Koncem ledna roku 1930 byl první automaticky semafor umístěn na křižovatku Václavského náměstí s Jindřišskou a Vodičkovou. A jakkoli do té doby byly křižovatky řízeny výhradně policisty, tato konkrétní už byla i pro ostřílené profesionály příliš. Jak ostatně vyplývá ze záznamů sčítání motorových vozidel z let 1928 až 1930, touto konkrétní křižovatkou během dvanácti hodin ve špičce projelo často i sedmnáct tisíc aut.
A tak ve chvíli, kdy došlo na velkou rekonstrukci vozovky na náměstí, při které byly tramvajové koleje z původní polohy při chodnících položeny do středu náměstí na vlastní zvýšené těleso, přišla řada na automatický semafor.
Dvě dopravní návěstidla pak byla umístěna na křižovatku s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí – jedno v každém jízdním pruhu Václavského náměstí, tedy ve směru nahoru i dolů. Oba semafory zavěšené na ocelových lanech mohly být podle potřeby řízeny ručně dopravním strážníkem, anebo automaticky. Zelenému i červenému signálu byla shodně vyhrazena doba 23 sekund, žluté světlo svítilo deset sekund.
Kvůli dopravní novince vydalo dokonce policejní ředitelství v Praze vyhlášku, která se zabývala například způsobem řazení aut před křižovatkou. Vůbec prvního semaforu, byť ručně ovládaného, se Pražané dočkali už zhruba o dva roky dříve, v prosinci 1927 na křižovatce Hybernské ulice s Dlážděnou a Havlíčkovou. Byla to čtyřstranná plechová skříň z dílny ČKD, vysoká 1,4 metru, se třemi barevnými čočkami, zavěšená na lanovém závěsu.
První elektrický semafor řídil provoz už před sto lety![]() |
Třetí semafor se v Praze objevil v dubnu 1930 na dolním konci Václavského náměstí, na křižovatce Můstek. A brzy následovala další návěstidla v centru Prahy a přilehlých oblastech, která byla buď zavěšená nad jízdní dráhou, nebo postavená na kovovém stožáru uprostřed křižovatky.
Jenomže prvotní reakce řidičů byly výhradně negativní. Řidiči si stěžovali, že je zařízení zbytečně zdržuje v jízdě, a v novinách vycházely rozhorlené polemiky. Po zavedení nového světelného signalizačního zařízení se sice opravdu na některých frekventovaných místech auta hromadila, příčinou ale byla spíš živelná pražská doprava, která se dlouhá léta rozvíjela prakticky bez koncepce a plánu.
Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let![]() |
Když na začátku protektorátu zavedli Němci již dlouho chystanou jízdu vpravo, prošel výraznou proměnou i systém světelné dopravní signalizace v Praze. Původní čtyřsměrová návěstidla – byla tehdy na 33 křižovatkách – se většinou z centrální polohy nad křižovatkou přesunula na sloupy před ní, objevily se už i kombinace se semafory pro chodce.
Dnes standard řízený AI
Za těch let jsme se hodně posunuli. Koncem loňského roku Technická správa komunikací dokončila první fázi provozu nového systému pro řízení semaforů využívající umělou inteligenci. Nový systém optimalizuje nastavení semaforů a zajišťuje co nejplynulejší průjezd vozidel. Nahradí tak současný systém, kdy každá křižovatka má předem nastavený plán, který zohledňuje i okolní oblasti.
Umělá inteligence vyléčila kolony v Bostonu, stačilo vyladit zelenou vlnu![]() |
Umělá inteligence navíc zohledňuje aktuální dopravní situaci a předem stanovené priority. Díky tomu se snižují zpoždění a počet zastavení, což vede ke zkrácení doby jízdy všech účastníků silničního provozu. Navíc AI využívá nabytých zkušeností k další optimalizaci. Výhodou je možnost napojení mnohem více zdrojů, které lze brát v potaz při řízení dopravy.
„Díky umělé inteligenci dokáže systém rychle reagovat na měnící se dopravní situace. Optimalizovat průtok vozidel je obrovská výzva do budoucna pro všechna města, ve kterých neustále roste počet obyvatel a vozidel, ale silnice se ve stávající zástavbě nedají dál rozšiřovat. Pilotní instalace systému v Praze ukazuje, jak mohou moderní technologie a umělá inteligence přispět k řízení dopravy. Tento systém má potenciál zlepšit kvalitu života obyvatel Prahy, ale i návštěvníků našeho hlavního města a přispět k udržitelnému rozvoji městské dopravy,“ popisuje výhody systému Martin Pípa, náměstek generálního ředitele TSK.