Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Sen doktora Blažeje: Honda Civic, kapitola osm

  17:02aktualizováno  17:02
Žádná naleštěná autosalonová studie dobrá akorát na lapání prachu, je to auto které vyrazí do provozu! Honda Civic osmé generace, která byla vidět na ženevském autosalonu letos v březnu, zamíří ve své nezměněně šokující podobě na silnice.

V době, kdy se automobilky bojí o své bytí či nebytí, přichází japonská Honda s autem, které není podobné ničemu dalšímu, co potkáváme na silnicích celého světa.

Japonské UFO, ovšem vyráběné na britských ostrovech, zamíří na silnici v lednu 2006.

Kulturní šok

Novému civicu nemůže nikdo vyčítat, že snad od někoho opisuje. Jedinečné tvary, které mohou slabší povahy připisovat korábům mimozemských civilizací, zaručí že si civica s žádným jiným autem nespletete.

Jak se zdá, Honda chce usilovat o titul nejavangardnější automobilky pod sluncem. Za více než třicetiletou kariéru nebyl civic nikdy šedý a nudný. Nasupený bolid s nápaditými detaily byl vždycky doplňkem řidičů s výjimečným sebevědomím a vkusem.

Do hvězdných výšin vytočený motor a atraktivní kabát. Nový civic nezástává svému rodu nic dlužen.

***

Doktor Arnošt Blažej jezdil s civicem první generace do nemocnice na kraj města a mezi šedým normalizovaným vozovým parkem let sedmdesátých vypadal jako zjevení. V nejnovější osmé generaci by ve stávajícím provozu nezapadl ani dnes.

Narození legendy se datuje do roku 1972. Původně mělo auto do města doplnit modelovou řadu. Jenomže z auta se stal bestseller a tak vznikly další verze a generace. Jako kupé, targa, sedan, hatchback, kombi, nejposlednější generace dokonce jezdí na vodík...

***

Kdo se za osmou generací neohlédne musí být s největší pravděpodobností slepý, do golf třídy se vrací odvaha experimentovat.

Přistání na planetě Zemi

Jednolitá karoserie, kde splývá hmota přídě a kabiny, dává autu jednoprostorový vzhled. Ovšem žádné neohrabané MPVčko, civic střídá obliny s plynulými liniemi a čisté plochy s řezanými a už od pohledu je pekelně rychlý. 

Na první pohled hádá pozorovatel civicu pouze trojici dveří, až při bližším ohledání najde druhý pár, s klikou ukrytou v třetím sloupku. Dveře nevypadají největší, hlava bude asi při nastupování choulostivá k boulím. Čahouni a cvalíci proto raději zamíří na přední sedadla. Na agresivitě přidává pod velkým úhlem stoupající boční linie.

Chromové víčko nádrže, velká klika předních dveří, zrcátka s integrovanými směrovkami... Při navrhování detailů se designéři vyřádili.

Avantgardní předek zamotá hlavu tunerům. Na pohled členitý, na omak hladký. Na soupeře civic hledí přimhouřenýma očima; prosklený segment, na místě kde mají ostatní mřížku chladiče, mezi nimi vykrajuje potutelný úsměv.

Ve stejném duchu jako příď se nese i záď nového civicu. Strmé okno zadních dveří sice nepůsobí moc prakticky, na stěhování si ale civic nepořizujeme. Zadní partii tvarují horizontální linie. Vzpomínkou na legendární "CRXko" je zlom dělící zadní okno a vytvářející hranu "odtrhující" obtékající vzduch. Vrchní část plynule navazuje na linii střechy a až zde se láme směrem dolů.

Myšlenku spojených světel, kterými se auto usmívá na okolní svět, najdeme i vzadu. Koncovky výfuků opisují trojúhelníkový tvar od předních mlhovek

Když obejdeme civic s metrem v ruce, naměříme tyto hodnoty: délka 425 cm, šířka 176 cm, výška 146 cm a rozvor 264 cm. Do kufru se pak vejde 415 decimetrových krychliček (maximálně pak 485). Oproti stávající sedmé generaci je tak civic o 3,5 centimetru kratší a nižší. Naopak o 6,5 centimetru narostl do šířky a o 3,5 a 4,5 centimetru je větší rozchod vpředu a vzadu.

Řídím své Hvězdné války

Záplava speciálních efektů nekončí ani po otevření dveří. Tohle auto si opravdu nepořídí introvert bez fantazie. Snili jste v mládí o řízení vesmírné lodi Enterprise? Civic tu šanci nabízí.

Vše, co řidič potřebuje k ovládání auta, je umístěno na panelu tvaru půlměsíce kolem volantu. Motor se oživuje zářivě červeným knoflíkem nalevo od tříramenného multifunkčního volantu, vyvedeného v kombinaci kůže a hliníku.

Za volantem trůní ten pro motory Honda nejdůležitější ukazatel - otáčkoměr cejchovaný do osmi tisíc otáček. Pokud by řidiče přeci jen zajímalo, jakou rychlostí uhání, stačí zvednout pohled na kapličku, která celé pracoviště řidiče obtéká. Honda po dlouhém odolávání ustoupila a civic konečně dostane palubní počítač. 

Bohužel, nový civic nezdědil po svém předchůdci vysoko umístěnou řadicí páku, na kterou řidič dosáhl téměř bez toho, aby sundal ruku z volantu. Nově se v poslední generaci přestěhovala o něco níže, dostala ovšem hi-tech zpracování, inspirované Hondou FR-V.

Sportovní civic hraje i na praktickou notu. Zadni sedadla lze sklápět jediným pohybem a vytvořit tak rovný nákladový prostor. Lahůdkou je pak možnost vytvořit druhý zavazadlový prostor pro převážení vysokých a úzkých věcí (například kol) vztyčením sedáků zadních sedadel.

Motor

1,4
i-DSI

1,8
i-VTEC

2,2
i-CTDi

Objem (ccm)

1339

1798

2204

Max. výkon (kW/k)

61/83

103/140

103/140

Max. točivý moment (Nm)

119

174

340

Max. rychlost (km/h)

171

207

205

Zrychlení 0 - 100 (km/h)

14,2

8,6

8,4

Kombinovaná spotřeba (l/100 km)

6,1

6,4

5,1

Toč se toč

V lednu 2006, kdy začnou prodeje UFA ze znakem Hondy na kapotě, budou v ceníku civicu figurovat tři motory. Dva benzinové a jeden naftový.

Stočtyřicetikoňový (103 kW) turbodiesel i-CDTi patří k tomu nejlepšímu, co může momentálně milovník nafty pořídit. Stejný výkon nabídne i 1,8 i-VTEC. Základním motorem pak bude 83 koňová (61 kW) čtrnáctistovka.

Motory budou standardně spřaženy s šestistupňvou mauální převodovkou. Benzinové agregáty dostanou následně také robotizovanou převodovku se stejným počtěm převodových stupňů.

O něco později přibude verze s hybridním pohonem. Chybět nebude třešnička na dortu v podobě "zlobivého" Type R.

Výbava civicu bude mimo jiné zahrnovat 6 airbagů, ABS a stabilizační systém, základní obutí bude mít velikost 205/22 R16. Civic by měl také dostat automatické stěrače a světlomety, nebo prosklenou střechu, tu ovšem za příplatek.

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Honda Civic osmé generace

Autoři: ,
  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou koní pod kapotou....

Vtípky, šifry i vychloubání. Značkou na přání se pyšní wartburg i hasiči

Někdo se chce pochlubit světu, jakou káru že si to pořídil, jiný chce pobavit kolegy šoféry a chodce, další si z...

Garáž dostala nový kabát, chybějí jen vrata. Soutěžte o ně i vy

Někdo v ní parkuje svůj vůz, jiný v ní má dílnu, nebo laický autoservis. Soutěžící Ivan si vytvořil v domě atypickou...

V Monaku shořelo ikonické Ferrari F40, v dražbách stojí desítky milionů

Přesně na výročí 122 let narození Enza Ferrariho, 18. února shořel v ulicích Monaka jeden z klenotů z Maranella. Slavné...

OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby
OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby

Máme pro vás další krásné dárky. Kosmetiku Nivea Baby, která je velmi šetrná i k té nejjemnější dětské pokožce, otestuje dvacet z vás. Chcete ji také vyzkoušet?

Najdete na iDNES.cz