Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Seat jde do elektra. V Číně našel partnera a musel vymyslet novou značku

SOL je nová značka elektroaut, v Číně ji založil Seat se svým partnerem. První sériový seat do zásuvky má jiné jméno a techniku od čínské firmy JAC. S tou teď budou Španělé vyvíjet elektroauta pro čínský trh.

SOL E20X | foto: JAC-Volkswagen

Seat se po letech tápání nadechl k velké jízdě, prodeje rostou a značka se pouští do nových dobrodružství. Kromě rozumně vybalancovaného základu - aut s dobrým poměrem ceny a užitku okořeněnými líbivým designem, chce být na špici komunikačních technologií. Jako první značka v Evropě například do svých aut posadila Alexu, virtuální asistentku Amazonu. Ve španělských městech pak provozuje pilotní projekty komplexní mobility, ve které jsou auta jen jednou součástí individuální dopravy.

Na otázky na elektromobilitu, která je nejvýraznějším novým trendem automobilismu dneška, odpovídali zástupci Seatu opatrně, hlavně s odkazem na to, že přepřáhnutí na bateriový pohon vyžaduje obrovské investice.

SOL E20X

Teď je vše jinak. Seat ohlásil další pokus o expanzi na čínský trh (podrobnosti čtěte zde) a založil kvůli tomu novou značku elektroaut jménem SOL. To už je letos druhá podznačka španělského výrobce patřícího do koncernu VW. Aktuálně vstupuje do prodeje první model nově vyčleněné sportovní divize Cupra. Jejím premiérovým vozem je v Česku vyráběné SUV Ateca v přiostřené verzi s benzinovým 300koňovým motorem. A aby toho nebylo málo, právě značka Cupra má elektrické seaty ukazovat také v Evropě (viz box).

Značka SOL je určena pro čínský trh. Její vznik je pak taky tak nějak čínsky bizarní. Seat se při letošním návratu do Číny chtěl blýsknout novými showroomy pod vlastním jménem, několik jich začalo vznikat. Jenže pak se zjistilo, že na čínský trh takto bez přípravy značka ze zahraničí vtrhnout nemůže, byť má za sebou domácího joint-venture partnera. A tak se vymyslelo nové jméno, které znamená ve španělštině „slunce“.

SOL E20X se představil letos v červnu, v crossoveru s elektrickým pohonem znalci odhalí vůz prodávaný v Číně už nějakou dobu jako JAC iEV7S. V podání Seatu, tedy SOLu ovšem dostal lehce přemodelovaný vzhled, který odkazuje na evropské malé SUV Seat Arona, mechanika je ovšem čistě domácí. Upravený je také interiér.

SOL E20X má elektromotor s výkonem 114 koní a 270 kroutícími newtonmetry, který živí 39 kWh akumulátor, jenž má zaručit dojezd 280 kilometrů. Při udržování konstantní šedesátikilometrové rychlosti prý auto ujede dokonce 350 kilometrů. Šedesátka je prý mezi čínskými autovýrobci neoficiální standard, se kterým pracují při udávání reálného dojezdu.

SOL E20X
SOL E20X

Z nuly na stovku se čínský elektromobil s hispánským jménem rozjede na 4,5 sekundy a macimální rychlost je 130 km/h.

Tím ovšem spolupráce nekončí, Seat a JAC oznámily nově založení společného vývojového centra, které vznikne v městské prefektuře Čche-fej v čínské provincii An-čchu-e a zaměří se na klíčové oblasti elektrifikace, konektivity a autonomní jízdy.

Společnost JAC Volkswagen Automotive Co., Ltd., která projekt zastřešuje, bude vyvíjet vozidla s „alternativními pohony na nové energie“ a Seat v ní má hrát za německý koncern klíčovou úlohu.

Fotogalerie

Slavnostní položení základního kamene se uskutečnilo jen chvíli po podepsání strategické smlouvy mezi společnostmi Volkswagen Group China, JAC a SEAT za přítomnosti čínského prezidenta Si Ťin-pchinga a předsedy španělské vlády Pedra Sáncheze.

„Elektrifikace a zavádění chytrých technologií do výbavy automobilů jsou klíčovými směry probíhající transformace automobilového průmyslu,“ vysvětlil prezident společnosti JAC Volkswagen Li Ming. 

V rámci rozsáhlého projektu má být během příštích dvou let uvedeno na trh 30 novým modelů s alternativními pohony na nové energie, z nichž polovina bude vyráběna v Číně. Volkswagen Group China chce dodat v roce 2020 zákazníkům přibližně 400 tisíc vozidel elektromobilů a v roce 2025 chce prodat už 1,5 milionu takových vozidel.

Elektrický závoďák

Cupra e-Racer podrobně

Cupra e-Racer je podle Seatu první závodní cestovní vůz na světě se zcela elektrickým pohonem. Svůj debut v ostrém nasazení zažije za rok.

Akumulátory s hmotností 450 kg jsou jeho klíčovým prvkem. Tvoří třetinu pohotovostní hmotnosti vozu a určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků. Jsou umístěny co nejníže. Díky tomu je těžiště vozidla blíž k zemi. Akumulátory jsou složeny z 23 modulů, tvořených celkem 6 072 akumulátorovými články. Celá sada tak poskytuje stejný výkon jako 9 000 mobilních telefonů současně. Největším problémem, se kterým se vývojový tým potýká, je uchlazení akumulátorů.

Čtyři elektromotory jsou uloženy nad zadní nápravou a poskytují výkon 680 k. „Elektromotory jsou méně složité, účinnější a mají nižší nároky na údržbu,“ popisuje Xavier Serra, šéfkonstruktér týmu.

Cupra e-Racer
Cupra e-Racer
Cupra e-Racer

e-Racer má jednostupňovou převodovku, která přispívá ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a k nejvyšší rychlosti 270 km/h.

Závodní vůz je jako každý elektromobil vybaven systémem rekuperace kinetické energie, který přeměňuje kinetickou energii při brzdění a zpomalování na elektrickou energii, jež se ukládá do akumulátorů. Jezdec může sledovat veškeré provozní údaje na displeji na volantu. Všechna data jsou také v reálném čase přenášena do boxů pro jejich analýzu inženýry. To umožňuje další zvyšování efektivity při řízení toků energie.

Technický tým i samotný jezdec na závodním okruhu musí vědět, jak udržovat vhodnou provozní teplotu komponentů. Závodní vůz je vybaven speciální chladicí soustavou, která navíc po rychlých kolech zajistí zchlazení příslušných komponentů během 20 minut. „Vůz má tři nezávislé chladicí okruhy, protože každý komponent má jiné nároky na teplotu. Akumulátory se nesmí zahřát na více než 60 °C, invertory nesmějí překročit hranici 90 °C a elektromotory pracují optimálně při teplotách do 120 °C,“ zdůrazňuje Xavier Serra.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Evropské značky mají nahnáno. Elektromobilita mění pravidla, Čína útočí

Pověstnou třešničkou na čínském dortu je vybudování továrny čínsko-amerického...

VIDEO Pubertální období čínských automobilek charakterizované odérem lepidel a „papírových“ karoserií je...

Elektromobily škodí globálně víc než tradiční auta, varuje profesor Macek

Jan Macek

Sázka na jednu kartu. Tu zelenou. Doprava v Evropské unii má být výhradně na elektřinu. A tak jsou...

Drtivá většina Čechů odmítá elektromobil, přestože v něm nikdy neseděla

ilustrační snímek

Víc než třetina Čechů (35 %), kteří si plánují koupit nové auto, sáhne po benzinovém, 15 % po...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Žádný rachot ani kouř. Prozkoumali jsme český vodíkový generátor elektřiny

Devinn H2Base

Generátor H2Base vyrábí elektřinu z vodíku a vzduchu, jediným odpadem je vodní pára. Může tak...

Autozápisník: Mimoň Biden, Chinbertruck předjel Teslu. A máte kde nabíjet?

Mobilní nabíječka ZipCharge Go vypadá jako běžný cestovní kufřík na kolečkách,...

VIDEO Otevírání nové továrny GM bylo jako pokračování komedie Bláznivá střela, německé Auto roku je...

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Autonovinky ze všech koutů světa: auto pro Uber postavili za půl roku

Automobilovou krabici pro Uber, bizarní tříkolku a sporťáky čerstvě se rodících značek přinesly uplynulé týdny. Nově se...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Závodnicí na zkoušku. Přidej! Vlastně uber

Nikdy jsem neměla závodnické choutky, přesto mě redakce vyslala pilotovat okruhovou Octavii OCR Evo. Byla to jízda!

Policisté u D1 kontrolovali placení dopravních pokut, mohou zabavovat SPZ

Několik desítek řidičů zkontrolovali ve středu celníci s policisty na Vysočině při první společné akci zaměřené na...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...