Další SAV (Sports Activity Vehicle) mnichovská automobilka představila na detroitském autosalonu počátkem roku 2003 jako BMW xActivity. Dá se předpokládat, že sériové provedení tohoto salonního offroadu se od exponátu, který vidíte na fotografiích, příliš lišit nebude. Dodejme ještě, že dle četných spekulací by se měla motoristická veřejnost s příchodem budoucí generace řady 7 dočkat také luxusního provedení X7.
Za pár měsíců by tedy měl být uveden do prodeje automobil, který je vyznavači automobilky s vrtulí ve znaku, netrpělivě očekáván. Kabát hýřící konvexními a konkávními plochami, kterými se hlásí k novému designérskému pojetí odstartovanému sportovní Z4, dosti napoví o budoucím designu celé "trojkové" řady. Jako typický přestavitel německého chápání luxusu zůstávají základní linie karoserie stejné a mění se především rozměry. Čelní partie bude, jak ostatně vidíte na fotografiích, podobná nynější řadě 7. Podobný ráz by, dle dostupných informací, měla zachovávat i budoucí řada 5.
Nejoriginálnějším prvkem designu je nápadité řešení bez středových (B) sloupků, které dávají tomuto robustnímu offroadu vzhled kabrioletu. Podobné řešení, bez rámů dveří, nalezneme například u avantgardního Renaultu Avantime jen doufejme, že tento prvek bude u sériové varianty zachován. Sportovního ducha, vycházejícího z typických proporcí BMW, dodává xActivity dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie. Dynamický vzhled podtrhují zvýrazněné linie, z nichž nejvýraznější začíná za předními světly a provede náš pohled po celé délce vozu až k zadním světlům. Za zmínku stojí i zadní svítilny poskládané z LED diod, které dávají studii futuristický nádech. Pro předváděcí účely je xActivity vybaven osmnáctipalcovými koly 245/45 vpředu a 275/40 vzadu.
Ke sportovnímu a luxusnímu interiéru, jehož design využívá opět hry s tvarem ploch, snad není třeba se rozsáhle vyjadřovat. Za zmínku však určitě stojí překvapení ukryté v zavazadlovém prostoru. Při otevření dveří zavazadelníku sofistikovaný systém automaticky lehce pozvedne a povysune dno zavazadelníku. Velmi praktické budou jistě též dvě objemné schránky které zde najdeme.
Na rozdíl od typických SUV využívá SAV v podání BMW konstrukci nosného rámu s nezávisle zvěšenými koly. Tuhá karoserie a nízko položené těžiště by měly zaručít velmi dobré chováni ve všech terénech.
Podíváme-li se trochu blíže na mechanické části nového BMW, zaujme nás především systém adaptivního odpružení, který bude spolupracovat s osvědčeným systémem pohonu všech kol využívaným v X5. Chybět nebudou samozřejmě ani elekroničtí hlídači trakce, brzd atd. Namísto zvyšování hmotnosti mechanickými diferenciály u BMW vyvinuli inteligentní elektronický diferenciál ADB-X. Příjemným doplňkem bude též elektronický asistent pomáhající řidiči při sjezdech prudkých srázů apod. skrývající se za zkratkou HDC (Hill Descent Control).
O pohon 4,55m dlouhého SAV by se měl starat dvoulitrový čtyřválec prozatím blíže nespecifikovanách parametrů, případně třílitrový šestiválec 170kW/231k, 300Nm. Pro vyznavače dieselového pohonu pak bude v nabídce třílitr 142kW/410Nm, známý již z nynějších modelů všech řad. Automatické či manuální převodovky jsou dnes už téměř samozřejmostí. Prozatím však není jisté zařazení kontroverzního systému I-drive, známého z poslední "sedmičkové" řady.
Hlavním znakem budoucí X3, kterým se bude odlišovat od větší, starší a zkušenější sestry odvozené od pětkové řady bude země původu v rodném listě: X3 nebude vyráběna společně s X5 v USA, ale v Rakousku. Z čehož vyplývá, že BMW chce novým modelem oslovit především zákazníky na starém kontinentu.
Jediné momentálně známé negativum se týká ceny, která bude, jak je u BMW zvykem, dosti vysoká. Dle odhadů by měla začínat na částce okolo 42 tisíc euro (cca1,5 milionu korun).
BMW xActivity X3 - detail dveří |
BMW xActivity X3 |
BMW xActivity X3 - profil |
BMW xActivity X3 |
BMW xActivity X3 - zezadu |
BMW xActivity X3 - zavazadlový prostor |
BMW xActivity X3 - interiér |
BMW xActivity X3 |
BMW xActivity X3 - profil |