Autonovinky: další čínský útok na Teslu, šlapací karavanoloď a vodík v blátě

  • 12
V prvním listopadovém nášupu autonovinek jsme se snažili zmapovat zajímavé novinky posledních týdnů nejen ze světa aut, ale i další inspirativní dopravní prostředky. Pod označením Corolla si budeme moci koupit zase další jiné auto, Lexus zkouší vodík v bugině, Mercedes elektrifikoval GLB, v Číně se objevil nový „Teslobijec“ a i elektrokolo může plavat. Nevěříte?

Elektrokolo, loď a karavan v jednom

Z-triton není vlastně ani elektrokolo, ani loď, ani karavan, ale všechny tyto věci spojuje v jediném balení. Navrhl a postavil ho lotyšský cestovatel Aigars Lauzis. Po šestiletém pobytu v Londýně se vydal na sólovou cyklistickou cestu Eurasií, během níž ujel 30 000 km a během čtyř let si udělal zastávky v Istanbulu, Dubaji, Singapuru a Šanghaji, kde pracoval jako designér. A právě v Číně se zrodila myšlenka na šlapací vozidlo, které by mu v případě potřeby dokázalo poskytnout místo ke spánku.

Po návratu do Lotyšska založil studio Zeltini a pustil se do projektu. Prostřednictvím 3D tisku v roce 2019 vznikl první prototyp a po testovací fázi Lauzis představil veřejnosti svůj výtvor během velkého evropského turné do Ženevy, Paříže, Amsterdamu a Berlína. Kromě zájemců o koupi našel i několik investorů. Navíc s nástupem covidové pandemie Z-triton dostal další smysl: možnost cestovat zcela nezávisle na nutnosti hledat ubytování.

Do vnitřního prostoru s kuchyňkou se vejdou dva dospělí a součástí výbavy je nabíjecí kabel, skládací vesla a malá kotva. Ve vodě se přední cyklistická část zvedne a dvě zadní kola se skládají do prostoru pro plováky.

Z-Triton je schválen jako elektrická tříkolka. Na délku měří 3,9 metru a její hmotnost je cca 200 kg. Jako obojživelné vozidlo dokáže ve sladké vodě plout prostřednictvím přívěsného motoru rychlostí 5 km/h a má dosah až 20 km. Po přeměně na elektrokolo je tento zvláštní hybrid poháněn dvěma 250W elektrickými motory, připojenými k 36V baterii. Je prý schopen dosáhnout rychlosti 25 km/h a ujet až 50 km. Z-Triton má kromě sedadla řidiče i sklopné sedadlo pro spolujezdce, ale také speciální pro domácí mazlíčky, kotoučové brzdy a také šestici solárních článků pro dobíjení energie. Máte zájem? Pak si připravte téměř 350 tisíc korun.

Bestseller v holínkách

Toyota Corolla je historicky nejprodávanějším automobilem světa, který letos oslavil 50 milionů vyrobených kusů. A má velkou šanci si velký náskok před Volkswagenem Golf udržet. Existuje totiž v celé řadě derivátů. Zatím posledním z nich je verze Corolla Cross, která se po Asii a USA chystá od podzimu 2022 i do Evropy.

Corolla Cross je větší a konzervativnější alternativou k expresivnějšímu C-HR, s nímž sdílí platformu TNGA-C. Mají shodný rozvor 2,64 metru, ale Cross je se svými 4,46 metru trochu delší. Palubní deska je odvozena od té v jiných corollách, nové 12,3" digitální přístrojové vybavení a větší 10,5" dotykový displej disponuje novou generací multimediálního systému s možností aktualizací na dálku. Novinka je oproti CH-R prostornější a větší je i kufr o objemu 490 litrů.

Corolla Cross bude v Evropě k dostání výhradně jako hybrid, přičemž se jedná již o pátou generaci hybridního pohonu Toyoty. Mnoho mechanických součástí bylo revidováno, aby byly kompaktnější a lehčí. Lithium-iontová baterie je výkonnější než u současných hybridů Toyoty a má o 40 % nižší hmotnost. Snížení vnitřního tření v převodovce navíc zajišťuje lepší odezvu při akceleraci. Provedení s předním pohonem má pod kapotou dvoulitrový zážehový čtyřválec s výkonem 126 kW (171 k) a elektromotor o výkonu 83 kW (113 k) s převodovkou CVT. Systémový výkon celé soustavy je 146 kW (198 k). Ve verzi s pohonem všech kol má dvoulitr snížený výkon 112 kW (152 k) a kromě předního elektromotoru má navíc i zadní s výkonem 30,6 kW (42 k).

Na ampéry i v sedmi

Elektrifikace prostupuje i modelovou nabídkou Mercedesu. Další novinkou s kabelem je model EQB, což je elektřinou poháněné SUV na bázi Mercedesu GLB. To se představilo nejdříve na čínském trhu a nově je k dispozici již i na tom českém v cenové relaci 1,48 až 1,55 milionu korun. V Evropě startuje výhradně s pohonem všech kol, a to ve dvou verzích. Nabídka EQB začíná verzí EQB 300 4Matic s dvojicí elektromotorů se systémovým výkonem 168 kW (228 k).

Více síly je k dispozici u verze EQB 350 4Matic, který dává k dispozici 215 kW (292 k). První varianta zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,0 s a druhá již za 6,2 s, nejvyšší rychlost je u obou modelů elektronicky omezena na 160 km/h. V obou případech má baterie využitelnou kapacitu 66,5 kWh a zajistí dojezd až 419 km. Varianta EQB 250 s pohonem předních kol a výkonem 140 kW (190 k) bude následovat později. Se stejnosměrnými rychlonabíječkami EQB natankujete výkonem maximálně 100 kW, třífázové nabíjení střídavým proudem je možné 11 kW.

Vývojářům Mercedesu se podařilo pojmout pohonnou baterii a elektrický modul tak chytře, že využitelný nákladový prostor se téměř neliší od GLB. Stejně jako u ní nabízí i novinka sedmimístnou variantu. Příplatková třetí řada je ale kvůli omezené výšce hlavy vhodná pro cestující s výškou do 1,65 metru.

Mercedes-Benz EQB se vyrábí v maďarském závodě v Kecskemétu, přičemž baterie vznikají v závodech Mercedesu v německém Kamenci a polském městě Jawor.

Čínská panamera zaútočí na tesly

Čínská skupina Geely, která vlastní i Volvo a je největším akcionářem Daimleru, má novou prémiovou značku elektromobilů Zeekr. Jejím prvním modelem, který míří do výroby, je 4,95 metru dlouhé čtyřdveřové crossover-kupé Zeekr 001. Na mušce nemá nikoho menšího, než modely od Tesly. Novinka do značné míry odpovídá studii Lynk & Co Zero Concept z roku 2020 a její design, který připomíná Porsche Panamera, vznikl ve Švédsku.

Výkon jeho elektromotorů uložených na obou nápravách dosahuje celkově 400 kW (544 k), nejvyšší točivý moment má mít hodnotu 768 Nm. To zajistí zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 s. Na výběr je ze dvou variant baterie s kapacitou 86 kWh a 100 kWh, maximální dojezd je až 700 kilometrů. S rychlonabíjením lze elektřinu dobít na 120 kilometrů za pět minut. Rychlonabíječka by měla dosáhnout z deseti na 80 procent kapacity za půl hodiny. Aby byl zajištěn dostatečně velký nabíjecí výkon, buduje Zeekr v Číně síť s dobíjecími stanicemi s výkonem až 360 kW. Do konce letošního roku by jimi mělo být vybaveno deset velkých čínských měst. 

Technicky modely Zeekr využívají již dříve představenou architekturu elektromobilů Sustainable Experience Architecture (SEA) koncernu Geely. K dispozici mají být zákazníkům k dispozici doživotní bezdrátové aktualizace softwaru. S novou značkou se však mají využívat i nové prodejní kanály. Prodej by měl probíhat prostřednictvím jakýchsi továrních poboček ve velkých městech. Zeekr sází také na doprovodnou lifestylovou nabídku skládající se z oblečení a doplňků, plánuje ale také exkluzivní klub pro majitele svých vozů.

S vodíkem i do bláta

Toyota a jeho luxusní značka Lexus se rozhodli vehementně propagovat vodíkový pohon. Toyota vyrábí model Mirai s vodíkovým palivovým článkem a také experimentuje s přímým použitím vodíku ve spalovacím motoru, konkrétně přeplňovanému tříválci o objemu 1,6 litru. Ten pohání závodní vůz Corolla Sport, který se účastní japonských motoristických závodů a stejný pohon s přeplňovanou šestnáctistovkou se objevil i v experimentální Toyotě GR Yaris H2. Kromě toho přímé spalování vodíku přímo v pístovém motoru, tentokráte o objemu 1,0 litru, objevilo překvapivě také v nezvyklém konceptu sesterského Lexusu. 

Jedná se o dvoumístnou terénní čtyřkolku, nazvanou ROV (Recreational Off-highway Vehicle). Ta kombinuje extrémní terénní schopnosti s jízdou s téměř nulovými emisemi. Během jízdy se totiž spálí jen zanedbatelné množství motorového oleje. Žádné bližší technické údaje ale nejsou známy. Sedadla designové buginy s prvky odpružení jsou čalouněna odolnou syntetickou kůží a k řízení slouží s kůží obšitým věncem. Postavili si konstruktéři Lexusu jen hezkou hračku, nebo je to lakmusový papírek, kam až by šlo ještě rozšířit portfolio značky?

Pořádná italská jízda

Když může mít sajdkáru motocykl, proč by ho nemohlo mít i elektrické jízdní kolo? To si řekli u italské firmy Bad-Bike. Výsledkem je Bad-Bike Beach Vintage Side, který tvůrci představili na domácí výstavě Eicma 2021 v Miláně. V závislosti na momentálních potřebách se můžete rozhodnout, zda využijete samotné kolo s tlustými pneumatikami, nebo si k němu připojíte postranní vozík. Ten má nosnost 35 kg a hodí se tak pro děti, psy, ale dá se v něm odvézt i nákup.

Postranní vozík má nosnost 35 kg a hodí se tak pro děti, psy, ale dá se v něm odvézt i nákup.

V režimu asistovaného šlapání lze s kolem s postranním vozíkem v závislosti na trase ujet 30 až 50 kilometrů. Postranním vozík je vybaven tlumičem, díky kterému je cestování pohodlnější. Kolo se sajdkárou váží 115 kg a její cena začíná v přepočtu na 100 000 Kč.

Kolo je vybaveno 250W nebo 500W zadním motorem poháněným 360W baterií kterou lze dobít za 4 až 6 hodin. V druhém případě však již fušuje do řemesla mopedům, je tedy nutné nosit přilbu.

Pokračovatelé Leafu

Nissan je průkopnickou značkou elektromobilů. V roce 2010 uvedla na trh model Leaf, který se jakožto první elektromobil stal Evropským vozem roku 2011. Počátkem příštího roku se na starý kontinent chystá nové elektrické SUV Ariya. Co bude následovat dále?

To nyní Nissan, který tvoří velkou alianci s Renaultem a Mitsubishi, nastínil prostřednictvím plánu „Nissan Ambition 2030“. Do vývoje dvaceti nových elektrických a elektrifikovaných modelů půjde během příštích pěti let téměř 16 miliard eur. Největší podíl elektrifikace očekává v Evropě (75 %), Japonsku (55 %), Číně a USA (40 %). Do roku 2030 chce Nissan představit celkem 23 nových elektrifikovaných modelů, z toho 15 elektromobilů. A své plány Nissan ilustruje na čtveřici konceptů, které mají demonstrovat různorodost nabízených modelů.

Koncept Nissan Surf-Out je předobrazem elektrického pick-up budoucnosti.

Nejblíže k realitě má studie kompaktního crossoveru Chill-Out, jehož základem je platforma CMF-EV, známá z SUV Ariya. Jeho dva elektromotory se starají o pohon všech kol, nechybí autonomní řízení. Že by se jednalo o možného pokračovatele Leafu? Nechme se překvapit.

Další trojice konceptů má demonstrovat vyvíjenou modulární platformu s inovativními bateriemi s pevným elektrolytem a zachování modelové různorodosti. Studie crossoveru Hang-Out je jakýmsi víceúčelovým rodinným vozem, zatímco Surf-Out je předobrazem elektrického pick-up budoucnosti a poselstvím konceptu dvoumístného roadsteru Max-Out je sdělení, že Nissan nezanevře ani na sportovní modely.