Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektrický rolls stojí od 9,5 milionu. V Česku už jsou desítky zájemců

Duchovní nástupce modelu Phantom Coupé tiše vplouvá na silnice, aby odstartoval největší přerod prestižní britské značky Rolls-Royce v její historii. Ultraluxusní elektrické kupé vyráží se záměrem proměnit „nejlepší auto na světě“ v to s přídomkem „elektrické“.

Novinka vytváří v nabídce prestižní britské automobilky zcela novou modelovou řadu, neboť jen přestavět na kabelovou verzi Phantom či Cullinan připadalo Britům příliš přízemní. Oslavu historického okamžiku, kdy značka přechází na elektřinu, se rozhodli pojmout vytvořením samostatného modelu. Výsledkem je kupé s označením Spectre, které nesl již zkušební vůz Silver Spectre v roce 1910.

Původně se přitom spekulovalo o použití názvu Silent Shadow, který si britská automobilka nechala zaregistrovat. Patrně jej však dostane některý z dalších elektrických modelů, ostatně od roku 2030 již nebude Rolls-Royce jiný pohon nabízet.

Na rozdíl od předchozích spekulací však model Spectre nenahrazuje kupé Wraith, ale je duchovním nástupcem modelu Phantom Coupé, jehož výroba byla ukončena v roce 2016. Na rozdíl od značky Bentley a dalších masovějších výrobců Rolls-Royce zcela vynechal různé verze hybridizace a soustředil se plně na čistě elektrický pohon. Ostatně ten je pro britskou automobilku, která je součástí BMW Group, díky své tichosti jakoby předurčen.

Po zkoušce již naostro

Hrátky s elektřinou Rolls-Royce předvedl již v roce 2011 prostřednictvím prototypu elektrického Phantomu, který nesl označení 102EX. Ten se dvěma elektromotory u zadní nápravy dosahoval výkonu 290 kW, točivého momentu 800 Nm a s trakční baterií umístěnou netradičně v dlouhé přídi s tehdy velkolepou kapacitou 71 kWh ujel nejvýše 200 km a na stovku dokázal zrychlit za přibližně 8 s.

Sériový model Spectre je v tomto směru již mnohem dále. Elektromotory u obou náprav podle britského magazínu Autocar pocházejí od BMW a oficiálně disponují nejvyšším výkonem 430 kW a točivým momentem 900 Nm. Mohutné kupé s pohonem všech kol a pohotovostní hmotností 2 975 kg ujede na jedno nabití až 520 km a disciplínu 0–100 km/h zvládne za 4,5 s.

Základem vozu je stejně jako v případě Phantomu a Cullinanu celohliníková platforma, kterou Rolls-Royce nazývá „Architektura luxusu“. Vyznačuje o 30 % větší tuhostí než u jakéhokoli předchozího vozu této značky. Komponenty trakční baterie podle Auto Motor und Sportu s předpokládanou kapacitou okolo 108 kWh (tolik má BMW i7) pocházejí od korejského Samsungu či od čínské firmy CATL.

Sedmnáct milionů v testu: Rolls-Royce Phantom je nejlepší auto světa

Jak je u všech dnešních elektromobilů obvyklé, je umístěna v podlaze mezi nápravami. Variabilita architektury umožnila konstruktérům umístit podlahu do středu nosné konstrukce podvozku, přičemž mezi baterií a podlahou se podařilo vytvořit prostor pro kabeláž a chladicí kanály. Výsledkem je zcela rovná podlaha v interiéru, která přispívá k příjemně nízkému posezu. Trakční baterie současně svou hmotností téměř 700 kg přispívá i k tlumení hluku. Podle Autocaru využívá kobalt a lithium těžené z certifikovaných zdrojů v Austrálii a Maroku.

Pokud jde o proces dobíjení, indukční nabíjení, kterým disponoval koncept 102EX, v praxi se zatím ukázal jako nevhodný. Rolls-Royce však podle některých zdrojů údajně spolupracuje s externí firmou na robotickém rameni pro automatizovaný nabíjecí proces. Přeci jen chtít od náročné klientely vozů v cenové hladině přibližně mezi 10 a 15 miliony Kč, aby se vláčela s kabely, by bylo jaksi nepatřičné. Žádné bližší podrobnosti ovšem nejsou známy.

Spectre dostal samočinnou rekuperaci na základě dat z GPS či z předního radaru a jeho tichý pohon naopak přinesl potřebu přidat zvuk, který vůz vydává zvenčí, aby upozornil chodce na svoji přítomnost.

S celou řadou „nej“

Spectre údajně sdílí řadu součástí pohonu a podvozku s BMW iX a i7, vše je však „zabaleno“ do nezaměnitelného „hávu“ značky Rolls-Royce. Kupé Spectre je opravdu pořádným kusem auta. Na délku měří 5 453 mm, je široké 2 080 mm, vysoké 1 559 mm a rozvor má plných 3 210 mm. Zásluhou natáčení zadních kol je však průměr otáčení jen 12,7 metru.

Při návrhu prvních skic pro model Spectre se designéři značky údajně inspirovali koncepty moderních jachet, zejména čistotou a přesnou definicí jejich linií, ale i využitím efektu přirozeného odrazu světla. Spectre velkorysými proporcemi zdůrazňuje své vzezření. Jednodílný boční panel karoserie, který zasahuje od předního sloupku až po zavazadlový prostor, je největší, jaký kdy byl pro Rolls-Royce vyroben. Britská novinka je navíc po téměř sto letech prvním produkčním dvoudveřovým kupé, které je standardně osazeno 23palcovými koly, největšími od dob kupé Bugatti Royale z roku 1926.

Že vám nic nechybí? Kupte si rollse. Miliony nestačí, musíte mít úroveň

Maska ve tvaru antického chrámu je pro změnu zase nejširší v historii značky. Její jednotlivé lamely jsou nyní hladší a byly navrženy tak, aby pomohly ke snazšímu obtékání vzduchu kolem přídě. Po technické stránce není u elektromobilu důvod k tak mohutnému grilu, který je navíc vzadu uzavřený. Pod dlouhou přední kapotou není frunk (přední kufr), ale konstruktéři tam soustředili maximum techniky.

Součinitel čelního odporu vzduchu s hodnotou 0,25 činí z modelu Spectre nejaerodynamičtější vůz značky Rolls-Royce v historii. Přispívá k tomu i upravená soška Létající dámy – jen ta absolvovala plných 830 hodin (skoro 35 dní) modelování a testování v aerodynamickém tunelu. Pro umocnění výrazu je navíc maska po setmění decentně osvětlená celkem 22 ledkami, které osvětlují zadní část každé z lamel. Uspořádání dělených světlometů až nápadně připomíná řešení, které slovenský designér Jozef Kabaň uplatňoval u Škody a později u BMW. Ostatně v roce 2019 u značky Rolls-Royce strávil půl roku ve funkci šéfdesignéra…

Uvnitř je model Spectre vybaven technologicky nejpokročilejšími funkcemi z programu individualizace Bespoke, které čerpají inspiraci z mystiky noční oblohy. K dispozici jsou také dveře Starlight Doors, které obsahují 4 796 ​​jemně osvětlených „hvězd“. Éterické noční téma pokračuje i na osvětlení palubní desky se štítkem s nápisem Spectre, který je obklopený kupou více než 5 500 „hvězd“.

Superpočítač na kolech

Vozy při náročném testování ujely přes 2,5 milionu kilometrů, na což by jednotlivý vůz této značky potřeboval 400 let. Vývojové prototypy se prověřovaly jak v mrazivých podmínkách švédského Arjeplogu, tak v tropických vedrech v Dubaji a v jižní Evropě. Kromě náročných prověrek ve vývojovém centru BMW Group v Mnichově zkušební vozy absolvovaly i vysokorychlostní testy na francouzském zkušebním polygonu v Miramas a na Nürburgringu.

Rolls-Royce se chlubí tím, že je Spectre jeho nejvíce digitálně propojeným vozem v historii. Automobilka u něj použila tzv. Systém decentralizované inteligence. V autě je celkově 141 200 funkcí pro odesílání a přijímání, každá s tolerancí 25 milisekund. Vysokorychlostní zpracování dat využívá i systém odpružení Planar, který omezuje naklánění v zatáčkách na minimum. Pokud vůz jede rovně, chytrý hardware a software dokážou odpojit stabilizátory tak, aby kola na každé jeho straně mohla „pracovat“ zcela nezávisle a zamezilo se nežádoucím pohybům karoserie při přejezdu nerovností. Toto řešení také eliminuje riziko vysokofrekvenčních vibrací vlivem menších nedokonalostí povrchu vozovky a vytváří charakteristickou „jízdu na létajícím koberci“. Jakmile však systém vyhodnotí, že se blíží zatáčka, znovu spojí komponenty stabilizátorů vozu a přitvrdí tlumiče. Systém řízení všech čtyř kol je pak připraven, aby zajistil bezproblémový průjezd zatáčkami.

Podle generálního ředitele společnosti Rolls-Royce Motor Cars Torstena Müllera-Ötvöse bude Spectre hrát v portfoliu značky významnou roli a stane se jakýmsi třetím pilířem nabídky. Cenově se nové kupé vklínilo mezi modely Cullinan a Phantom, přičemž jeho základní cena včetně daně je přibližně 9,5 milionu Kč. Spectre již lze objednávat, přičemž první zákazníci dostanou svůj vůz až za rok. Tuzemský dovozce Rolls-Royce Motor Cars Praha již registruje desítky zájemců o tuto přelomovou novinku.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...