Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde žádají zrušení neomezené rychlosti na dálnici. A Francie má novou premiérku, která už před dvěma roky popudila řidiče návrhem na povinnou stodesítku.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Žádná bezpečnost. Spotřeba a emise. To je argument, který po bezmála století možná připraví Němce o možnost dálničních „přeletů“ neomezenou rychlostí. Povinná stotřicítka, po které jednohlasně volají ministři životního prostředí všech spolkových zemí, naopak možná skončí ve Francii. Tam by auta na dálnicích mohla zpomalit nejspíše na 120 kilometrů v hodině.

Ze symbolického pohledu se zdá být významnějším zrušení neomezeného limitu na německé dálnici, jenže rychleji než stotřicítkou stejně jezdí jen minimum řidičů. Zato snížení rychlosti ve Francii může pěkně „bolet“.

O tom, že by tam rychlost mohla klesnou, spekulují novináři poté, co znovu zvolený prezident Emmanuel Macron jmenoval premiérkou bývalou ministryni životního prostředí Élisabeth Borneovou. Právě ona totiž před dvěma roky nápad na snížení rychlosti prosazovala v rámci takzvané Občanské úmluvy o klimatu. Kontroverzní platforma navrhovala řadu radikálních změn, které nedopadaly zdaleka jen na automobilismus, ale i na běžné životy Francouzů.

110 je radikální, 120 reálná

Borneová, která v té době byla ministryní dopravy, tehdy návrh na snížení rychlosti podpořila, stejně jako návrh na nižší rychlost na okreskách. Zavedení osmdesátky bylo jednou z příčin protestů „žlutých vest“ a Emmanuel Macron, který nejdřív úmluvu podporoval, couvl. A donutil k tomu i Borneovou, která tehdy prohlásila, že „je důležité si ověřit, zda u těchto témat existuje podpora těch Francouzů, kterých se to týká“.

Nyní Francouzi čekají, co jmenování levicové političky premiérkou přinese. Borneová sice před dvěma roky ustoupila, nyní je však jiná situace. Extrémní ceny pohonných hmot, které vyvolaly občanské nepokoje, jsou standardem. Francouzi zpomalují přirozeně kvůli tomu, aby ušetřili. Nižší rychlost jde ruku v ruce i s elektromobilitou – spotřeba benzinu je jen věcí peněz, ale prodloužení dojezdu může být otázkou spousty času ušetřeného čekáním u nabíječky.

Ve Francii od července maximálně osmdesátkou. Místní bojují s nehodami

Motorističtí novináři očekávají, že Borneová se nejspíš o snížení limitu pokusí, pravděpodobnější však je, že zkusí jít mírnější cestou. Rychlost na dálnicích by tak klesla jen na stodvacítku. A to už není nic radikálního, tak rychle se jezdí v řadě zemí, které s Francií sousedí. Vlastně ve většině. Výjimkou je jen Itálie a Lucemburské velkovévodství. Belgie, Španělsko i Švýcarsko mají rychlostní limit právě 120 kilometrů v hodině.

Němečtí řidiči jsou po čtvrt století „pro“

Ekologický argument je jasný: snížení rychlosti ze 130 na 120 kilometrů by přineslo významnou úsporu paliva – alespoň takto vychází z obdobných průzkumů, které se dělaly v Německu.

V nejlidnatější zemi Evropské unie, která má zároveň nejhustší síť dálnic, se k omezení dálničních rychlostí přistupuje mnohem pragmatičtěji než v emotivní Francii. Zavedení limitu podporuje více než 60 procent obyvatel a diskuze se vede vlastně už jen o tom, jestli je vůbec limit potřeba. Reálně totiž stejně na polovině dálniční sítě platí nějaký rychlostní limit. A na těch „neomezených“ Němci obvykle stejně jezdí normálně. Poslední skutečně reprezentativní průzkum je sice starý už osm let, ale ukázal, že stotřicítku na neomezených úsecích dodržují dvě třetiny řidičů. A jen každý desátý jede víc než 150.

Útok na neomezenou rychlost na dálnicích se v Německu opět nezdařil

Současné memorandum, které podepsali ministři životního prostředí spolkových zemí, sice není pro centrální vládu závazné, ale dá se čekat, že ho bude brát vážně právě kvůli tomu, že bylo přijato jednomyslně. To je absolutně neobvyklý stav. Kaňkou na kráse je jen výtka ministrů Bavorska a Severního Porýní-Vestfálska, kteří v dokumentu zmiňují, že účinek omezení rychlosti bude jen omezený, a proto tento konkrétní bod nepodporují. Dokument se nezmiňuje o limitu, na který by rychlost měla klesnout, nejpravděpodobnější je ale právě stotřicítka.

Průzkum na téma omezení rychlosti zveřejnil i německý autoklub ADAC. Ten sdružuje především řidiče, jde tedy skutečně o ty, kterých by se omezení týkalo. V průzkumu, který se konal loni, se pro zavedení limitu vyslovila přesně polovina respondentů. Pětačtyřicet procent je proti, pěti procentům řidičů je jedno, zda bude limit zavedený.

Mnohem zajímavější je srovnání těchto výsledků s dřívějšími roky. ADAC se totiž na stejnou otázku ptá svých členů pravidelně. Za posledních téměř třicet let se nestalo, aby příznivci omezení převažovali nad jeho odpůrci. Ještě v roce 2014 bylo proti zavedení limitu 65 procent řidičů. Nejvíc v historii průzkumů, které německý autoklub dělá už od roku 1985.

Úspora? 20 tisíc cisteren

ADAC srovnal i počty nehod na limitovaných a nelimitovaných dálničních úsecích a zjistil, že žádná souvislost mezi rychlostí a nehodovostí není. Němci bourají srovnatelně jako Belgičané s povinnou stodvacítkou, Francouzi se stotřicítkou, nebo Američané, kde obvykle platí obvykle limit 70 mil za hodinu, tedy kolem 113 kilometrů v hodině.

KOMENTÁŘ: Doba bez limitu skončila, miliardáři se nám tu prohánět nebudou

S ekologií je to jinak. Podle aktuálního prohlášení německé Spolkové agentury pro životní prostředí by omezení rychlosti na 130 km/h ušetřilo 1,5 milionu tun CO2 ročně. S ohledem na energetickou situaci v Evropě je mnohem zajímavější toto číslo přepočíst na úsporu benzinu a nafty. Němci by natankovali o 600 milionů litrů paliva méně. To je pro představu asi 20 tisíc cisternových návěsů. Kdyby se kamiony s nimi seřadily za sebe, kolona by byla dlouhá asi 330 kilometrů.

ADAC v principu proti zavedení limitované rychlosti není, ale vyzývá k tomu, aby se před politickým rozhodnutím, provedla měření. „Současné odhady jsou stále velmi hrubé, pokud jde o dopad na bezpečnost. Smysl by dávalo provést na pilotních trasách vědeckou studii, která bude zkoumat i hledisko časových úspor,“ navrhuje místopředseda ADAC pro dopravu Gerhard Hillebrand.

19. ledna 2022

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...