Neděle 11. dubna 2021, svátek má Izabela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 11. dubna 2021 Izabela

Designér automobilových katedrál Citroënu a Renaultu zemřel kvůli covidu

Na konci března obletěla svět automobilového designu smutná zpráva o smrti jednoho z největších francouzských designérů. Robert Opron se zařadil mezi velikány návrhem Citroënu SM a na kontě měl i tři další modely, které získaly titul Evropské auto roku.

Citroën CX | foto: Citroën

Neměl snadný život, ale i přes mnohé překážky, kterým musel čelit, si nikdy nestěžoval a zůstával optimistou. Opron se narodil 22. února 1932 na severu Francie v Amiens. Jeho otec byl voják, a tak se rodina často stěhovala. 

Většinu dětství strávil v Africe, kde mu domovem byly země jako Alžírsko, Mali, nebo Pobřeží slonoviny. Po válce se vrátil do Francie s cílem studovat architekturu, malbu a sochařství. Zapsal se na školu v Amiens, později se přesunul do Paříže, ale plány mu překazila tuberkulóza a dlouhý pobyt v sanatoriu. 

Robert Opron

Ve dvaceti letech začal pracovat v cukrovaru, o dva roky později se přesunul do letecké továrny v Toulonu. Jeho první zkušenost s automobilovým designem přišla v roce 1957 v podobě angažmá v Simce, která v té době byla jednou z prvních evropských automobilek s vlastním designérským studiem.

Navrhl pro ni futuristický atomový koncept Fulgur, který v sobě zrcadlil nejen Opronův dávný obdiv k americkým autům, ale i snahu francouzské automobilky postavit se tehdejší špičce. 

Simca Fulgur

Simca Fulgur

Bohužel úsporná opatření v roce 1960 dopadla i na Oprona. Jako juniorní designer byl propuštěn s odstupným a konkurenční doložkou, a tak nastoupil do společnosti Arthur Martin, která se zabývala koupelnovými doplňky a zařízením pro domácnost. Vypracoval se na vedoucího designu, ale práce ho brzy začala nudit. Zlomovým se stal tajemně znějící inzerát ve Le Figaro: „velká průmyslová společnost hledá designéra s prokazatelnými zkušenostmi a kreativitou.“

Zrození velikána

Opron dostal pozvánku na pohovor do personálního oddělení Citroënu, kde zaujal natolik, že ještě týž den byl pozván na schůzku s Flaminiem Bertonim – legendárním italským šéfdesignérem Citroënu, který navrhl ikonický model DS a další modely zapsané do dějin automobilového designu zlatým písmem. Schůzka se ale nevyvíjela dobře.

Bertoni dorazil pozdě a zdálo se, že vůbec neví, co u něj v kanceláři Opron dělá. Když mu vysvětlil, že je tam kvůli inzerátu, a rozložil na stůl svoje skici, Bertoni je jen letmo prohlédl a pak svou holí všechny smetl ze stolu s poznámkou, že nestojí za nic. Třicetiletý Opron šokován takovým jednáním řekl, ať je zvedne, což Bertoni kupodivu udělal a se smíchem dodal: „Zajímáte mě.“ 

Opron nicméně opáčil: „To je možné, ale vy mě ne,“ a odešel pevně rozhodnut s nikým takovým nepracovat. I přes katastrofický průběh schůzky nakonec Opron kontrakt za tři týdny podepsal a Bertoni se stal jeho váženým mentorem a přítelem. Pracovali spolu dva roky do Bertoniho smrti v roce 1964.

Jako Bertoniho nástupce na pozici šéfdesignéra začal Opron v Citroënu postupně získávat větší vliv, což umožnilo i pozdější přestěhování do nového většího studia ve Vélizy, kde sídlí studia PSA dodnes. Před Opronem ale nejprve stál nelehký úkol modernizace modelu DS, který Bertoni nestihl dokončit.

Citroën DS

Citroën DS

Nekonvenčnímu a futuristickému designu přidal Opron integrované světlomety zakryté sklem, čímž moderní výraz ještě více posunul a současně vylepšil i aerodynamiku. 

To hlavní mělo ale teprve přijít. Vedení Citroënu mělo v plánu vytvořit malý sportovní vůz – závodní variaci na téma DS – ale Opron přišel s myšlenkou Gran Turisma, které by mohlo novátorskou značku posunout mezi luxusní vozy. Model dostal motor Maserati, což se otisklo i v jeho názvu SM, který se ale občas překládá i jako Sa Majesté – jeho veličenstvo. Dnes je SM se svými ladnými aerodynamickými liniemi a nezvyklým proskleným čelem zakrývajícím značku a šestici světlometů považován za vrcholné Opronovo dílo, přestože pro Citroën následně vytvořil ještě modely GS (Auto roku 1971) a především CX (Auto roku 1975), které se stalo plnohodnotným nástupcem modelu DS.

Citroën SM

Citroën SM

Z Citroënu do Renaultu

I přes úspěšné modely na tom byl Citroën obchodně špatně, což vedlo v roce 1974 k převzetí nejprve Fiatem a následně Peugeotem. O Oprona byl ale zájem u konkurence a už v lednu 1975 se nechal zlákat pod křídla Renaultu a zůstal mu věrný jedenáct let.

Způsob práce se ovšem hodně lišil, a to zejména z důvodu časté kooperace s externími (nejen) italskými designéry, jako byli Giugiaro nebo Gandini. Jedním z prvních projektů byl facelift sportovního vozu Alpine A310 (1976), následovaný polozapomenutým kupé Renault Fuego. Rozporuplné reakce vzbudil design Renaultu 9, který však nakonec získal titul Auto roku 1982. Nejvlídnějšímu přijetí se dostalo Renaultu 25, o němž dobový tisk psal, že připomíná slavné citroëny.

Opron v Renaultu nechal ještě jednu výraznou stopu, a to v podobě zřízení studia pokročilého designu v Nanterre, které se mělo soustředit na návrhy pro vzdálenější budoucnost. Studio se stalo líhní talentů a podhoubím, ze kterého pak začátkem 90. let vzešla vlna progresivního designu Renaultu.

V plánu bylo vybudovat pobočku i v USA, kde francouzská značka spolupracovala s automobilkou AMC. Nicméně kvůli nepodařeným investicím nastalo ve vedení Renaultu personální zemětřesení a Robert Opron se na konci roku 1985 rozhodl odejít.

Italský život

Následné angažmá ve Fiatu znamenalo pro 53letého Oprona zcela nový život. Naučil se italsky a se svou ženou Geneviève, s kterou se vzali už v roce 1953, se přestěhoval na předměstí Turína. Poměry ve Fiatu ale byly komplikované. Externí karosářská studia byla silně provázána s vedením automobilky a boj o zakázky byl velmi tvrdý. 

Opron, odpovědný za pokročilý design, uspěl s projektem ES 30, který později vešel ve známost jako sériový model Alfa Romeo SZ. Byla to Alfa jako žádná jiná a se svými hranatými tvary získala přezdívku Il Mostro – Monstrum. Dnes je ceněným sběratelským kouskem.

Ještě před odchodem do důchodu založil Robert Opron v roce 1991 vlastní designérské studio se sídlem ve Verrièresle-Buisson jižně od Paříže. Teprve na volné noze plně vynikla Opronova designérská všestrannost, když vedle řady mikroautomobilů Ligier vznikaly návrhy zemědělských strojů, městského autobusu a dalších dopravních prostředků.

Když se ho v roce 2017 britský novinář ptal na srovnání tvorby za jeho éry a současného designu, tak prohlásil: „Jsem hrdý na to, že jsem pracoval ve ‚středověku automobilového průmyslu‘, protože jsem hledal, co znamená krása, a stvořili jsme katedrály. Stovky let v budoucnosti bude auto považováno za nejdůležitější předmět 20. století, protože po 40 000 letech nahradilo koně.“ Robert Opron zemřel 29. března 2021 ve věku 89 let na komplikace spojené s onemocněním covid-19.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Půl století s borcem, který stavěl pražské tunely. Dnes ho má vytetovaného

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. Jak jinak si vysvětlit, že společně...

Spočítali jsme, kolik stojí kilometr. Auta na elektřinu se stále nevyplatí

Premium Vyplatí se firmě nákup a provoz vozu s alternativním pohonem? Jak vycházejí v analýze nákladů TCO ve srovnání s...

Číňané budou vyrábět obaly baterií elektroaut v Kralupech, žádají o pobídku

Stát možná podpoří čínskou společnost Minth Automotive Technology, která chce v Kralupech nad Vltavou zahájit výrobu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Počet nabíjecích stanic letos hodně naroste, pokukují po nich i benzinky

Podle nejnovějšího vydání každoroční analýzy LeasePlan EV Readiness Index byla loni v České republice dostupná...

Před čtvrtstoletím vyjela Tatra 700, poslední osobní auto z Kopřivnice

Limuzína Tatra 700, která se představila veřejnosti 9. dubna 1996, byla poslední evolucí známého modelu 613. Tým kolem...

Autofotka týdne: Tříkolový elektrický minináklaďák vyvinuli online

Říká se tomu doprava poslední míle. Dnes ji obstarávají kurýři, v Praze však už v testovacím provozu namísto dodávek...

Designér automobilových katedrál Citroënu a Renaultu zemřel kvůli covidu

Na konci března obletěla svět automobilového designu smutná zpráva o smrti jednoho z největších francouzských...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Lidský penis se zmenšuje, do roku 2045 nebudou spermie, varuje vědkyně

Erektilní dysfunkce, méně spermií, ale i docela očividná změna – menší penisy. To jsou podle uznávané epidemioložky...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Zákazníci přišli na fintu, jak si znovu pořídit tajný tarif Vodafonu

Tarif obsahující 10 GB dat při měsíčním paušálu 499 Kč není u Vodafonu novinkou. Nyní jej oprášil po zhruba dvou...