Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Změna plánu, elektrický seat dorazí pod jinou značkou

  13:00aktualizováno  13:29
Je to zajímavý obrat, ještě před nedávnem se elektromobil El Born prezentoval se značkou Seatu na čumáku. Španělská značka, která je součástí koncernu VW, ovšem při představení strategie automobilky na následující pětiletku oznámila, že dorazí pod znakem prémiové divize Cupra.

Ospravedlní se tak vyšší cena, kterou elektromobily odrazují masovou klientelu. Cupra El Born dorazí v příštím roce. Je dvojčetem Volkswagenu ID.3. Bateriová Cupra chce být ovšem sportovnější. Stojí na platformě MEB koncernu VW, kterou využijí značky napříč skupinou včetně Škody nebo Audi. Vývojáři Seatu exkluzivně pro El Born vyvinuli sportovní podvozek s adaptivními tlumiči a sníženou světlou výškou. Má baterie o kapacitě 77 kWh (celková kapacita 82 kWh), na jedno nabití ujede až 500 km (více čtěte zde).

Aktuálním pilířem španělské automobilky je ovšem stále Seat a především letos obnovený model Leon. Uvedení na trh probíhá podle Josepa Marii Recasense, šéfa strategie Seatu, podle plánu. Citlivá práce s končícím prodejem předchozí generace a nástupce, kdy se podařilo vybalancovat cenovou strategii, z pohledu Seatu zafungovala dobře.

„Seat a Cupra jsou dvě strany stejné mince,“ říkají v Martorellu. Seat je masovou značkou (ovšem s nízkými maržemi) a Cupra je slepice snášející zlatá vejce. Bere si to nejlepší ze Seatu a cílí na zcela jiný segment zákazníků. Podle čísel a raketového růstu, který od svého ustavení jako samostatné značky v roce 2018 prodělala, je to úspěšná strategie. V porovnání s rokem 2018 uzavřela značka Cupra rok 2019 s nárůstem o 72 % na téměř 25 000 prodaných vozech.

„Jedna značka potřebuje druhou,“ zdůrazňuje Josep Maria Recasens. „Seat a Cupra jsou pro další rozvoj společnosti zásadní. Každá značka má svou roli, svůj vlastní charakter a atributy, jimiž oslovuje zákazníky s různými profily. Proto se zcela doplňují a vzájemně jsou nezaměnitelné. Seat je vstupní bránou do koncernu Volkswagen: máme nejmladší zákazníky – v průměru o 10 let mladší – a mnoho zákazníků, kteří si kupují první vůz. Na druhé straně značka Cupra vstupuje do nového tržního segmentu, který vyplňuje mezeru mezi mainstreamovým a tradičním prémiovým trhem,“ shrnuje šéf Cupry a člen představenstva Seatu odpovědný za prodej a marketing Wayne Griffiths.

„Zásadní změny, k nimž dochází v automobilovém průmyslu, jsou ideální příležitostí pro příchod nových značek, jakou je Cupra. Jsme přesvědčeni o tom, že potenciál značky je tak velký, že bychom mohli dosahovat příjmu z prodeje ve výši jedné miliardy eur, až bude na trhu k dispozici kompletní produktová řada,“ naparuje se Griffiths. A o Cupře El Born říká: „Tento model nám umožní udělat důležitý krok do éry elektrifikace a zvýšit prodeje i ziskovou marži.“

Je ovšem zajímavé, ale vlastně i vcelku opodstatněné, že při představení nových plánů se mluvilo vlastně hlavně o Cupře. Wayne Griffiths proto představil hned tři modely značky. Kromě El Bornu ještě velké plug-in hybridní  SUV Formentor a nového Leona v přiostřené verzi pod značkou Cupra. Formentor je první model Cupry, který nemá ekvivalent pod značkou Seatu. Leon v podání Cupry bude v plug-in hybridní variantě. Oba modely je možné od nynějška předběžně rezervovat. „Oba modely budou vyráběny na montážní lince 2 závodu Martorell, na níž byla letos spuštěna výroba čtvrté generace modelové řady Leon,“ říká mluvčí českého zastoupení značky Filip Stoulil.

O modelech Seatu kromě Leonu a zopakování pokrytí segmentu SUV třemi modely nepadlo při představení plánů pro následující roky víceméně ani slovo.

Investice do budoucnosti

„Plánované investice 5 miliard eur do roku 2025 budou směřovat do vývoje nových modelů a výrobního zařízení zejména se zaměřením na nové projekty elektrifikace produktové řady,“ to je nejzásadnější informace z novodobé strategie automobilky. 

Josep Maria Recasens, šéf strategického plánování automobilky pro iDNES.cz upřesňuje, že mají být investice rozloženy rovnoměrně do celé pětiletky. Tedy miliarda ročně. V předchozích letech to bylo kolem tří miliard. Recasens ovšem zdůrazňuje, že plán investic je součástí celé strategie koncernu Volkswagen. „Od koncernu VW je to silné sdělení směrem k zaměstnancům Seatu i vládám, že je značka důležitou součástí skupiny,“

„Investice budou vynakládány nejen na nové projekty vývoje vozidel v technickém centru Seat se zvláštním zaměřením na elektrifikaci produktové řady, ale také na modernizaci výrobních zařízení a provozů v závodech Martorell, Barcelona a Componentes,“ uvedl šéf automobilky Carsten Isensee.

Recasens upřesňuje, že investice do vývoje budou zaměřeny na pohonné jednotky, včetně CNG a plun-in hybridů. Dalším pilířem je konektivita. Ve výrobě se bude posilovat její automatizace.

Aktuálně odpadly výraznější investice do většího vývoje elektromobilů. Seat měl na starosti zjednodušenou verzi platformy MEB určené výhradně pro elektrické vozy, která měla být použita v čínském joint-venture s automobilkou JAC. To měla být vstupenka pro další pokus španělské značky na čínském trhu, tento projekt je ovšem nyní u ledu, oznámil Isensee. „Malé značky a zahraniční automobilky jsou nyní po změně situace na čínském trhu ve velmi těžké pozici,“ komentuje pro iDNES.cz Josep Maria Recasens. „To ovšem neznamená, že jsme tento projekt opustili,“ dodává.

„V Martorellu jsme připraveni vyrábět elektromobily od roku 2025, až se trh s elektromobily zvětší,“ říká Carsten Isensee. Cupra El Born se od příštího roku bude vyrábět ve Cvikově.

Vyhlížení oživení

„V době pandemie jsme jednali jako všichni, přijímali jsme ochranná opatření. Krizový management mimo jiné musel zajistit dostatečnou likviditu,“ popisuje Recasens. Aktuálně se podle manažera nedá nic předpovědět. „Záleží na rychlosti zotavení a síle ekonomiky,“ říká. Potvrzuje ovšem „downsizing efekt“ struktury celkových prodejů, zákazníci při pomalém rozběhu prodejů po uzávěře kvůli epidemii přeci jen šetří a objednávají o něco levnější specifikace seatů. To podle Filipa Stoulila, mluvčího českého zastoupení značky platí spíše celosvětově, na českém trhu importér nic takového zatím nepozoruje. Stejně mluví například i šéf Škody Luboš Vlček.

Carsten Isensee vysvětluje: „První polovina roku byla pravděpodobně jednou z nejnáročnějších v historii společnosti. Očekávali jsme, že finanční roky 2020 a 2021 budou nesnadné, ale nyní k tomu musíme navíc přidat také velmi vážné dopady pandemie onemocnění covid-19 na automobilový průmysl.“ Isensee nicméně vyjádřil mírný optimismus ohledně vývoje prodeje v nadcházejících měsících. „V posledních týdnech po obnovení našich aktivit pozorujeme mírné zlepšování situace. Jsme přesvědčeni o tom, že v průběhu druhého pololetí 2020 dojde k alespoň částečnému oživení.“

„Výrobní závod Seat v Martorellu již téměř dosáhl výrobního tempa obvyklého před vypuknutím koronavirové pandemie a v současnosti vyrábí cca 1900 vozidel denně,“ uvádí Filip Stoulil.

Uzavření továren a speciální opatření měly podle Josepa Marii Recasense „katalyzační efekt“ na rozběh některých věcí, které se „vlekly“. „Více jsme se zaměřili na digitalizaci a environmentální témata,“ popisuje. Změna atmosféry a chování zákazníků také urychlila práce na správě a analýze dat. 

„Seat přijme 100 odborníků do svého nového centra SEAT:CODE pro vývoj softwaru, které bude vybudováno v ulici La Rambla v Barceloně,“ dodává Stoulil. „V něm bude pracovat tým více než 150 softwarových vývojářů na rychlé realizaci digitální transformace společnosti, a to umožní vytvářet digitální produkty a řešení pro podporu značek Seat i Cupra a definovat digitální řešení pro koncern Volkswagen.“

Seat MÓ

Kromě dvoustopých vozidel bude automobilka nabízet také jednostopá řešení mobility prostřednictvím nové značky zaměřené na takzvanou mikromobilitu. „Značka SEAT MÓ byla představena před třemi týdny společně se dvěma novými produkty: 100% elektricky poháněnými modely eScooter 125 a eKickScooter 65,“ popisuje Filip Stoulil. První je skútr, druhý koloběžka.

„MÓ ode dneška v Barceloně nabízí novou předplacenou službu komplexní mobility,“ popisuje s tím, že koronavirová krize start služby oproti původním plánům uspíšila.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Malou Stranu zaváží elektrododávka

Volkswagen e-Crafter

Žádný kouřící výfuk a téměř neslyšný provoz. Jestli někde dávají elektromobily smysl, tak je to...

Poláci představili prototypy elektromobilů, pojmenovali je po Jizerkách

Prototypy polského elektromobilu Izera

VIDEO Polská společnost ElectroMobility Poland představila první dva prototypy elektromobilů, které chce...

Škoda představí nový elektromobil v Praze. Enyaq ukáže prvního září

Obrázek siluety Škody Enyaq po úpravě grafikem

VIDEO Škoda Enyaq iV, jak se nový bateriový model z Mladé Boleslavi jmenuje, bude mít světovou premiéra...

Boj VW o moc, nebo přežití? Posel elektromobility veze změny a potíže

Volkswagen ID.3 je v Praze.

VIDEO Dnes se na plný plyn rozjíždí prodej Volkswagenu ID.3, jednoho z nejdůležitějších modelů značky za...

Riziko požáru je u elektromobilu nižší, když však chytne, je to problém

Inženýr Pavel Hrzina, specialista na bezpečnost akumulátorů z ČVUT v Praze v...

VIDEO Červnový požár hybridního vozu připomněl, že vývoj elektromobility má ještě hodně před sebou....

ČEZ spustil moderní nabíjecí aplikaci, nasadí i nové tarify pro elektroauta

ČEZ spustil aplikaci Futur/E/Go

Řidiči elektromobilů registrovaní do nabíjecí sítě společnosti ČEZ nyní dostávají výzvu k...

Prodej elektromobilů v Evropě poprvé překonal Čínu, Česko předehnalo USA

Putování elektromobilem Audi e-tron do Monaka na nejslavnější evropské eko...

V západní Evropě se v 1. čtvrtletí poprvé prodalo více elektromobilů než v dosud vedoucí Číně. Na...

  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetina do sta tisíc. Fachmani doporučují toyotu, ruce pryč od thalie

Druhé auto do rodiny, nebo levná varianta na cesty do práce. Které auto do sta tisíc korun byste doporučili svým...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Turbojízda snů: Vrcholné Porsche 911 se přeplňováním stále může chlubit

Nápis Turbo znamenal v osmdesátých letech něco, značil vrchol, výjimečnost, sílu. Samolepkami s tím magickým slovem...

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu. Oproti loňsku o 24...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...