Šéf Fiatu: Alfa 159 byla chyba. Ferrari možná bude na prodej

  12:16aktualizováno  12:16
Fiat potřebuje peníze na kompletní převzetí Chrysleru. Sergio Marchionne, šéf koncernu, proto přemýšlí, kde je vzít. Značku Alfa Romeo neprodá, i když připouští, že ji model 159 dostal do problémů. Na prodej ale možná bude Ferrari nebo společnost Magneti Marelli.

Alfa Romeo 159 je zdrojem potíží automobilky, přesto Fiat Alfu neprodá | foto: Alfa Romeo

Okolo Fiatu a Chrysleru začíná být hodně horko. Italský koncern se rozhodl k převzetí majoritního podílu v americké automobilce, v současnosti přitom Fiat vlastní jen 20% podíl. V první čtvrtině 2011 má Fiat podíl navýšit na 25 %, později pak na 35 %. Analytici se domnívají, že mezi lety 2013 až 2016 chce Fiat převzít v Chrysleru majoritní podíl. Od poloviny roku 2011 by přitom již mohl být Chrysler společností volně obchodovanou na burze.

Fiat pochopitelně hledá cesty, jak na nákup podílu získat peníze. Jenom od bank je totiž získat nemůže. Jedním z kroků, jak si trochu uvolnit ruce, je vydělení průmyslové divize Fiatu do samostatné společnosti. Součástí Fiat Industrial S.p.A. bude například Iveco nebo CNH Global NV. Akcie nového podniku by se měly objevit na milánské burze už 3. ledna 2011.

Alfa Romeo na prodej není

Tato transakce je prakticky hotová věc, Fiatu ale dostatek peněz nepřinese. Nasnadě by byl prodej Alfy Romeo, jejíž finanční výsledky sice Fiat samostatně nezveřejňuje, ale všeobecně se odhaduje, že firma na Alfě tratí asi 300 milionů eur ročně. O Alfu Romeo má přitom velký zájem koncern Volkswagen, který má i spoustu volné hotovosti. Prodej značky by se tak zdál být logickým krokem. Jenže Alfa Romeo je prý důležitou součástí plánu rozvoje Fiatu a Chrysleru na dalších 5 let a proto rozhodně na prodej není.

A to vše i přesto, že Sergio Marchionne připustil, že model 159 byl opravdovou chybou a z velké části může za současný stav automobilky. Z hlediska estetiky všemi obdivovaný typ totiž není tou pravou Alfou Romeo podle gusta příznivců značky. Odborná i laická veřejnost dlouhodobě 159 kritizuje za její vysokou hmotnost, která má za následek průměrnou dynamiku, těžkopádnost při řízení a vysoké spotřeby motorů. Marchionne slíbil, že nástupce s názvem Giulia bude opět opravdovou Alfou. A kromě Evropy začne dobývat i americký trh. "Samozřejmě, že když mi nabídnou za Alfu Romeo dvacet miliard, posadil bych se ke stolu a přemýšlel bych o tom," nechal se slyšet Marchionne.

Peníze půjdou z Ferrari a Magneti Marelli

A kde tedy Fiat získá peníze, když ne prodejem Alfy Romeo. Pro někoho může být šokem Marchionneho plán na nabídnutí akcií Ferrari na burze. Tohle rodinné zlato je přeci tím nejcennějším, co Fiat má. Jenže automobilka si ve Ferrari zajisté ponechá 51% podíl a o zbytek akcií bude určitě velký zájem. V něm přitom nebude hrát roli pouze chladný kalkul investorů. Vlastnit kousek automobilové ikony bude chtít i nejeden fanoušek značky. O minoritní podíl ve Ferrari prý hodně stojí Ferdinand Piech z Volkswagenu. Ferrari má podle různých odhadů hodnotu 2,3 až 3,5 miliardy eur, což už by kasičku Fiatu mohlo naplnit zajímavým způsobem.

Fiat také zvažuje odprodej Magneti Marelli, dodavatele komponentů. Tento prodej ale může být trochu problematický, více než polovinu zakázek Magneti totiž tvoří dodávky právě pro koncern Fiat. Automobilka si tak musí pohlídat, aby se výrazného vlivu v Magneti nezmocnil některý z konkurentů, který by pak mohl ovlivňovat ceny komponent. Nezávislí investoři se zase do firmy výrazně závislé na jednom zákazníkovi příliš nepohrnou.

Chrysler 200

Chrysler 200

Chrysler smířený s osudem

V celém dění okolo Fiatu a Chrysleru tak zůstává nejvíc v klidu právě americká automobilka. Ta se totiž soustředí na svůj primární cíl – vrátit se zpět k běžnému fungování, být konkurenceschopná a výdělečná. Pro rok 2011 Chrysler kompletně inovoval svou celou modelovou řadu a pomalu se stahuje z Evropy. Nového modelu 200, který je vlastně faceliftovaným Sebringem, se tak na starém kontinentu nedočkáme. Alespoň ne se značkou Chrysler nebo Dodge. Dvoustovka by se ale mohla stát základem velkého Fiatu nebo Lancie. Podobně se objevují spekulace o tom, že by Jeep Grand Cherokee posloužil jako základ pro luxusní SUV značek Maserati a Alfa Romeo. Pod kapotu Jeepu by pak mohl zamířit i motor z dílen Ferrari.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Najdete na iDNES.cz