Středa 8. prosince 2021, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. prosince 2021 Květoslava

Seat to znovu zkusí v Číně. Místo sportu a emocí nasadí moderní techniku

  13:48
Španělská automobilová značka Seat, která je součástí německého koncernu Volkswagen, by se měla v roce 2020, nebo 2021 vrátit na čínský trh. Tento krok je součástí dohody koncernu Volkswagen s čínskou automobilkou Anhui Jianghuai Automobile Group (JAC).
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: SEAT

Seat do Číny vrací po fiasku, které na největším automobilovém trhu světa prožil před šesti lety. Psal se rok 2011 a na autoshow v Šanghaji - jednom ze dvou největších autosalonů v Číně - narazili návštěvníci na expozici pro ně neznámé značky. James Muir, tehdejší šéf Seatu tam slavnostně oznámil vstup španělské automobilky na čínský trh. To byla doba, kdy u španělské značky končila éra boubelatých sportovců vymyšlených designérem Walterem de Silvou a automobilka spíš bojovala o přežití.

Dost lidí si tehdy klepalo na čelo. Muir a jeho parta to vymysleli tak, že Seat představí Číně jako exkluzivní sportovní značku, takovou španělskou Alfu Romeo. O to samé se roky předtím pokoušela v Evropě a „nespolkli“ to ani Číňané. Od začátku špatně bylo hlavně to, že se seaty vozily do Číny z Evropy. Jenže pokud nejste Rolls-Royce nebo Ferrari, za které jsou Číňané ochotni platit nesmyslné ceny, musíte vyrábět auta na místě. Dovoz aut do Číny ze zahraničí je totiž jinak pro většinu výrobců kvůli obrovským clům nerealizovatelný.

Světové automobilky tak v Číně zakládaly joint-venture podniky s místními firmami, aby mohly vyrábět své vozy pro tamní trh (více o joint-venture podnicích v Číně čtěte zde).

U Seatu si tehdy bůhvíproč mysleli, že jejich leony, ibizy a alhambry koupí za extrémní ceny Číňané jako luxusní zboží. „Když už platí obrovskou přirážku za to, že chtějí ochutnat španělskou šunku a k tomu víno, koupí si i Leon Cupra,“ nějak tak uvažovali tehdy Španělé.

Dopadlo to podle očekávání, v prvním pololetí roku 2012 se prodalo v Číně asi 600 seatů, na trhu, kde se už tehdy prodávalo kolem dvaceti milionů aut ročně. Muir mezitím odešel, o dobrodružství Seatu v Číně se začalo mlčet, takže si nikdo ani nevšiml, když se v roce 2015 po špičkách odplížil.

Jenže Čína je dnes pro automobilky, jedinou opravdovou příležitostí k růstu. A Seat, který je dnes zaměřený hlavně na Evropu, tedy na tomto nejdůležitějším automobilovém trhu dnešního světa být potřebuje.

Španělská značka se tedy do na trh, kde se dnes prodává 25 milionů nových aut ročně, vrací. Oficiálně oznámila, že získá podíl ve společném podniku JAC Volkswagen Automotive, který vznikl v loňském roce. „Výsledkem toho bude uvedení značky Seat na čínský trh, plánované na rok 2020 až 2021,“ uvedl koncern Volkswagen, do kterého Seat patří.

Seat se vrací do Číny. Dohodu dnes v Berlíně slavnostně podepsali Luca de Meo...

Dohodu dnes v Berlíně slavnostně podepsali předseda představenstva společnosti Seat Luca de Meo, prezident společnosti Volkswagen Group China Jochem Heizmann a prezident společnosti JAC (Anhui Jianghuai Automobile Group Corp., Ltd) An Jin za přítomnosti německé kancléřky Angely Merkelové a premiéra Čínské lidové republiky Li Kche-čchianga.

Značka se má aktivně podílet na vytvoření čínského centra pro výzkum a vývoj, které se soustředí na vozidla s elektrickým pohonem, konektivitu a automatické řízení včetně příslušných dílů, komponentů a klíčových technických řešení. Zprovoznění výzkumného a vývojového centra je plánováno na rok 2021. „Společný podnik navíc uvede na trh elektromobil napájený z akumulátorů na základě konkurenceschopné platformy,“ uvádí Seat.

„Účast v této nové fázi společného podniku je pro Seat milníkem,“ říká šéf španělské značky Luca de Meo. „Vstupujeme do nové éry, která nám umožní značku globalizovat a podpořit vývoj elektrických vozidel. Čína nabízí Seatu mnoho příležitostí,“ dodal.

Automobilka JAC byla založená v roce 1964 (Seat je o 14 let starší). Státem vlastněná firma vyráběla původně nákladní vozy, časem přidala autobusy a v roce 2007 dostala vládní povolení vyrábět osobní automobily a komponenty pro autoprůmysl. Ještě předtím spolupracovala s korejskou automobilkou Hyundai. Ročně vyrobí kolem půl milionu aut.

Nové úkoly

Seat dostal v uplynulých týdnech v rámci koncernu Volkswagen ještě jeden úkol. Při novém rozdělování zodpovědnosti dostal na starost růst koncernu v severní Africe. „Španělská společnost nyní začne koordinovat realizaci koncernové strategie a zastoupení značek v regionu, vyhledávat možnosti synergií a rozvíjet partnerství s ostatními společnostmi,“ vysvětluje Filip Stoulil, koordinátor marketingu a prodeje českého zastoupení Seatu. Jedním z úkolů bude přispět k vybudování sítě dodavatelů pro automobilový průmysl v Alžírsku s cílem vyvíjet a vyrábět nové modely v této zemi.

Nový šéf německého koncernu Herbert Diess chce totiž rozhodovací procesy decentralizovat tak, aby jednotlivé divize v rámci nové struktury skupiny nemusely pokaždé žádat o schválení centrálu (čtěte podrobnosti).

Seat má za sebou prodejní rekord. Španělský výrobce dodal na celém světě 289 900 vozidel a uzavřel nejlepší první pololetí ve své historii. „Pilíři růstu prodeje jsou Německo, Španělsko, Velká Británie, Francie a Alžírsko,“ uvádí Filip Stoulil. V porovnání se stejným obdobím roku 2017 to znamená zvýšení prodeje o více než 43 tisíc vozů a překonání rekordu z roku 2000, kdy se prodalo 278 500 seatů. „V červnu Seat znovu prodal více než 50 tisíc vozidel během jednoho měsíce, přesně 51 400, což je o 13,7 % více než ve stejném období roku 2017. Překonává tak dosavadní nejúspěšnější červen z roku 2000, kdy se prodalo 48 900 vozů,“ dodává Stoulil.

Seat uvede na trh ve druhé polovině letošního roku nové SUV jménem Tarraco. „Bude představeno 18. září a Seat s tímto modelem završí svou produktovou řadu v segmentu SUV, v němž je dosud zastoupen modely Arona a Ateca. Tarraco. Latinský název města Tarragona vybralo ve veřejném hlasování více než 140 tisíc fanoušků,“ popisuje Filip Stoulil a dodává další dvě novinky: Cupra Ateca, první nový model značky Cupra, a Arona TGI, první SUV na trhu s pohonem na stlačený zemní plyn.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Miliardy na úspory. Nové zelené dotace poputují i na dobíjecí stanice

Nové zelené dotace na dobíjecí stanice i byty

Lidé mohou začít žádat o další dotace na zateplení, nové kotle i dobíjecí stanice. V jednom...

Prodej aut je téměř o pětinu nižší než před covidem. Kvůli nedostatku dílů

Dealerství Lexus v Ostravě

Prodej nových aut v Česku letos stoupne o jedno až tři procenta na 205 000 až 210 000 vozů. Je to o...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

Jižní Korea je na prahu bateriové krize. Nejsou lidi, chybí hlavně experti

Výroba baterií ve Škoda Auto. Základní moduly s články jsou spojovány do párů.

Jihokorejští výrobci autobaterií jsou v problémech. Chybí jim experti, kteří se vývoji baterií do...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Výroba baterií pro plug-in hybridy ve Škoda Auto: smontované celky míří k...

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se...

Škodě klesají v Číně prodeje, změní strategii. Novou octavii zbrzdil covid

Škoda Octavia Pro

Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto na jejím největším trhu v Číně klesají v posledních letech...

  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Německý tisk na stopě zemětřesení ve VW: šéf Škody Schäfer má vést Volkswagen

Další kolo sporů mezi šéfem koncernu Volkswagen Herbertem Diessem a německými odbory, které se na úrovni vedení celé...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu. Většina výrobců to díky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

Chtěli jsme auto vonící po koření, říká designér kolínské Toyoty

Premium Nová generace Toyoty Aygo, která se bude nadále vyrábět ve středočeském Kolíně, je výrazně jiný vůz než jeho...

Přechod k elektroautům v EU ohrozí statisíce míst ve výrobě součástek

Přechod od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům by v Evropské unii mohl vést k zániku zhruba půl milionu...

Nejslavnější filmová motorka. Velký útěk a pak dlouhé hledání

Premium Tato motorka si zahrála v nejikoničtější motocyklové scéně v dějinách filmu. Pak ovšem strávila víc než dvě dekády na...

Lekce bonvivánství: nejhezčí ferrari připomíná, jak je život s auty krásný

Exkluzivně Roma je dolce vita kupé inspirované zlatou érou Itálie padesátých a šedesátých let. Neskonale luxusní, stylové,...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...