Rychlost na dálnici bych nezvyšoval, říká soudní znalec zkoumající bouračky

  13:00aktualizováno  15:51
S lupou obcházejí místo nehody, propočítávají, proměřují, analyzují. Soudní znalci jsou ti, kdo mají vyzkoumat, jak se nehoda stala a kdo byl jejím viníkem. Jak se zjišťuje viník nehody, odpovídal v on-line rozhovoru vedoucí oddělení analýz dopravních nehod DEKRA Automobil Tomáš Kubeš.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Soudní znalci zkoumají videa, ohledávají poničená auta a místa nehody a z nich se snaží dovodit příčinu havárie. Na soudní znalce se obracejí policisté, poškození i obvinění. Tvrzení účastníků nehody mají potvrdit nebo vyvrátit, někdy mohou rozluštit složitý případ.

Právě soudní znalci hráli hlavní roli u soudu s pirátem z D1, který vytlačil ze silnice pomaleji jedoucí mazdu.

Svým způsobem každá nehoda je originál, popisuje tomáš Kubeš, "takže se pokaždé tak trochu začíná od znovu." Analýza dopravní nehody trvá několik dní. Experti používají statistiku, výpočty i experimenty. "Podle plechů lze určit nárazovou rychlost," uvádí příklad.

kdo může za nehodu

Jak pracuje soudní znalec? Co všechno musí znát a jak při své práci postupuje? Nakolik přesné jsou jeho závěry? Odpovídal soudní znalec v oboru nehod aut Tomáš Kubeš.

"Podle podkladů lze stanovit průběh nehody s větší, či menší přesností. Rozhodující je určit správnou příčinu nehodového děje," vysvětluje. V procentech však nelze vyjádřit, jak blízké realitě jsou jejich závěry.

"V první řadě určujeme průběh nehody (co se vlastně stalo), pak možnosti odvrácení nehodového děje (co se mělo stát, aby se nehoda nestala) a následně stanovíme příčinu nehody," popisuje práci soudního znalce Kubeš.

"Ze zákona máte povinnost s vozidly nemanipulovat, přirozeně podle situace je dobré označit, vyfotit vozidla v poloze po nehodě," radí správný postup.

Odborník, kterému projdou rukama desítky případů a vidí, jak se auta vylepšují, by i přesto určitě nezvyšoval rychlost na dálnici.

"Příčiny dopravních nehod nelze vidět černobíle, často nastane pochybení na více stranách," uzavřel rozhovor s čtenáři iDNES.cz Tomáš Kubeš.

Jak pracuje soudní znalec? Co všechno musí znát a jak při své práci postupuje? Nakolik přesné jsou jeho závěry? Odpovídal soudní znalec v oboru nehod aut Tomáš Kubeš.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Najdete na iDNES.cz