České normy VW nejspíš neporušil, říká český ministr dopravy

  16:30aktualizováno  16:30
Dosavadní vyšetřování emisního skandálu naznačuje, že VW možná vůbec neporušil české zákony ani pravidla EU. „Česko proto nejspíš nebude požadovat odškodné,“ říká český ministr dopravy Dan Ťok v rozhovoru pro Lidové noviny.

Ilustrační snímek | foto: Reuters

„Já myslím, že v tomto ohledu Volkswagen neporušil žádný z našich zákonů, a není tedy důvod, abychom se o odškodném bavili,“ říká Dan Ťok v rozhovoru pro LN.

„Chceme si ověřit, zda auto odpovídá podmínkám homologace, za kterých bylo uvedeno do provozu. My si myslíme, že ta auta těmto podmínkám vyhoví, ale chceme se o tom přesvědčit,“ dodává. Plnění norem se nyní ověřuje ve zkušebně v Roztokách u Prahy. „Otestujeme jak ta starší auta plnící Euro 5, tak novější modely, které mají plnit Euro 6. Otestujeme samozřejmě i auta s navrženými úpravami. A nevylučuji, že vyzkoušíme i vozy některých jiných značek,“ doplňuje.

„Homologace určuje limit, který musí auta plnit. Deklarované prodejní hodnoty, to jsou třeba i čísla, na základě kterých výrobce tvrdí, že má nejekologičtější a nejčistší vůz, a ta mohou být samozřejmě hlouběji pod zákonnými limity,“ vysvětluje ministr dopravy. „VW si zřejmě zlepšil obraz toho, jaké emisní hodnoty jejich motory vykazovaly při homologaci,“ celý rozhovor v placené sekci na webu Lidových novin zde.

Dieselgate

Skandál „dieselgate“ vypukl 18. září, kdy americká agentura pro ochranu životního prostředí obvinila koncern Volkswagen, že u vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Automobilka přiznala, že software instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. Koncern Volkswagen prozatím pracuje na technickém řešení, které by mělo u aut s tímto softwarovým opatřením upravit tvorbu emisí NOx - více čtěte zde.

Ministr Ťok svými výroky potvrzuje to, že mezi americkými a evropskými normami je velký rozdíl. To, za co chtějí pokutovat Volkswagen v zámoří, bude v Evropě podle dosavadního vývoje kauzy jen těžko postižitelné.

Už i v Česku se ovšem vyrojili právníci, kteří vidí v dosavadním vývoji kauzy potenciál. Desítky českých majitelů aut koncernu Volkswagen tak už na automobilku chystají žaloby a věří ve vysoké odškodnění (čtěte tady)

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Najdete na iDNES.cz