Scania: elektrické kamiony jsou stále teorie, vývoj dieselů pokračuje

  • 17
Možná patříte k příznivcům spalovacích motorů. Není to ani dnes staromilství, vždyť jsme si pořád ještě neodpověděli na spoustu otázek. Třeba, kde budeme brát energii, když všichni přesedneme do aut na baterky, nebo, kolik ta legrace bude stát a kdo na ní bude mít? Svou odpověď představila švédská Scania svým novým kamionem Super.

Na druhou stranu, abychom elektromobilům nekřivdili, akceleraci mají většinou daleko lepší, než auta se spalovacími motory, a až jednou někdo vymyslí baterku, která vydrží, třeba i v zimních měsících, na takových minimálně 1000 kilometrů, na každém kandelábru bude možné dobíjet, tak proč ne? Právě proto, že to dneska ještě tak nefunguje, je každá zpráva o tom, že vývoj spalovacích motorů a jejich významné vylepšení, je pořád ještě možné, zajímavá.

Vývoj spalovacích motorů ještě nekončí

Zatímco stále více výrobců automobilů vyhlašuje, že vývoj spalovacích motorů u nich už definitivně skončil, švédská Scania zvolila jinou cestu. Přesto, že elektrokamiony v několika provedeních také vyvíjí, je to pro ně stále ještě běh na dlouhou trať. 

Scania slibuje životnost motoru nového modelu Super dva miliony kilometrů.

V listopadu 2021 proto představila pod sloganem „O 8 % lepší budoucnost“ nový kamion se spalovacím motorem s názvem Super. Není to sice moc originální jméno, ale u Scanie tradiční. První Scania-Vabis Super s přeplňovaným osmiválcovým řadovým motorem, vybaveným turbínovým kompresorem, už jezdil před sedmdesáti lety. O deset let později, v roce 1961 přišla společnost s novým desetilitrovým šestiválcovým motorem. 

V roce 1991 se motor DTC11 stal prvním sériově vyráběným přeplňovaným agregátem pro nákladní vozidla na světě. A letos, kdy si výrobce ze švédského města Södertäjle připomíná 130 let od svého vzniku, přišel na řadu zatím poslední model Super. 

Podle něj zajišťuje plynulou jízdu na silnici a nejrobustnější pohonný řetězec se spalovacím motorem, jaký společnost do dnešních dnů vytvořila. Třináctilitrový motor uspoří 8 % paliva a měl by splňovat nejnáročnější emisní normy. Scania inzeruje o 30 % delší životnost a výkon až 560 koní (výkonové verze jsou:  420 koní a 2 300 Nm, 460 k  a 2 500 Nm, 500 k a 2 650 a 560 k a 2 800 Nm. A protože je Scania součástí skupiny Traton patřící do koncernu Volkswagen, dostane se nový šestiválec také do tahačů značek MAN a Navistar.

Nejde však jen o nový motor, ale o celý pohonný řetězec. Přepracovaná byla například zadní náprava nebo převodovka Opticruise ve dvou výkonnostních stupních se širším rozsahem převodových stupňů. Nájezd nového kamionu se prodloužil na 2 miliony kilometrů a zároveň se prodloužily servisní intervaly.

V „osobních“ automobilkách je dnes zaklínadlem modularita, která umožňuje z jedné základní architektury škálovat modely různých velikostí. Tuto filozofii se u svého šasi rozhodla uplatit i Scania, například nádrž může nový motor dostat podle zaměření vozu o objemu od 165 do 700 litrů.

Životní prostředí je prioritou

Projekt kamionů Super představila Scania slovy: „Musíme jednat a jednat hned.“ A komentuje ekologický dopad nového vozu: „Otáčejte kola a zároveň snižujte dopad každého jejich otočení. Cílem je vyvinout bezpečnější, chytřejší a energeticky účinnější dopravní řešení, která jsou prospěšnější lidem i planetě, a podpořit tak přechod k udržitelným dopravním systémům.“

Koordinátor PR a komunikace společnosti Scania Česká republika Viktor Tamayo to vysvětluje: „Přestože Scania vnímá situaci v dálkové přepravě, myslí si, že je stále důležité vyvíjet i spalovací motory. V současnosti totiž neexistuje žádná jiná alternativa, kterou by přepravci měli.“

Zdánlivou drobností, kterou moderní kamiony šetří energii (a tedy palivo), jsou kamery, které nahrazují zpětná zrcátka. Malá kamerka venku a displeje uvnitř nahrazují velké moduly zrcátek, které zhoršují aerodynamiku, která má významný vliv na spotřebu.

Elektromobilita na švédský způsob

Jak ale vypadá vývoj elektromobilů v severské zemi, která se už dlouhá léta, možná víc, než jiné, stará o ekologické dopady svých výrobků? Před několika lety přišla Scania s možností uschovat troleje, ze kterých budou kamiony čerpat energii, do silnice a tento systém stále zkouší. 

Kromě toho má v nabídce i plug-in hybridní nákladní auta. Jezdí po centru Stockholmu a zaváží zboží do obchodů, restaurací, sváží odpad nebo čistí komunikace. Jejich nevýhodou však je, že baterie vydrží jen na 250 kilometrů, pak přijde na řadu starý dobrý spalovací motor, a tak se zatím hodí právě jen pro městské zásobování. „Ve vývoji se neustále pokračuje, protože nikdo neví, jaké bude řešení v budoucnu,“ říká Viktor Tamayo. „Navíc, nepůjde jen o jedno univerzální řešení pro všechny aplikace. Omezením je také například nedostatečná infrastruktura.“