Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na první semafory v Praze si řidiči stěžovali, dnes je řídí umělá inteligence

Už před sto lety byla dopravní situace na Václavském náměstí mírně řečeno hektická. Proto bylo rozhodnuto, že pokyny policistů, kteří se ten frmol snažili usměrnit, nahradí automatický semafor. Reakce řidičů na něj však nebyly vůbec pozitivní.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Koncem ledna roku 1930 byl první automaticky semafor umístěn na křižovatku Václavského náměstí s Jindřišskou a Vodičkovou. A jakkoli do té doby byly křižovatky řízeny výhradně policisty, tato konkrétní už byla i pro ostřílené profesionály příliš. Jak ostatně vyplývá ze záznamů sčítání motorových vozidel z let 1928 až 1930, touto konkrétní křižovatkou během dvanácti hodin ve špičce projelo často i sedmnáct tisíc aut.

A tak ve chvíli, kdy došlo na velkou rekonstrukci vozovky na náměstí, při které byly tramvajové koleje z původní polohy při chodnících položeny do středu náměstí na vlastní zvýšené těleso, přišla řada na automatický semafor.

Dvě dopravní návěstidla pak byla umístěna na křižovatku s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí – jedno v každém jízdním pruhu Václavského náměstí, tedy ve směru nahoru i dolů. Oba semafory zavěšené na ocelových lanech mohly být podle potřeby řízeny ručně dopravním strážníkem, anebo automaticky. Zelenému i červenému signálu byla shodně vyhrazena doba 23 sekund, žluté světlo svítilo deset sekund.

Kvůli dopravní novince vydalo dokonce policejní ředitelství v Praze vyhlášku, která se zabývala například způsobem řazení aut před křižovatkou. Vůbec prvního semaforu, byť ručně ovládaného, se Pražané dočkali už zhruba o dva roky dříve, v prosinci 1927 na křižovatce Hybernské ulice s Dlážděnou a Havlíčkovou. Byla to čtyřstranná plechová skříň z dílny ČKD, vysoká 1,4 metru, se třemi barevnými čočkami, zavěšená na lanovém závěsu.

První elektrický semafor řídil provoz už před sto lety

Třetí semafor se v Praze objevil v dubnu 1930 na dolním konci Václavského náměstí, na křižovatce Můstek. A brzy následovala další návěstidla v centru Prahy a přilehlých oblastech, která byla buď zavěšená nad jízdní dráhou, nebo postavená na kovovém stožáru uprostřed křižovatky.

Jenomže prvotní reakce řidičů byly výhradně negativní. Řidiči si stěžovali, že je zařízení zbytečně zdržuje v jízdě, a v novinách vycházely rozhorlené polemiky. Po zavedení nového světelného signalizačního zařízení se sice opravdu na některých frekventovaných místech auta hromadila, příčinou ale byla spíš živelná pražská doprava, která se dlouhá léta rozvíjela prakticky bez koncepce a plánu.

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

Když na začátku protektorátu zavedli Němci již dlouho chystanou jízdu vpravo, prošel výraznou proměnou i systém světelné dopravní signalizace v Praze. Původní čtyřsměrová návěstidla – byla tehdy na 33 křižovatkách – se většinou z centrální polohy nad křižovatkou přesunula na sloupy před ní, objevily se už i kombinace se semafory pro chodce.

Dnes standard řízený AI

Za těch let jsme se hodně posunuli. Koncem loňského roku Technická správa komunikací dokončila první fázi provozu nového systému pro řízení semaforů využívající umělou inteligenci. Nový systém optimalizuje nastavení semaforů a zajišťuje co nejplynulejší průjezd vozidel. Nahradí tak současný systém, kdy každá křižovatka má předem nastavený plán, který zohledňuje i okolní oblasti.

Umělá inteligence vyléčila kolony v Bostonu, stačilo vyladit zelenou vlnu

Umělá inteligence navíc zohledňuje aktuální dopravní situaci a předem stanovené priority. Díky tomu se snižují zpoždění a počet zastavení, což vede ke zkrácení doby jízdy všech účastníků silničního provozu. Navíc AI využívá nabytých zkušeností k další optimalizaci. Výhodou je možnost napojení mnohem více zdrojů, které lze brát v potaz při řízení dopravy.

„Díky umělé inteligenci dokáže systém rychle reagovat na měnící se dopravní situace. Optimalizovat průtok vozidel je obrovská výzva do budoucna pro všechna města, ve kterých neustále roste počet obyvatel a vozidel, ale silnice se ve stávající zástavbě nedají dál rozšiřovat. Pilotní instalace systému v Praze ukazuje, jak mohou moderní technologie a umělá inteligence přispět k řízení dopravy. Tento systém má potenciál zlepšit kvalitu života obyvatel Prahy, ale i návštěvníků našeho hlavního města a přispět k udržitelnému rozvoji městské dopravy,“ popisuje výhody systému Martin Pípa, náměstek generálního ředitele TSK.

Autor: , pro iDNES.cz

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Seat hrozí propouštěním kvůli clům na elektro z Číny, zabrzdí Cupru Tavascan

„Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce příštího měsíce nesníží cla na dovoz elektromobilů z Číny,“ prohlásil šéf Seatu Wayne Griffiths. Seat,...

8. února 2025

V Paříži otevřeli automobilové lahůdkářství. Výstava Rétromobile uctívá bohyni

V Paříži odstartoval další ročník jednoho z nejvýznamnějších světových veletrhů klasických automobilů Rétromobile. Až do neděle 9. února se koná na výstavišti Expo Porte de Versailles, ale auta...

7. února 2025

Zemětřesení ve vedení Porsche. Kandidáty do vedení hledají i ve Škodě

Dozorčí rada Porsche se odhodlala k ráznému kroku. Zahájila jednání o ukončení smluv finančního ředitele Lutze Meschkeho a manažera prodeje Detleva von Platena, kteří patřili k velkým zastáncům...

7. února 2025

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...