Rusové utrácejí úspory za auta. Pokud je nepotřebují, je to hloupost

  16:49aktualizováno  16:49
Vidina zdražení a znehodnocení peněz žene Rusy do nákupů a úspory nosí i do autosalonů. Ovšem neuvažujeme-li zajímavé veterány nebo automobilové drahokamy za miliony, je auto jednou z nejhorších investic.

Ruská značka VAZ vyrábějící lady prochází obrodou. Ekonomické potíže Ruska expanzi automobilky jistě ovlivní. Nejprodávanější ruská značka právě chystá nové modely a toto je koncept jednoho z nich, SUV s názvem Xray. | foto: cardesign.ru

Od počátku roku rubl ztratil zhruba 50 procent. Rusové se teď snaží úspory narychlo utratit, než se jejich hodnota propadne ještě hlouběji. „Velkým hitem je nákup aut. Můj bratr nedávno utratil veškeré své rublové úspory za vůz Opel Insignia, protože v lednu už bude mnohem dražší. Tak o patnáct až dvacet procent,“ vypráví pro iDNES.cz Michail Chomin, který žije v Petrohradu a pracuje pro mediální agenturu.

Pád rublu

Podle informací MF DNES jdou v současnosti v Rusku mimořádně na odbyt vozy Škoda, pro které je Rusko třetím největším trhem. „Kdo má peníze, snaží se je za něco utratit. Takže aktuálně jdou auta mimořádně na odbyt,“ řekl zdroj MF DNES. Oficiálně však nechce automobilka další vývoj předvídat.

Když vyjedete z autosalonu, tratíte na novém autě desítky procent pořizovací ceny. I kdybyste ho hned jeli prodat, už za něj stejné peníze, které jste zaplatili, nedostanete. Pokud auto navíc opravdu nepotřebujete, bude vás k tomu stát další peníze. Za servis, pojistky a další věci musíte platit, i pokud s ním nebudete jezdit (analýzu nákladů čtěte zde).

„Pokud někdo ví, že by si v příštím čtvrt až půlroce auto kupoval, špatný nápad to není,“ komentuje pro iDNES.cz situaci na ruském trhu Markéta Šichtařová, ekonomická analytička a ředitelka společnosti Next Finance. O investici, která peníze „ochrání“, se však mluvit nedá.

Obecně se odhaduje, že auto ztratí při nákupu kolem třiceti procent hodnoty, podle Šichtařové je to možná o něco méně. „Kdyby to tak bylo, musela by se předváděcí auta prodávat ještě o něco levněji,“ vysvětluje.

Kdo chce konvertovat úspory, nakupuje dnes v Rusku hlavně dolary a libry. „Investice do zlata ne každého napadne, není to nejznámější investiční instrument,“ komentuje Markéta Šichtařová.

„Nevypadá to, že by Rusové chtěli nacpat úspory do aut, spíše ti, kdo to plánovali, nákup předsunou,“ vysvětluje.

Ohromující zprávy o množství prodaných aut vyplývají z velikosti ruského trhu. Takové nákupní šílenství, jaké je v Rusku v obchodech s elektronikou a spotřebním zbožím, se podle všeho v autosalonech nekoná, dealeři spíše díky zvýšenému zájmu řádně vyklidí sklady. „Dealeři aut v Rusku mají pryč už i vozy, které měli prodat do konce roku,“ popsal pro MF DNES Jan Kranát, někdejší jednatel ŠkoFinu, který v současnosti vede poradenskou firmu MC Consulting.

Nárůst prodejů je však podle analytičky Šichtařové znakem problémů celé ekonomiky. „Tím, že vzrostou prodeje, vzroste v tomto období HDP a pak v tom následujícím bude propad ještě větší, což bude předzvěst ekonomické recese v Rusku.“

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v japonském hlavním...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Najdete na iDNES.cz