Jeden ze sčítačů stál v neděli u zdánlivě zapomenuté silnice přes středočeskou obec Soběhrdy. Komunikace je ovšem nárazově silně frekventovaná, protože přes ni vede objízdná trasa z rozkopané dálnice D1 a zároveň si jí řidiči urychlují cestu namísto věčně ucpané výpadovky z Mirošovic na jih Čech. Sčítači evidují počet projíždějících aut s pomocí aplikace v mobilním telefonu.
Kde se sčítápočet sčítacích úseků na komunikacích podle kategorií
|
Monitoring dopravy se opakuje ve zhruba pětiletých cyklech. Podle posledního sčítání z roku 2016 provoz na českých dálnicích od roku 2010 vzrostl o 11 procent. U silnic prvních tříd byl nárůst třináctiprocentní podobně jako u silnic nižších tříd.
Sčítači začali v neděli 12. července zejména na menších silnicích druhých tříd, na dálnicích by měli začít v úterý čtrnáctého.
Sčítání mělo původně začít už na jaře sběrem dat. Vzhledem k pandemii koronaviru, která v uplynulých měsících ovlivnila dopravu v ČR, se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dohodlo s dodavatelem zakázky, konsorciem firem pod vedením brněnského Centra dopravního výzkumu, na jeho přesunutí na příští rok. Prázdninová a podzimní část se však po znormalizování intenzity provozu v posledních týdnech uskuteční už letos.
Údaje ze sčítání dopravy jsou určeny vedle ŘSD primárně pro ministerstvo dopravy a kraje. Výstupy jim poskytnou nejen informace o zatížení dálniční a silniční sítě, ale poslouží i pro projektovou a investiční přípravu nových silničních staveb a posuzování vlivu dopravy na životní prostředí. ŘSD za sčítání zaplatí 48,8 milionu korun.