Sen doktora Blažeje: Honda Civic, kapitola osm

  17:02aktualizováno  17:02
Žádná naleštěná autosalonová studie dobrá akorát na lapání prachu, je to auto které vyrazí do provozu! Honda Civic osmé generace, která byla vidět na ženevském autosalonu letos v březnu, zamíří ve své nezměněně šokující podobě na silnice.

V době, kdy se automobilky bojí o své bytí či nebytí, přichází japonská Honda s autem, které není podobné ničemu dalšímu, co potkáváme na silnicích celého světa.

Japonské UFO, ovšem vyráběné na britských ostrovech, zamíří na silnici v lednu 2006.

Kulturní šok

Novému civicu nemůže nikdo vyčítat, že snad od někoho opisuje. Jedinečné tvary, které mohou slabší povahy připisovat korábům mimozemských civilizací, zaručí že si civica s žádným jiným autem nespletete.

Jak se zdá, Honda chce usilovat o titul nejavangardnější automobilky pod sluncem. Za více než třicetiletou kariéru nebyl civic nikdy šedý a nudný. Nasupený bolid s nápaditými detaily byl vždycky doplňkem řidičů s výjimečným sebevědomím a vkusem.

Do hvězdných výšin vytočený motor a atraktivní kabát. Nový civic nezástává svému rodu nic dlužen.

***

Doktor Arnošt Blažej jezdil s civicem první generace do nemocnice na kraj města a mezi šedým normalizovaným vozovým parkem let sedmdesátých vypadal jako zjevení. V nejnovější osmé generaci by ve stávajícím provozu nezapadl ani dnes.

Narození legendy se datuje do roku 1972. Původně mělo auto do města doplnit modelovou řadu. Jenomže z auta se stal bestseller a tak vznikly další verze a generace. Jako kupé, targa, sedan, hatchback, kombi, nejposlednější generace dokonce jezdí na vodík...

***

Kdo se za osmou generací neohlédne musí být s největší pravděpodobností slepý, do golf třídy se vrací odvaha experimentovat.

Přistání na planetě Zemi

Jednolitá karoserie, kde splývá hmota přídě a kabiny, dává autu jednoprostorový vzhled. Ovšem žádné neohrabané MPVčko, civic střídá obliny s plynulými liniemi a čisté plochy s řezanými a už od pohledu je pekelně rychlý. 

Na první pohled hádá pozorovatel civicu pouze trojici dveří, až při bližším ohledání najde druhý pár, s klikou ukrytou v třetím sloupku. Dveře nevypadají největší, hlava bude asi při nastupování choulostivá k boulím. Čahouni a cvalíci proto raději zamíří na přední sedadla. Na agresivitě přidává pod velkým úhlem stoupající boční linie.

Chromové víčko nádrže, velká klika předních dveří, zrcátka s integrovanými směrovkami... Při navrhování detailů se designéři vyřádili.

Avantgardní předek zamotá hlavu tunerům. Na pohled členitý, na omak hladký. Na soupeře civic hledí přimhouřenýma očima; prosklený segment, na místě kde mají ostatní mřížku chladiče, mezi nimi vykrajuje potutelný úsměv.

Ve stejném duchu jako příď se nese i záď nového civicu. Strmé okno zadních dveří sice nepůsobí moc prakticky, na stěhování si ale civic nepořizujeme. Zadní partii tvarují horizontální linie. Vzpomínkou na legendární "CRXko" je zlom dělící zadní okno a vytvářející hranu "odtrhující" obtékající vzduch. Vrchní část plynule navazuje na linii střechy a až zde se láme směrem dolů.

Myšlenku spojených světel, kterými se auto usmívá na okolní svět, najdeme i vzadu. Koncovky výfuků opisují trojúhelníkový tvar od předních mlhovek

Když obejdeme civic s metrem v ruce, naměříme tyto hodnoty: délka 425 cm, šířka 176 cm, výška 146 cm a rozvor 264 cm. Do kufru se pak vejde 415 decimetrových krychliček (maximálně pak 485). Oproti stávající sedmé generaci je tak civic o 3,5 centimetru kratší a nižší. Naopak o 6,5 centimetru narostl do šířky a o 3,5 a 4,5 centimetru je větší rozchod vpředu a vzadu.

Řídím své Hvězdné války

Záplava speciálních efektů nekončí ani po otevření dveří. Tohle auto si opravdu nepořídí introvert bez fantazie. Snili jste v mládí o řízení vesmírné lodi Enterprise? Civic tu šanci nabízí.

Vše, co řidič potřebuje k ovládání auta, je umístěno na panelu tvaru půlměsíce kolem volantu. Motor se oživuje zářivě červeným knoflíkem nalevo od tříramenného multifunkčního volantu, vyvedeného v kombinaci kůže a hliníku.

Za volantem trůní ten pro motory Honda nejdůležitější ukazatel - otáčkoměr cejchovaný do osmi tisíc otáček. Pokud by řidiče přeci jen zajímalo, jakou rychlostí uhání, stačí zvednout pohled na kapličku, která celé pracoviště řidiče obtéká. Honda po dlouhém odolávání ustoupila a civic konečně dostane palubní počítač. 

Bohužel, nový civic nezdědil po svém předchůdci vysoko umístěnou řadicí páku, na kterou řidič dosáhl téměř bez toho, aby sundal ruku z volantu. Nově se v poslední generaci přestěhovala o něco níže, dostala ovšem hi-tech zpracování, inspirované Hondou FR-V.

Sportovní civic hraje i na praktickou notu. Zadni sedadla lze sklápět jediným pohybem a vytvořit tak rovný nákladový prostor. Lahůdkou je pak možnost vytvořit druhý zavazadlový prostor pro převážení vysokých a úzkých věcí (například kol) vztyčením sedáků zadních sedadel.

Motor

1,4
i-DSI

1,8
i-VTEC

2,2
i-CTDi

Objem (ccm)

1339

1798

2204

Max. výkon (kW/k)

61/83

103/140

103/140

Max. točivý moment (Nm)

119

174

340

Max. rychlost (km/h)

171

207

205

Zrychlení 0 - 100 (km/h)

14,2

8,6

8,4

Kombinovaná spotřeba (l/100 km)

6,1

6,4

5,1

Toč se toč

V lednu 2006, kdy začnou prodeje UFA ze znakem Hondy na kapotě, budou v ceníku civicu figurovat tři motory. Dva benzinové a jeden naftový.

Stočtyřicetikoňový (103 kW) turbodiesel i-CDTi patří k tomu nejlepšímu, co může momentálně milovník nafty pořídit. Stejný výkon nabídne i 1,8 i-VTEC. Základním motorem pak bude 83 koňová (61 kW) čtrnáctistovka.

Motory budou standardně spřaženy s šestistupňvou mauální převodovkou. Benzinové agregáty dostanou následně také robotizovanou převodovku se stejným počtěm převodových stupňů.

O něco později přibude verze s hybridním pohonem. Chybět nebude třešnička na dortu v podobě "zlobivého" Type R.

Výbava civicu bude mimo jiné zahrnovat 6 airbagů, ABS a stabilizační systém, základní obutí bude mít velikost 205/22 R16. Civic by měl také dostat automatické stěrače a světlomety, nebo prosklenou střechu, tu ovšem za příplatek.

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Najdete na iDNES.cz