Sanitka XXL

Sanitka XXL | foto: Simona Cigánková, ZZS Praha

Sanitky ignoruje každý třetí řidič

  • 31
Řidiči v Praze se neumějí správně zachovat, když jim zkříží cestu auto s blikajícím modrým majáčkem. Tedy sanitka, hasiči nebo policie. Každý třetí řidič je úplně ignoruje, další zmatkují a chaotickým popojížděním spíše zdržují. Takové jsou zkušenosti šoférů aut s majákem. Záchranáři chtějí absolutní přednost pro majáky? Magistrát je proti.

"Situace v Praze je katastrofální, proplétat se kolonami je těžké,“ upozorňuje ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz. "Zhruba každý třetí řidič brání sanitkám v průjezdu,“ tvrdí Schwarz. Kvůli těmto problémům usiluje ředitel o absolutní přednost pro auta s majákem. Na toto téma hodlá rozpoutat diskusi s magistrátem. Ten je však zatím proti.

Redaktorka MF DNES zažila řidiče-ignoranty na vlastní kůži. Celý den jezdila se záchranáři a sledovala, jak se chovají pražští řidiči, když potkají houkající sanitku. Někteří skutečně dělají, že ji nevidí. Na druhou stranu je však hodně těch, kteří chtějí uhnout, ale nemají kam. Mnoho pražských ulic je úzkých a po obou stranách stojí zaparkované vozy.

"Nejhorší je situace na Starém Městě a Malé Straně, další kritická místa jsou na velkých sídlištích. Tam parkující auta často znemožňují průjezd,“ vyjmenovává riziková místa řidič-záchranář Quido Herczeg.

Problémy přiznávají i hasiči. "Vyčíslit to nedokážu, ale lidé nám nedávají přednost téměř pravidelně. Samozřejmě, když jedeme velkým hasičským autem, tak vzbuzujeme více respektu než sanitky a každý si rozmyslí, jestli se s námi chce srazit. Přesto je cesta k zásahu náročná,“ připojuje se k záchranářům Miloš Vorel, který zastupuje mluvčího pražských hasičů.

Schwarzův návrh pro absolutní přednost pro vozy záchranného systému narazil na odpor náměstka primátora pro bezpečnost Rudolfa Blažka: "Absolutní přednost je nereálná. V Praze jich jezdí tisíce, způsobilo by to zmatek. Jednou z variant, jak situaci řešit, je zvýšení trestů pro bezohledné řidiče. Aby byly tak odstrašující, že by si každý řidič uvědomil, že může mít problém,“ říká Blažek.

Kromě toho, že bezohlední řidiči komplikují práci všech záchranářů, je s nimi ještě jeden problém. Jejich přestupky se totiž špatně dokazují.

"Prokázat řidiči, že naschvál neuhnul nebo překážel, je sporné. Někdy může zase mít puštěné rádio a nemusí houkačku vůbec slyšet,“ podotýká šéf pražských dopravních policistů Pavel Švrčula.

Ten proto navrhuje, aby sanitky měly ve voze videokameru, kterou by přestupky dokumentovaly. "Pokud řidiči sanitek mají názor, že se přestupky množí, mohl by v kabině sedět školený technik ze záchranky nebo pracovník magistrátu a situaci natáčet. Policisté zase mohou filmovat své jízdy,“ dodává Švrčula. Policisté pak mohou takového řidiče předvolat a pořádně se na jeho chování vyptat.

"Dejte najevo, že o nás víte“
Řidiči často vůbec nevědí, jak autu s majákem uhnout. Šoféři od hasičů, záchranek a policistů dávají návod: uhnout do strany a nechat volný průjezd středem silnice. To řidičům ukládá i nový silniční zákon.

"Také oceníme, když nám řidiči dají najevo, že o nás vědí, třeba když pustí blinkry,“ radí Schwarz. Velký počet aut s modrými majáky způsobuje, že někteří řidiči se stávají k jejich zvukům apatičtí. Vždyť je užívají také celníci, Vězeňská služba, armáda, plynaři, energetici, kynologická služba, Hradní stráž, Dopravní podnik a sanitky převážející pacienty a zdravotníky.

Policisté proto kontrolují zákonné využívání majáků. Podle slov zástupce ředitele Zdeňka Bezoušky řeší desítky případů ročně, kdy řidič použil výstražné znamení neoprávněně. Problémy jsou zejména se sanitkami, které převážejí pacienty na kontroly nebo zdravotnický materiál do nemocnic.

Hasiči už mají jedno zařízení, které umí přepnout semafory

Houkající sanitka přijíždí k semaforu, kde svítí červená. Zařízení z auta vyšle impulz, který přepne na zelenou, a na všech ostatních sloupech padne signál "stop“.

To jsou takzvané "chytré křižovatky“, jedna z možností, jak usnadnit sanitkám, hasičům nebo policii cestu k zásahu.

Podobné zařízení už používají hasiči, kteří mají služebnu v Sokolské ulici. Když potřebují vyjet k požáru, zařízení vyšle signál, který zastaví auta na nejbližší křižovatce.

"Umožní jim to výjezd ze stanice směrem na Prahu 4, ale jedno takové zařízení stojí milion korun,“ uvedl náměstek primátora Rudolf Blažek. Vybavit zařízením další křižovatky a také tisíce vozů z integrovaného záchranného systému by stálo miliardy korun.

"Je to nereálné. Co když ze dvou stran pojedou dvě auta a obě si budou chtít přepnout světla na semaforu najednou? “ ptá se Miloš Vorel z tiskového oddělení hasičů.

"Navíc nejvíc problémů máme s řidiči v normálním provozu, ne na křižovatkách. To nám nepomůže.“ Podle Vorla je správná cesta jedině ve výchově řidičů.

 


Majáky a zákon

Řidiči ostatních aut musí vozům s právem přednosti jízdy a autům, která je doprovázejí, umožnit bezpečný a plynulý průjezd.
Pokud to situace vyžaduje, musí své auto i zastavit, a to na takovém místě, aby nepřekáželo.
Do skupiny takových vozidel se ostatní řidiči nesmějí zařazovat.
Na víceproudé silnici by měli řidiči zajet co nejblíže ke kraji (z levého pruhu doleva, z pravého pruhu doprava) a ponechat uprostřed volný pruh.

,