

Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v Česku. Narozeniny slaví doma, na autosalonu v Barceloně, městě, kde se před 75 lety začala psát historie značky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Značka, která dnes patří do koncernu Volkswagen, se chlubí tím, že jako jediná společnost ve Španělsku navrhuje design osobních automobilů a současně je i vyvíjí, vyrábí a prodává. Nyní vyvíjí pro celou skupinu malý elektromobil, jedno z provedení tedy ponese i značku Škoda.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Mezi ikony na kolech patří SEAT 600, symbol demokratizace mobility ve Španělsku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
„Cílem společnosti, která je průmyslovým lídrem ve Španělsku a je přítomna ve více než 70 zemích, bylo vždy nabízet cenově dostupnou mobilitu,“ uvádí mluvčí značky Filip Stoulil a dodává, že ambicí Seatu je „postavit Španělsko na elektricky poháněná kola a přeměnit tuto zemi v centrum elektromobility“.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat je také největším španělským průmyslovým investorem do výzkumu a vývoje a na HDP Španělska se podílí přibližně 1 %. Své vlastní výzkumné a vývojové centrum otevřela automobilka v roce 1975. „Technické centrum, které tedy v letošním roce oslavuje své 50. výročí, umožňuje společnosti SEAT S.A. nezávisle vytvářet ještě vyspělejší automobily,“ dodává Filip Stoulil.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V rámci technického centra bylo v roce 2007 slavnostně otevřeno designérské centrum. „Je to jediné automobilové designérské centrum ve Španělsku, v němž jsou realizovány všechny fáze návrhu designu, a je také jedním z nejmodernějších na světě,“ dodává Filip Stoulil, mluvčí českého zastoupení Seatu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat dosud vyrobil ve své 75leté historii 20 590 594 vozidel Seat a bezmála jeden milion vozů pod značkou Cupra.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat ve Španělsku provozuje tři výrobní centra v lokalitách Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V současnosti jezdí modely značek Seat a Cupra ve více než 70 zemích, od Mexika až po Austrálii a Nový Zéland. Společnost vyváží více než 80 % vyrobených vozů. Svůj první vůz do zahraničí prodal Seat do Kolumbie v roce 1965.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Partnerství s italským Fiatem trvalo až do osmdesátých let minulého století, kdy se automobilky rozkmotřily. A na scéně se objevil Carl Hahn, šéf koncernu VW, který se zasadil o koupi španělské automobilky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Prvním automobilem značky Seat vyrobeným v roce 1953, byl model 1400, který byl licenčním Fiatem. V roce 1953 bylo ve výrobním závodě Zona Franca v Barceloně vyráběno pět vozů tohoto modelu denně.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V roce 1986 se společnost SEAT S.A. stala součástí koncernu Volkswagen, který patří mezi největší výrobce automobilů na světě.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat v licenci vyráběné fiaty postupně modifikoval.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V současnosti pracuje pro Seat 14 281 zaměstnanců. V průběhu 75 let prošlo automobilkou 78 662 lidí. „Svůj podíl na tom má také projekt odborného učiliště, který byl spuštěn v roce 1957 s cílem investovat do nejlepších talentů. Během 68leté historie učiliště v něm získalo odbornou kvalifikaci více než 3 000 studentů,“ uvádí Filip Stoulil.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat má také výraznou historii na poli motorsportu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Prvním modelem, jenž byl kompletně vyvinut v technickém centru SEAT, bylo kupé 1200 Sport, známé jako „Bocanegra“.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Slavné toledo první generace jelo i dakarskou rally.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat Marbella, licenční Fiat Panda krotil i slavný Carlos Sainz.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat a Cupra Ateca se vyrábí v České republice, v továrně Škody v Kvasinách.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
„Dalším milníkem na cestě k elektrické budoucnosti je závod pro montáž akumulátorových baterií, jehož výstavba byla zahájena v roce 2023. Tento závod, v němž bude probíhat montáž akumulátorových článků z gigafactory společnosti PowerCo v Saguntu, je součástí ambiciózního projektu Future: Fast Forward vedeného koncernem Volkswagen a společností SEAT S.A. s cílem přeměnit Španělsko v evropské centrum elektromobility,“ uvádí Filip Stoulil. „Montážní závod si vyžádá investici 300 milionů eur a vytvoří více než 500 pracovních míst. Projekt Future: Fast Forward počítá s celkovými investicemi ve výši 10 miliard eur. Jedná se o největší průmyslovou investici v historii Španělska.“
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Arona je nejprodávanější městské SUV ve Španělsku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat je symbol Španělska a Katalánska, regionu, kde vznikl a kde sídlí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Také Seat Toledo poslední generace mělo český původ, vyráběli ho v Mladé Boleslavi společně s jeho dvojčetem, Škodou Rapid.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Španělsko je devátý největší výrobce aut na světě a druhý v Evropě.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat Leon uměl mít i šestiválec, to byly časy...
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
První generace toleda byla pojmem i v Česku. Konstrukčně nebylo žádným výkřikem moderní techniky, ale bylo prostorné a líbivé, však ho také designoval slavný Giugiaro.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat Arosa po faceliftu ztratil původní náboj. Víte, kdo byl jejím designérem? Listujte galerií dál.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat Toledo první generace bylo také hrdinou olympiády v Barceloně v roce 1992.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Konstruktéři totiž vytvořili provedení na elektrický pohon, které se jako prototyp představilo právě na olympiádě.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Prý tehdy popovezlo i olympijskou pochodeň.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
A vedlo maratonce při jejich běhu, dojezd na to taktak stačil.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Maximálka byla sto km/h, zrychlení z nuly na sedmdesátku trvalo skoro půlminutu. Výkon elektromotoru byl skromných 16 kW.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat Arosa byl dvojčetem Volkswagenu Lupo.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Oběma dal tvář Jozef Kabaň, byly to první sériově vyráběné vozy, které designoval.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat 800 vznikl ze Seatu/Fiatu 600. Prodloužené provedení s druhým párem dveří bylo specialitou španělské značky, jako fiat neexistovalo.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat Ronda vznikal v době, kdy se Seat rozcházel s Fiatem, Španělé ho odvodili z Fiatu Ritmo, ale tvrdili, že je to svébytná konstrukce. Byly kolem toho soudní tahanice.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Ibiza je po 41 letech a pěti generacích s více než šesti miliony dodanými vozy nejprodávanějším modelem v historii značky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Design Seatu Ibiza první generace je dílem Giorgetta Giugiara.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Seat 124 Sport patří k nejkrásnějším a nejdražším veteránským modelům značky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Značka Cupra byla vydělena ze Seatu v roce 2018 s cílem nabídnout temperamentnější vozy s prémiovým puncem. Během sedmi let uvedla na trh sedm modelů a prodal na celém světě téměř 950 tisíc vozů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Expozice k 75. výročí Seatu na autosalonu v Barceloně (květen 2025)
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Dnes sídlí automobilky v Martorellu, na dohled Barceloně, kde je hlavní výrobní závod otevřený v roce 1993 u příležitosti představení druhé generace modelu SEAT Ibiza a SEAT Cordoba. Tyto modely byly vyráběny v počtu 1 500 vozů za den.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V současnosti opouští výrobní areál v Martorellu s plochou 2 800 000 m2, což je ekvivalent 400 fotbalových hřišť, jeden vůz každých 40 sekund, resp. 2300 vozů denně.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz