitelů, u kterých se dá v ČR uzavřít povinné ručení, každoročně do tohoto fondu odvádí 3 procenta z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Peníze z fondu jdou základním složkám Integrovaného záchranného systému (hasiči, záchranáři, policie), ostatním záchranářům a na preventivní programy, které se zabývají bezpečností a prevencí škod na silnicích.

S počtem starších řidičů roste i celkový počet nehod v této skupině (o rizicích jsme psali zde). Procento nehod seniorů však klesá. Nejrizikovější skupinou na českých silnicích zůstávají řidiči s čerstvě získanými doklady. Na svědomí mají 20 procent všech nehod a čtvrtinu těch tragických, a to nejen v Česku (podrobnější statistiku najdete zde).

„S přestupky řidičů-seniorů se potkáváme jen ojediněle. Dá se říct, že starší řidiči jsou zodpovědní. Na druhou stranu musíme brát v úvahu závažnost těchto nehod a také neustále narůstající intenzitu dopravy,“ připomněl šéf dopravní policie Tomáš Lerch s tím, že projekt bere jako obrovský preventivní krok.

Podle Pernese jsou řidičské schopnosti seniorů velmi individuální a neplatí předsudek, že by byli senioři na silnicích pro ostatní hrozbou. „ Musíme brát v úvahu zdravotní stav a životní styl konkrétního řidiče,“ vzkázal. Potvrdil, že stále více jich usedá za volant. „Seniorů za volanty nepřibývá jen z důvodu stárnutí české populace, ale také z nutnosti samoobslužnosti, kdy na venkově chybí v docházkové vzdálenosti potraviny, lékaři nebo lékárny. Řada z nich chce nadále žít aktivním životem a auto bere jako svou přirozenou součást,“ doplnil Pernes.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Seat Altea 1.2 TSi, Serv.kniha
Seat Altea 1.2 TSi, Serv.kniha

r.v. 2011, naj. 83 556 km, benzín
175 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz