Rychlost na dálnici bych nezvyšoval, říká soudní znalec zkoumající bouračky

  13:00aktualizováno  15:51
S lupou obcházejí místo nehody, propočítávají, proměřují, analyzují. Soudní znalci jsou ti, kdo mají vyzkoumat, jak se nehoda stala a kdo byl jejím viníkem. Jak se zjišťuje viník nehody, odpovídal v on-line rozhovoru vedoucí oddělení analýz dopravních nehod DEKRA Automobil Tomáš Kubeš.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Soudní znalci zkoumají videa, ohledávají poničená auta a místa nehody a z nich se snaží dovodit příčinu havárie. Na soudní znalce se obracejí policisté, poškození i obvinění. Tvrzení účastníků nehody mají potvrdit nebo vyvrátit, někdy mohou rozluštit složitý případ.

Právě soudní znalci hráli hlavní roli u soudu s pirátem z D1, který vytlačil ze silnice pomaleji jedoucí mazdu.

Svým způsobem každá nehoda je originál, popisuje tomáš Kubeš, "takže se pokaždé tak trochu začíná od znovu." Analýza dopravní nehody trvá několik dní. Experti používají statistiku, výpočty i experimenty. "Podle plechů lze určit nárazovou rychlost," uvádí příklad.

kdo může za nehodu

Jak pracuje soudní znalec? Co všechno musí znát a jak při své práci postupuje? Nakolik přesné jsou jeho závěry? Odpovídal soudní znalec v oboru nehod aut Tomáš Kubeš.

"Podle podkladů lze stanovit průběh nehody s větší, či menší přesností. Rozhodující je určit správnou příčinu nehodového děje," vysvětluje. V procentech však nelze vyjádřit, jak blízké realitě jsou jejich závěry.

"V první řadě určujeme průběh nehody (co se vlastně stalo), pak možnosti odvrácení nehodového děje (co se mělo stát, aby se nehoda nestala) a následně stanovíme příčinu nehody," popisuje práci soudního znalce Kubeš.

"Ze zákona máte povinnost s vozidly nemanipulovat, přirozeně podle situace je dobré označit, vyfotit vozidla v poloze po nehodě," radí správný postup.

Odborník, kterému projdou rukama desítky případů a vidí, jak se auta vylepšují, by i přesto určitě nezvyšoval rychlost na dálnici.

"Příčiny dopravních nehod nelze vidět černobíle, často nastane pochybení na více stranách," uzavřel rozhovor s čtenáři iDNES.cz Tomáš Kubeš.

Jak pracuje soudní znalec? Co všechno musí znát a jak při své práci postupuje? Nakolik přesné jsou jeho závěry? Odpovídal soudní znalec v oboru nehod aut Tomáš Kubeš.

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Najdete na iDNES.cz