Vyplývá to z analýzy společnosti Deloitte. Sdílení osobních vozů v podobě jejich krátkodobé zápůjčky zažívá v posledních třech letech strmý růst. Carsharing se za tu dobu nově objevil v téměř 1000 městech, což představuje nárůst poskytovaných služeb o 47 procent.
Česká republika zažívá v posledních dvou letech příchod nových silných hráčů. Největší minutovou autopůjčovnou je nadnárodní Anytime, který loni začínal se stovkou hybridních vozů Toyota Yaris a do konce letošního roku chce mít 500 aut. Vedla Yarisů přitom sahá i k větším modelům, jako je například Toyota Corolla.
Letos a v příštích letech by měl podle expertů ještě narůst počet firem, které budou diverzifikovat svoje portfolio směrem ke carsharingu prostřednictvím fúzí, akvizic nebo strategických nových podniků.
V minulém roce byly podle studie kanadské společnosti Movmi největší změny na trhu spojeny s fúzemi, akvizicemi a příchodem nováčků. Největší pozornost vzbudilo spojení služby car2go Daimleru a DriveNow od BMW.
Další významnou akvizicí bylo ovládnuté francouzské Drivy americkým velkým poskytovatelem Getaround. Díky této akvizici je Getaround nyní k dispozici ve 300 městech v USA a Evropě (Francie, Německo, Španělsko, Rakousko, Belgie a Velká Británie).
„Ke změně pohledu lidí na vlastnictví aut směrem ke sdílené mobilitě je potřeba spolehlivá síť alternativních poskytovatelů. Obyvatelé měst si uvědomují, že pro mnohdy náročnou přepravu v dopravních zácpách nepotřebují vlastní silné luxusní auto, ale stačí jim sdílet menší úsporný vůz, se kterým navíc snadno zaparkují po celém městě,“ uvedl ředitel českého zastoupení Anytime Carsharing Milan Beutl.
Sdílená mobilita by mohla velkým městům výrazně odlehčit, protože počet vozidel i intenzita dopravy v metropolích výrazně roste. Například v Praze podle Technické správy komunikací loni přibylo 30 000 osobních aut a jejich počet se zvýšil na 912 000. Lidé přitom podle statistik aktivně využívají svůj vůz jen čtyři procenta z času. Náklady na servis, údržbu, tankování i parkování ale musí hradit i v době, kdy auto vůbec nepoužívají.
Podle studie EY může jeden sdílený vůz nahradit až 15 soukromých aut, což výrazně přispívá ke snižování ekologické zátěže.
Carsharingové firmy navíc často využívají ekologičtější hybridní vozy, které ve městech dokážou jezdit i 70 procent doby provozu čistě na elektřinu.
Jezdit po Praze vlastním autem se už nevyplatí třetině pražských řidičů, uvádí studie. Nejvíc jim vadí problémy s parkováním a vysoké náklady na provozování vlastního vozu.
Najít parkovací místo nebo si zajistit parkování v rezidentské zóně vidí jako problém 69 procent řidičů, vysoké provozní náklady pak trápí 60 procent z nich. Sdílení auta si vyzkoušelo přes šest procent Pražanů a dalších 24 procent o něm uvažuje.