Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Majákům uhněte vždycky. Kvůli nim můžete vjet i do křižovatky na červenou

Řada řidičů ve chvíli, kdy zaslechne sirénu policie, hasičů nebo záchranky buď zmatkuje nebo nedělá vůbec nic. Přitom hladký průjezd těch, kteří spěchají k případu je vždy klíčový. A pozor, nezáleží na tom, jestli sanitka jede s pacientem nebo teprve za ním.

Na sociálních sítích objevil velmi zvláštní příspěvek. Pisatel si v něm stěžoval na to, že byl účastníkem nehody se sanitkou, která jela pod majáky. Zarytě tvrdí, že sanita jela prázdná, bez pacienta, takže měla dle nějakého domnělého nařízení dodržovat rychlost. Přijde vám to úsměvné? Vzhledem k diskuzi pod příspěvkem, kde řada diskutujících tvrdila to samé, je asi dobré si připomenout, jak se jako řidiči máme k majákům a sirénám chovat.

Nezmatkujte a zapomeňte na varovné blinkry

Začneme tím, s čím má řada řidičů stále velký problém, tedy záchranářskou uličkou. Jakkoliv ji máme spojenou spíše s dálnicemi, pamatovat bychom na ni měli i ve městech, typicky třeba na pražské Jižní spojce.

VIDEO: Sanitka nezvládla dojet k pacientce, záchranářská ulička byla ucpaná

Základem je uličku utvářet už při dojezdu do kolony. Řidiči v pravém a prostředním pruhu se vždy řadí co nejvíce doprava. Řidiči v levém zase doleva. Vždy si za autem před sebou nechávejte dost místa na případnou manipulaci s vozidlem. Auta odtahových služeb nebo hasičů bývají opravdu velká a potřebují dost místa. A ano, připomínáme, že záchranářská nebo bezpečnostní ulička slouží také pro odtahovky. Ale jen pro ty, které jedou k místu nehody před kolonou. Díky nim se kolona rozjede, tak myslete i na místo pro ně.

Ale co když se za vámi objeví majáky při běžné jízdě? Platí hlavně zachovat klid. Zmatkováním vše jen zhoršíte. Nikdy nepoužívejte varovné blinkry! Ty jsou určeny jen pro upozornění na nějaký problém. Pokud je to jen trochu možné, vyhoďte pravý blinkr a uhněte doprava. Pokud jsou všude auta a jedete třeba v levém pruhu, vyhoďte levý a uhněte co nejvíce to je možné doleva. Hlavně uhněte včas, nečekejte na to, až budou složky IZS přímo za vámi. Už to je pro ně zdržení.

„V případě, že ve své blízkosti uvidíte blikající majáky nebo uslyšíte sirénu záchranářů, buďte maximálně opatrní a ohleduplní k projíždějícím vozidlům s právem přednostní jízdy. Především se vůči těmto vozidlům chovejte čitelně. Včas signalizujte, že přibrzďujete nebo uhýbáte z cesty. V žádném případě před takovým vozidlem nebrzděte a nezastavujte! Zásahová vozidla se obvykle pohybují vysokou rychlostí, často to jsou vozidla velmi těžká. Náhlé zastavení na místě pro ně není možné. Vždy se snažte co nejdříve opustit koridor průjezdu vozidla i za cenu pokračování v jízdě vpřed po nezbytně nutnou dobu. Počítejte také s reakcemi ostatních řidičů – někteří mohou při zaslechnutí sirény začít zmatkovat. Zvláště ve městě nebo v husté zástavbě nemusí řidiči ihned rozpoznat, ze kterého směru vozidlo záchranářů přijíždí. Ztlumte proto rádio, stáhněte okénka a zjistěte, odkud výstražný signál přichází. Jedině tak budete moci adekvátně reagovat,“ radí Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

A co semafory?

Snadno se může stát, že budete potřebovat uhnout složkám IZS ve chvíli, kdy stojíte na semaforech na červenou. V takovou chvíli můžete legálně projet na červenou, ale jen velmi opatrně. Křižovatku nemusíte projet, stačí si do křižovatky jen najet tak, aby auto s majáky mohlo projet. A nebojte, pokuta vám v tomto případě nepřijde! „Můžete vjet i na krajnici mimo vozovku, a je-li to potřeba i do křižovatky na červenou,“ uvádí ředitelství policie Libereckého kraje.

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

A jak se to má s chodci? Nesmí zapomínat na to, že ačkoliv mají na semaforu zelenou, nesmí na přechod v případě blížících se složek IZS pod majáky vkročit. Je to auto se zapnutým majákem, které má v tu chvíli přednost. A opakujeme, je úplně jedno, jestli sanitka jede prázdná nebo s pacientem, je jedno, jestli mají policisté v autě podezřelého a hasiči jedou k nehodě nebo sundávat koťátko ze stromu. Jakmile jedou pod majáky, mají přednost. A pozor, přednost mají s majáky také vojáci, městští strážníci, báňská záchranka, hygienické stanice, plynaři, elektrikáři, ale i horská služba.

Autoři:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Češi najedou ročně 76 miliard kilometrů. To je jako 197 000 cest k Měsíci

Téměř 1 900 000 objezdů zeměkoule nebo také 197 000 jízd k Měsíci. To je vzdálenost, kterou Češi najedou ročně se svými automobily. Prozradila to analýza, kterou pomocí dat ze stanic technické...

13. prosince 2024

Divoká diskuse o pokutách za emise. Za automobilky v Bruselu bojuje Nerudová

Pokuty, které se mají od příštího roku uplatňovat vůči automobilkám, jež neprodávají dost elektromobilů, by neměly být tak přísné. Frakce Evropské lidové strany (EPP), která je největší v Evropském...

13. prosince 2024

Ztělesnění automobilové romantiky. Mercedes-Maybach SL představí na jaře

Advertorial

Nádherné tvary, špičkový jízdní komfort, propracované detaily a síla osmiválcového motoru. Přesně to jsou ingredience, které v novém roadsteru Mercedes-Maybach SL Monogram Series zajišťují, že si...

12. prosince 2024

Plíživé i razantní zdražování povinného ručení. Ceny zvedají nákladné opravy

S koncem každého roku se otevírá téma zdražení povinného ručení. Aktuální dotaz je to i v těchto týdnech, nicméně podle odhadů z pojišťoven a srovnávačů se žádného skokového navýšená bát snad...

12. prosince 2024

Hledáte nové, nebo bazarové lyže? Okoukli jsme za vás Lyžebraní
Hledáte nové, nebo bazarové lyže? Okoukli jsme za vás Lyžebraní

Hledáte lyže, snowboard nebo lyžařské vybavení? Pak pro vás možná máme řešení. Navštívili jsme největší lyžařskou akci v ČR - Lyžebraní. Právě tady...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny....

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...