Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Řízená střela z Ingolstadtu

  20:55
Jednu z hvězd autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představila na svém stánku automobilka Audi. Nabroušená studie supersportovního vozu Audi Le Mans quattro nese rysy trojnásobného vítěze závodu 24 hodin Le Mans - Audi R8.
Audi Le Mans - z ptačí perspektivy

Audi Le Mans - z ptačí perspektivy - Le Mans quattro se do Frankfurtu obléklo do slušivé bleděmodré metalízy, kterou u Audi pojmenovali blue jet. | foto: Audi

Srdcem 1,9 m širokého, 1,25 m vysokého  a 4,37 m dlouhého konceptu (rozvor: 2,65 metru), je uprostřed uložený pětilitrový desetiválec V10 biturbo s přímým vstřikováním benzinu FSI, který při otáčkách 6800 min-1 dává výkon 449 kW/610 k.

Především díky mohutnému točivému momentu, vrcholícímu na hodnotě 750 Nm už při 1750 min-1, je dynamika této "bestie" ohromující: Z 0 na 100 km/h zrychluje za 3,7 s a na 200 km/h vystřelí během pouhých 10,8 s. Přestože je maximální rychlost z bezpečnostních důvodů omezena na 250 km/h, je vůz projektovaný na rychlost 345 km/h.

Přeplňování zajišťují dva turbokompresory schopné dodávat vzduch do válců až pod tlakem dvou barů. Chladiče stlačeného vzduchu jsou umístěné na vrchu motoru. Ke chladičům turba je přiváděna chadící kapalina, kterou chladí vzduch nabíraný rozměrnými výřezy za dveřmi.  

Díky devadesátistupňovému sevření válců má vůz nízko položené těžiště, což přispívá ke kvalitním jízdním vlastnostem.

Podélně uložený čtyřicetiventilový desetiválec přenáší svůj mohutný výkon na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky s ovládáním na volantu i pomocí krátké řadicí páky na středovém tunelu. Díky elektrohydraulickému systému ovládání převodovky se vůz obejde bez spojkového pedálu.

Za normálních okolností rozděluje centrální difenrenciál Torsen výkon mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Podle okamžitých podmínek adheze se poměr přenášeného výkonu může pohybovat mezi 20:80 až 70:30.

Koncept Le Mans využívá osvědčenou technologii prostorového hliníkového rámu ASF (Audi Space Frame). Karosářské panely jsou vyrobeny z kombinace hliníku a kompozitu. Díky tomu je karoserie mimořádně tuhá a překvapivě lehká - celková hmotnost činí jen 1530 kg.

Le Mans quattro se do Frankfurtu obléklo do slušivé bleděmodré metalízy, kterou u  Audi pojmenovali blue jet. 

LED - Light Emitting Diode (světlo vypoušťející dioda)
Volí moderní automobilky díky měkolika nesporným výhodám: Na rozdíl od klasických žárovek s žhavícím vláknem, mají menší dobu náběhu, nižší energetické nároky a především pak delší životnost. Pro automobilový průmysl není bez zajímavosti, že LEDky umožňují dynamicky měnit charakteristiku světelného svazku - měnit velikost a zaměření světelného kužele bez nutnosti vybavovat světlomety pohyblivými (a tudíž na defekty náchylnějšími) mechanismy. V neposlední řadě je mají rádi i designéři díky menším nárokům na prostor. Mimo jiné jsou sobory diod umístěny blíže k (dnes čím dál více oblíbenějšímu a využívanějšímu) čirému překrytu světel.

Hitem posledních let jsou LED diody, kterými výrobci nahrazují klasické žárovkové světlomety. U Le Mans je najdeme na předních i zadních světlometech za čirými překryty.

Designu exteriéru dominují ladné plochy minimálně narušované lomy, či radikálními křivkami. Nejvýraznějším prvkem, který určuje ráz vozu je žebrování, které nalezneme jak vpředu, tak vzadu. Vůz díky nim dostal potřebnou dávku agresivity. Prvkem, který na kabátě Audi Le Mans působí dosti násilně a nepochopiteně je odlišně barevně provedený díl, který najdeme za dveřmi vozu. Jakýsi pruh narušuje ladné tvary, pozorovatel pak má pocit, že designéři buď nevěděli jak si s touto partií poradit, nebo že zapomněli z vozu, po tajném testování v maskovacím "oblečku", sundat jeden z panelů, který má mást nechtěné diváky.

Potěšující je, že i přes pohon předních i zadních kol nenarušuje ladnou siluetu křídlo mohutného spojleru. Le Mans si bohatě vystačí s malým vysouvatelným křidélkem, které se samo aktivuje při dosažení rychlosti 120 km/h. Při poklesu rychlosti pod 80 kilometrů v hodině se pak spojler zase spořádaně schová. Samozřejmě je možné nechat jej stále vysunutý - k tomu slouží tlačítko umístěné přímo na volantu. 

Bez povšimnutí rozhodně nezůstanou ani ohromná čtrnáctipaprsková kola (7 svazků po dvou paprscích) o průměru 20 palců. Rozměry pneumatik jsou: 255/30 R20 na předních a 295/30 R20 na zadních kolech.

O brzdění se postarají keramické kotouče (průměr 380 mm vpředu a 356 mm vzadu) v kombinaci s osmipístkovými třmeny brzd. Zvolena byla konstrukce s plovoucím třmenem. Keramický materiál byl na kotouče použit díky svým specifickým charakteristikám, které minimalizují nebezpečí slábnutí účinku brzd vlivem přehřátí (tzv. fading).

Další technickou lahůdkou použitou na podvozku jsou tlumiče využívající technologii Audi magnetic ride. Kde je tvrdost podvozku (dva stupně tvrdosti: sportovní a komfortnější) ovládána elektronicky. V tlumičích nenajdeme klasický olej, nýbrž speciální kapalinu, jejíž viskozitu je v jakémkoliv okamžiku možno změnit pomocí elektromagnetického pole. Zvídavým prozradíme, že při nastaveném sportovním modu podvozku je viskozita kapaliny v tlumičích nejnižší, při požadavku komfortní charakteristiky naopak.

Hřebenové řízení je vybaveno posilovačem s variabilní charakteristikou, měnící se v závislosti na rychlosti jízdy.

Po studii Nuvolari, představené na autosalonu v Ženeve, je Le Mans dalším důkazem, že charismatická kupé Audi umí. Teď už záleží pouze na managementu, zdali pustí vůz s  podobně radikálním designem do výroby. Měl-li by nahradit Audi TT, byl by nejeden milovník rychlých vozů a příznivce čtyř kruhů na kapotě dozajista velmi rád.

Autoři:

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...