Seat jde do elektra. V Číně našel partnera a musel vymyslet novou značku

aktualizováno 
SOL je nová značka elektroaut, v Číně ji založil Seat se svým partnerem. První sériový seat do zásuvky má jiné jméno a techniku od čínské firmy JAC. S tou teď budou Španělé vyvíjet elektroauta pro čínský trh.

SOL E20X | foto: JAC-Volkswagen

Seat se po letech tápání nadechl k velké jízdě, prodeje rostou a značka se pouští do nových dobrodružství. Kromě rozumně vybalancovaného základu - aut s dobrým poměrem ceny a užitku okořeněnými líbivým designem, chce být na špici komunikačních technologií. Jako první značka v Evropě například do svých aut posadila Alexu, virtuální asistentku Amazonu. Ve španělských městech pak provozuje pilotní projekty komplexní mobility, ve které jsou auta jen jednou součástí individuální dopravy.

Na otázky na elektromobilitu, která je nejvýraznějším novým trendem automobilismu dneška, odpovídali zástupci Seatu opatrně, hlavně s odkazem na to, že přepřáhnutí na bateriový pohon vyžaduje obrovské investice.

SOL E20X

SOL E20X

Teď je vše jinak. Seat ohlásil další pokus o expanzi na čínský trh (podrobnosti čtěte zde) a založil kvůli tomu novou značku elektroaut jménem SOL. To už je letos druhá podznačka španělského výrobce patřícího do koncernu VW. Aktuálně vstupuje do prodeje první model nově vyčleněné sportovní divize Cupra. Jejím premiérovým vozem je v Česku vyráběné SUV Ateca v přiostřené verzi s benzinovým 300koňovým motorem. A aby toho nebylo málo, právě značka Cupra má elektrické seaty ukazovat také v Evropě (viz box).

Značka SOL je určena pro čínský trh. Její vznik je pak taky tak nějak čínsky bizarní. Seat se při letošním návratu do Číny chtěl blýsknout novými showroomy pod vlastním jménem, několik jich začalo vznikat. Jenže pak se zjistilo, že na čínský trh takto bez přípravy značka ze zahraničí vtrhnout nemůže, byť má za sebou domácího joint-venture partnera. A tak se vymyslelo nové jméno, které znamená ve španělštině „slunce“.

SOL E20X se představil letos v červnu, v crossoveru s elektrickým pohonem znalci odhalí vůz prodávaný v Číně už nějakou dobu jako JAC iEV7S. V podání Seatu, tedy SOLu ovšem dostal lehce přemodelovaný vzhled, který odkazuje na evropské malé SUV Seat Arona, mechanika je ovšem čistě domácí. Upravený je také interiér.

SOL E20X má elektromotor s výkonem 114 koní a 270 kroutícími newtonmetry, který živí 39 kWh akumulátor, jenž má zaručit dojezd 280 kilometrů. Při udržování konstantní šedesátikilometrové rychlosti prý auto ujede dokonce 350 kilometrů. Šedesátka je prý mezi čínskými autovýrobci neoficiální standard, se kterým pracují při udávání reálného dojezdu.

SOL E20X
SOL E20X

Z nuly na stovku se čínský elektromobil s hispánským jménem rozjede na 4,5 sekundy a macimální rychlost je 130 km/h.

Tím ovšem spolupráce nekončí, Seat a JAC oznámily nově založení společného vývojového centra, které vznikne v městské prefektuře Čche-fej v čínské provincii An-čchu-e a zaměří se na klíčové oblasti elektrifikace, konektivity a autonomní jízdy.

Společnost JAC Volkswagen Automotive Co., Ltd., která projekt zastřešuje, bude vyvíjet vozidla s „alternativními pohony na nové energie“ a Seat v ní má hrát za německý koncern klíčovou úlohu.

Fotogalerie

Slavnostní položení základního kamene se uskutečnilo jen chvíli po podepsání strategické smlouvy mezi společnostmi Volkswagen Group China, JAC a SEAT za přítomnosti čínského prezidenta Si Ťin-pchinga a předsedy španělské vlády Pedra Sáncheze.

„Elektrifikace a zavádění chytrých technologií do výbavy automobilů jsou klíčovými směry probíhající transformace automobilového průmyslu,“ vysvětlil prezident společnosti JAC Volkswagen Li Ming. 

V rámci rozsáhlého projektu má být během příštích dvou let uvedeno na trh 30 novým modelů s alternativními pohony na nové energie, z nichž polovina bude vyráběna v Číně. Volkswagen Group China chce dodat v roce 2020 zákazníkům přibližně 400 tisíc vozidel elektromobilů a v roce 2025 chce prodat už 1,5 milionu takových vozidel.

Elektrický závoďák

Cupra e-Racer podrobně

Cupra e-Racer je podle Seatu první závodní cestovní vůz na světě se zcela elektrickým pohonem. Svůj debut v ostrém nasazení zažije za rok.

Akumulátory s hmotností 450 kg jsou jeho klíčovým prvkem. Tvoří třetinu pohotovostní hmotnosti vozu a určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků. Jsou umístěny co nejníže. Díky tomu je těžiště vozidla blíž k zemi. Akumulátory jsou složeny z 23 modulů, tvořených celkem 6 072 akumulátorovými články. Celá sada tak poskytuje stejný výkon jako 9 000 mobilních telefonů současně. Největším problémem, se kterým se vývojový tým potýká, je uchlazení akumulátorů.

Čtyři elektromotory jsou uloženy nad zadní nápravou a poskytují výkon 680 k. „Elektromotory jsou méně složité, účinnější a mají nižší nároky na údržbu,“ popisuje Xavier Serra, šéfkonstruktér týmu.

Cupra e-Racer
Cupra e-Racer
Cupra e-Racer

e-Racer má jednostupňovou převodovku, která přispívá ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a k nejvyšší rychlosti 270 km/h.

Závodní vůz je jako každý elektromobil vybaven systémem rekuperace kinetické energie, který přeměňuje kinetickou energii při brzdění a zpomalování na elektrickou energii, jež se ukládá do akumulátorů. Jezdec může sledovat veškeré provozní údaje na displeji na volantu. Všechna data jsou také v reálném čase přenášena do boxů pro jejich analýzu inženýry. To umožňuje další zvyšování efektivity při řízení toků energie.

Technický tým i samotný jezdec na závodním okruhu musí vědět, jak udržovat vhodnou provozní teplotu komponentů. Závodní vůz je vybaven speciální chladicí soustavou, která navíc po rychlých kolech zajistí zchlazení příslušných komponentů během 20 minut. „Vůz má tři nezávislé chladicí okruhy, protože každý komponent má jiné nároky na teplotu. Akumulátory se nesmí zahřát na více než 60 °C, invertory nesmějí překročit hranici 90 °C a elektromotory pracují optimálně při teplotách do 120 °C,“ zdůrazňuje Xavier Serra.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Premiéra mezi elektronikou. Mercedes CLA Coupé byl hvězdou veletrhu CES

Mercedes CLA Coupé na veletrhu CES v Las Vegas

Místo tradičního autosalonu v Detroitu zvolil Mercedes při premiéře nové generace čtyřdveřového kupé CLA neobvyklé...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Najdete na iDNES.cz