Seat jde do elektra. V Číně našel partnera a musel vymyslet novou značku

aktualizováno 
SOL je nová značka elektroaut, v Číně ji založil Seat se svým partnerem. První sériový seat do zásuvky má jiné jméno a techniku od čínské firmy JAC. S tou teď budou Španělé vyvíjet elektroauta pro čínský trh.

SOL E20X | foto: JAC-Volkswagen

Seat se po letech tápání nadechl k velké jízdě, prodeje rostou a značka se pouští do nových dobrodružství. Kromě rozumně vybalancovaného základu - aut s dobrým poměrem ceny a užitku okořeněnými líbivým designem, chce být na špici komunikačních technologií. Jako první značka v Evropě například do svých aut posadila Alexu, virtuální asistentku Amazonu. Ve španělských městech pak provozuje pilotní projekty komplexní mobility, ve které jsou auta jen jednou součástí individuální dopravy.

Na otázky na elektromobilitu, která je nejvýraznějším novým trendem automobilismu dneška, odpovídali zástupci Seatu opatrně, hlavně s odkazem na to, že přepřáhnutí na bateriový pohon vyžaduje obrovské investice.

SOL E20X

SOL E20X

Teď je vše jinak. Seat ohlásil další pokus o expanzi na čínský trh (podrobnosti čtěte zde) a založil kvůli tomu novou značku elektroaut jménem SOL. To už je letos druhá podznačka španělského výrobce patřícího do koncernu VW. Aktuálně vstupuje do prodeje první model nově vyčleněné sportovní divize Cupra. Jejím premiérovým vozem je v Česku vyráběné SUV Ateca v přiostřené verzi s benzinovým 300koňovým motorem. A aby toho nebylo málo, právě značka Cupra má elektrické seaty ukazovat také v Evropě (viz box).

Značka SOL je určena pro čínský trh. Její vznik je pak taky tak nějak čínsky bizarní. Seat se při letošním návratu do Číny chtěl blýsknout novými showroomy pod vlastním jménem, několik jich začalo vznikat. Jenže pak se zjistilo, že na čínský trh takto bez přípravy značka ze zahraničí vtrhnout nemůže, byť má za sebou domácího joint-venture partnera. A tak se vymyslelo nové jméno, které znamená ve španělštině „slunce“.

SOL E20X se představil letos v červnu, v crossoveru s elektrickým pohonem znalci odhalí vůz prodávaný v Číně už nějakou dobu jako JAC iEV7S. V podání Seatu, tedy SOLu ovšem dostal lehce přemodelovaný vzhled, který odkazuje na evropské malé SUV Seat Arona, mechanika je ovšem čistě domácí. Upravený je také interiér.

SOL E20X má elektromotor s výkonem 114 koní a 270 kroutícími newtonmetry, který živí 39 kWh akumulátor, jenž má zaručit dojezd 280 kilometrů. Při udržování konstantní šedesátikilometrové rychlosti prý auto ujede dokonce 350 kilometrů. Šedesátka je prý mezi čínskými autovýrobci neoficiální standard, se kterým pracují při udávání reálného dojezdu.

SOL E20X
SOL E20X

Z nuly na stovku se čínský elektromobil s hispánským jménem rozjede na 4,5 sekundy a macimální rychlost je 130 km/h.

Tím ovšem spolupráce nekončí, Seat a JAC oznámily nově založení společného vývojového centra, které vznikne v městské prefektuře Čche-fej v čínské provincii An-čchu-e a zaměří se na klíčové oblasti elektrifikace, konektivity a autonomní jízdy.

Společnost JAC Volkswagen Automotive Co., Ltd., která projekt zastřešuje, bude vyvíjet vozidla s „alternativními pohony na nové energie“ a Seat v ní má hrát za německý koncern klíčovou úlohu.

Fotogalerie

Slavnostní položení základního kamene se uskutečnilo jen chvíli po podepsání strategické smlouvy mezi společnostmi Volkswagen Group China, JAC a SEAT za přítomnosti čínského prezidenta Si Ťin-pchinga a předsedy španělské vlády Pedra Sáncheze.

„Elektrifikace a zavádění chytrých technologií do výbavy automobilů jsou klíčovými směry probíhající transformace automobilového průmyslu,“ vysvětlil prezident společnosti JAC Volkswagen Li Ming. 

V rámci rozsáhlého projektu má být během příštích dvou let uvedeno na trh 30 novým modelů s alternativními pohony na nové energie, z nichž polovina bude vyráběna v Číně. Volkswagen Group China chce dodat v roce 2020 zákazníkům přibližně 400 tisíc vozidel elektromobilů a v roce 2025 chce prodat už 1,5 milionu takových vozidel.

Elektrický závoďák

Cupra e-Racer podrobně

Cupra e-Racer je podle Seatu první závodní cestovní vůz na světě se zcela elektrickým pohonem. Svůj debut v ostrém nasazení zažije za rok.

Akumulátory s hmotností 450 kg jsou jeho klíčovým prvkem. Tvoří třetinu pohotovostní hmotnosti vozu a určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků. Jsou umístěny co nejníže. Díky tomu je těžiště vozidla blíž k zemi. Akumulátory jsou složeny z 23 modulů, tvořených celkem 6 072 akumulátorovými články. Celá sada tak poskytuje stejný výkon jako 9 000 mobilních telefonů současně. Největším problémem, se kterým se vývojový tým potýká, je uchlazení akumulátorů.

Čtyři elektromotory jsou uloženy nad zadní nápravou a poskytují výkon 680 k. „Elektromotory jsou méně složité, účinnější a mají nižší nároky na údržbu,“ popisuje Xavier Serra, šéfkonstruktér týmu.

Cupra e-Racer
Cupra e-Racer
Cupra e-Racer

e-Racer má jednostupňovou převodovku, která přispívá ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a k nejvyšší rychlosti 270 km/h.

Závodní vůz je jako každý elektromobil vybaven systémem rekuperace kinetické energie, který přeměňuje kinetickou energii při brzdění a zpomalování na elektrickou energii, jež se ukládá do akumulátorů. Jezdec může sledovat veškeré provozní údaje na displeji na volantu. Všechna data jsou také v reálném čase přenášena do boxů pro jejich analýzu inženýry. To umožňuje další zvyšování efektivity při řízení toků energie.

Technický tým i samotný jezdec na závodním okruhu musí vědět, jak udržovat vhodnou provozní teplotu komponentů. Závodní vůz je vybaven speciální chladicí soustavou, která navíc po rychlých kolech zajistí zchlazení příslušných komponentů během 20 minut. „Vůz má tři nezávislé chladicí okruhy, protože každý komponent má jiné nároky na teplotu. Akumulátory se nesmí zahřát na více než 60 °C, invertory nesmějí překročit hranici 90 °C a elektromotory pracují optimálně při teplotách do 120 °C,“ zdůrazňuje Xavier Serra.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Musím prodat čtvrtinu elektroaut, abych splnil cíle, tvrdí šéf Seatu

Seat Minimó

Exkluzivně Charismatický rodák z Milána Luca de Meo táhne vzhůru Seat. V rozhovoru pro iDNES.cz se chlubí...

Češi vymysleli chytré nabíječky pro automobily

Petr Konvalinka

Mnohem širší využívání elektromobilů mají umožnit výsledky práce českých vývojářů. Vymysleli totiž...

Emisní limity nás ničí, úpí automobilky pod tlakem elektromobility

Škoda Vision iV

Stát zaspal v podpoře elektroaut, stěžují si tuzemští výrobci. Hrozí, že bez dotací a sítě...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

V nové bondovce bude 007 řídit elektroauto, padouch nesmí prchat dlouho

Elektrické provedení Astonu Martin Rapide E

I když postava agenta britské tajné služby Jamese Bonda nikdy nebyla vzorem šetrnosti k přírodě, v...

Nový Peugeot 208 s dieselem i jako elektromobil. Viděli jsme ho v předstihu

Peugeot 208

Exkluzivně Nová generace malé „osmičky“ přiváží asistenty donedávna používané jen u luxusních vozů. Za týden...

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Další z rubriky

Na lince, která nikdy nezastaví: montovala jsem auta, chce to grif

Automobilka Hyundai: redaktorka auto.idnes.cz Martina Procházková si na dveřní...

Branami jako na velký hudební festival projde každý den do nošovické automobilky Hyundai 3325 zaměstnanců. A každou...

Benz uměl všechno opravit. A tak postavil první auto

Dobová reklama na první auto Benz Patent Motorwagen

Denně lidstvo otočí klíčkem či zmáčkne startér jedné miliardy automobilů. A jedeme. Můžeme za to poděkovat muži...

BMW odhaluje malé kupé bez fotek. Zkuste si představit, jak vypadá

První snímek nového BMW 2 Gran Coupe

Letos BMW představí novou generaci modelu 1, která bude založena na „předokolkové“ platformě skupiny. V rámci své...

Najdete na iDNES.cz