Podle Scholze jsou dodatečné pobídky k nákupu elektromobilů nezbytné. Na národní úrovni by chtěl „nebyrokratickou daňovou srážkou“ podpořit prodej elektromobilů vyrobených v Německu. Evropská komise by podle něj v tomto směru měla v krátké době přijmout „odpovídající iniciativu“.
Německé automobilky se podle kancléře Scholze nemusejí bát čínské konkurence |
Předsedkyni unijní exekutivy Ursulu von der Leyenovou Scholz také vyzval, aby hledala dohodu s Čínou, která by umožnila nedávno zavedená cla na dovoz elektromobilů z této asijské země opět zrušit. Komise tvrdí, že Peking si náklady na výrobu elektromobilů uměle snižuje nespravedlivými subvencemi. Německo loni hlasovalo proti zavedení cel kvůli obavě z odvetných opatření.
Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii |
Scholz se v dopise přimlouvá také za další průmyslová odvětví, především ta energeticky náročná. Oceláře by podle jeho představ měla Evropská unie podpořit v přechodu ke klimaticky příznivější výrobě. Komise by podle něj měla také umožnit členských státům EU energeticky náročné podniky i nadále dotovat kvůli vysokým cenám energií.
Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta |
Německo čekají za necelé dva měsíce předčasné parlamentní volby. Jedním z hlavních témat předvolební kampaně bude i hospodářská situace země. Podle současných průzkumů veřejného mínění není příliš pravděpodobné, že by Scholz dokázal svou funkci v čele německé vlády obhájit. Nahradí jej pravděpodobně kandidát opoziční konzervativní unie CDU/CSU Friedrich Merz.
Německo, které má největší ekonomiku v eurozóně, se potýká s problémy už několik let. Jeho mohutný průmyslový sektor totiž ztratil přístup k levné ruské energii, zatímco hlad Číny po německých výrobcích už není tak velký, jak býval. Po poklesu hospodářství v minulém a předminulém roce se však letos očekává návrat k mírnému růstu.
Poslední naděje pro Evropu? Auta bez příplatku za elektrický pohon |