Aliance Renault-Nissan se po Ghosnově odchodu tiše rozpadá

  13:33aktualizováno  13:33
Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se po odchodu Carlose Ghosna začala tiše rozpadat. Některá oddělení byla zrušena, zatímco jiná nemají co na práci a stojí. S odvoláním na současné i bývalé zaměstnance to napsal list Financial Times. Mluvčí aliance zprávu odmítl komentovat, stejně jako zástupci Renaultu a Nissanu.

Někdejší šéf francouzské automobilky Renault Carlos Ghosn | foto: Nissan

Ghosn, který byl šéfem Renaultu a předsedou správní rady Nissanu, se až do obvinění z finančních pochybení a zatčení v listopadu loňského roku snažil o propojení automobilek tak, aby bylo v podstatě nevratné. Během posledního roku jmenoval napříč aliancí řadu manažerů k řízení chodu od výroby až po poprodejní servis. Některá oddělení byla spojena a vznikla jiná, kde firmy dříve nespolupracovaly. Jeho cílem bylo integrovat firmy tak, aby z podobných činností do roku 2022 plynulo deset miliard eur (asi 256 miliard Kč).

Kancelář vedení, která řídila každodenní chod aliance a měla několik vedoucích pracovníků, je nyní rozpouštěna. Naopak další sekce, jako je komunikace, prodej a marketing nebo lehká užitková vozidla, se zmenšují a ubývá jim zaměstnanců.

Od Ghosnova odchodu se Renault s Nissanem od sebe vzdalují, zčásti kvůli napjatým vztahům mezi dvěma soupeřícími manažerskými týmy. „Je spravedlivé říci, že vztahy jsou stejně špatné, jak jsou už dvacet let,“ uvedl jeden ze zdrojů Financial Times. To má dopad na fungování aliance, protože některá oddělení mají být uzavřena a jiná jsou ignorována.

Jak poznamenal Financial Times, spolupráce je věcí dobré vůle, a ta se v poslední době vytrácí. Důkazem toho, že vztahy mezi partnery nejsou dobré, je dopis předsedy představenstva Renaultu Jeana-Dominiqua Senarda šéfovi Nissanu Hirotu Saikawovi. 

Senard napsal, že využije akcie své společnosti k zablokování změn v řízení Nissanu, o nichž bude japonská automobilka hlasovat na nadcházející valné hromadě, která se bude konat v úterý 25. června. Renault, který drží 43 procent akcií Nissanu, se hodlal zdržet hlasování.

Nissan koncem minulého týdne oznámil že ponechá Renaultu místo ve své správní radě. Chce tak ukončit napětí mezi partnery, kteří jsou spolu dvacet let. Nissan uvedl, že ponechá místo ve správní radě generálnímu řediteli Renaultu Thierry Bollorému a Jean-Dominique Senard se stane místopředsedou představenstva.

V dubnu vedení všech tří firem aliance vytyčilo novou formu spolupráce, která není založena na integraci, ale na individuálních projektech. Zda bude některý z nich zahájen, není podle Financial Times jisté.

Celou situaci francouzko-japonské aliance ještě komplikují a nejistotu především u Nissanu zvyšují aktuální jednání Renautl o spojení s italsko americkým koncernem Fiat-Chrysler (čtěte zde). To nejprve Italové ukončili, v uplynulých dnech se ovšem začalo mluvit o návratu zástupců obou automobilek k jednacímu stolu.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Najdete na iDNES.cz