Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Různá auta, stejná technika: automobilky dále spojují síly

Kdo se vydá okukovat do showroomu peugeoty, od prodejce uslyší mezi výhodami nabízeného vozu třeba i tento překvapivý argument: "Motory vyvíjíme spolu s BMW!"

Toyota Aygo má hned dvě dvojčata - Peugeot 107 a Citroën C1. | foto: Toyota

Že ve škodovkách a seatech se kupuje technologie užívaná napříč koncernem Volkswagen, není žádnou novinkou. Přibývá však různých propojení mezi automobilovými velkofirmami bez ohledu na to, že mají různé majitele.

BMW tak už několik let vyvíjí společně s Peugeotem a Citroënem (PSA) některé motory. Klasickým příkladem aliancí je spolupráce francouzských značek a Toyoty v Kolíně, kde se vyrábí shodná miniauta tří různých značek. Fiat zase v Polsku produkuje model 500 po boku technicky spřízněného Fordu Ka.

Nové informace o dalších aliancích se objevují už se železnou pravidelností. Nejnověji se hovoří o tom, že BMW využije pro další generaci vozů Mini platformu Fiatu Punto. Spojení velkých hráčů představuje také aliance mezi Mercedesem, BMW a General Motors při vývoji hybridních pohonů. PSA a Mitsubishi společně vymýšlejí elektroauta.

Podobných partnerství mezi konkurenčními firmami stále přibývá. Automobilky tímto způsobem snižují své náklady, příprava nových produktů se zrychluje a výsledkem je vyšší zisk.

Podle odborného čtrnáctideníku Automotive News Europe výrobci prostřednictvím nejrůznějších partnerství čelí vysokým výdajům spojeným s vývojem nových technologií. Na jednu stranu automobilky musí myslet dopředu a nenechat se předběhnout v přípravách sériových hybridních vozů, elektroaut a vodíkových pohonů. Na druhou stranu stále musí investovat do vývoje klasických benzinových a naftových motorů. Jejich čas ještě neskončil.

"Technologie používané v autech se za posledních 10 let zcela změnily. Ani největší z gigantů dnes nemohou vše dělat vlastními silami," řekl pro Automotive News Europe Ralf Kalmbach, odborný konzultant pohybující se v automobilovém průmyslu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

KOMENTÁŘ: Česko není vrakovištěm Evropy, konečně to někdo spočítal

Premium

Mantra o tom, že jsme automobilový skanzen Evropy, padá. Naopak, průměrné auto, které se pohybuje po českých silnicích, je mnohem mladší, na úrovni vyspělé Evropy. Jestli je to halasné zdůrazňování...

1. prosince 2024

Konec zlatého snu. Čínské mise tradičních automobilek berou bídné konce

Trvala desetiletí a byla to po čertech výnosná praxe. Velkým výrobcům automobilů garantovala neklesající zisky. Jenže časy se mění a výroba vozů zahraničních značek, určených pro kdysi nenasytný...

5. prosince 2024

Dacia od Porsche měla před 30 lety motorizovat Čínu. S kachnou od Chrysleru

V roce 1994 oslovila čínská ústřední vláda 20 velkých západních automobilek, aby pro tamní automobilový trh navrhly čínské lidové auto, které muselo být levné, ale přitom dostatečně velké, aby uvezlo...

5. prosince 2024

Elektromobilita prochází porodními bolestmi, ale výhod se dočkáme, říká expert

Premium

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení, jak budou všichni přecházet na elektromobily, přišlo ochladnutí zájmu. V Evropě místo dosavadního růstu nastal meziroční pokles. „Díky dotacím...

4. prosince 2024

Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent

Pro splnění zpřísněných emisních cílů v příštím roce by tuzemské automobilky musely podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla prodat o 60 až 80 procent elektromobilů...

4. prosince 2024

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního...