Pírko na čtyřech kolech. Supersport muší váhy staví za českou hranicí

  16:12
Zakázkové supersporty se posouvají zpátky tam, kde byla auta před desítkami let. Nikoliv výkonem, bezpečností nebo emisemi, ale hmotností. Roding Roadster R1 má váží pod tisíc kilogramů, což mu s běžným motorem od BMW stačí na výborné zrychlení na stovku za 3,9 sekundy.
Šasi lehkého supersrportu Roding Roadster R1

Šasi lehkého supersrportu Roding Roadster R1 | foto: Roding Automobile

Značka Roding je asi většině běžných automobilových fandů neznámá. Mladá firma začala s konstrukcí aut teprve v roce 2008 a v roce 2012 začala vyrábět první model Roding Roadster R1. Jméno Roding nebylo vybráno náhodně, auto se jmenuje podle města, kde vzniká. A onen Roding leží necelých 40 kilometrů od českých hranic za městečkem Cham směrem na Řezno.

Roding Roadster R1

Roadster R1 je po technické docela zajímavé auto, ale po stránce designu to už tolik neplatí. Poměrně krátký dvousedadlový vůz s motorem uprostřed a pohonem zadních kol připomíná spíš upravený hatchback než supersport. Karoserie má odnímatelné střední panely, které lze uschovat v kufru. Ten je vpředu a prý se do něj díky průvlaku do kabiny vejdou i kratší lyže. Výrobce uvádí, že má objem slušných 330 litrů, což je více, než do kufru pobere Škoda Fabia.

Hlavní devizou auta je extrémně lehká stavba. To je dnes mantra nejen malosériových producentů, ale i masových výrobců aut. Před dvaceti či spíše třiceti lety čtyřmetrové auto běžně vážilo pod jednu tunu a výjimkou nebyly ani ještě lehčí modely. Od začátku devadesátých let však především z bezpečnostních důvodů začala hmotnost aut narůstat.

Jenže co je moc, to je příliš. Když se běžný hatchback nižší střední třídy vyšplhal na hmotnost 1,5 tuny, tak už i moderní výkonné motory běžných objemů přestávaly stačit. To zase nekorespondovalo s další moderní automobilovou mantrou, tedy emisemi. Spotřeba a emise s hmotností aut samozřejmě rostou.

Proto se v posledních pěti letech začalo razantně hubnout. U velkosériové produkce díky použití vysokopevnostní oceli, u supersportů pomohlo využití uhlíkových vláken.

Přesto je dnes auto s hmotností pod tisíc kilogramů výjimkou, tedy vyjma těch nejmenších modelů. Limit jedné tuny se nedaří pokořit ani většině supersportů. Roadster R1 váží 950 kilogramů. Při rozměrech 4,1 × 2 × 1,2 metru a rozvoru 2,5 metru je to výborný výsledek. Může za něj monokok z uhlíkových vláken, který vpředu a vzadu doplňují pomocné rámy z karbonových vláken a hliníku. Ten tvoří základní strukturu auta, kterou doplňují karosářské panely ze stejného materiálu.

Motor je uložen uprostřed a poháněna jsou zadní kola přes šestistupňovou manuální převodovku. Na zadní nápravě je mechanický samosvorný diferenciál. Motor není žádné vysoké inženýrství z vlastní dílny. Výrobce sáhl po tom nejbližším, co mu Bavorsko nabízí, tedy po agregátu BMW. Konkrétně po třílitrovém šestiválci s přeplňováním a s výkonem 235 kW. To není nic zázračného, ale v kontextu lehké stavby auta to stačí na velmi výrazné dynamické parametry.

Roding Roadster R1 zrychlí na stovku za 3,9 sekundy a dokáže uhánět až 285 kilometrů za hodinu. S ohledem na civilní motor a lehkou stavbu je uváděná spotřeba velmi přívětivá, podle výrobce si auto v kombinovaném provozu řekne o osm litrů na sto kilometrů.

Roadster R1 je dost drahý sporťák. Malosériová výroba a speciální materiály vyhnaly základní cenu auta na 150 tisíc eur, což jsou v přepočtu asi čtyři miliony korun.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Poptávka po elektromobilech minulý týden stoupla, firmy lákají dotace

27. března 2024

Prodejci nových aut a zprostředkovatelé finančních služeb zaznamenali v minulém týdnu v Česku...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...