Úterý 28. března 2023, svátek má Soňa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. března 2023 Soňa

Řízená střela z Ingolstadtu

  20:55
Jednu z hvězd autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představila na svém stánku automobilka Audi. Nabroušená studie supersportovního vozu Audi Le Mans quattro nese rysy trojnásobného vítěze závodu 24 hodin Le Mans - Audi R8.
Audi Le Mans - z ptačí perspektivy

Audi Le Mans - z ptačí perspektivy - Le Mans quattro se do Frankfurtu obléklo do slušivé bleděmodré metalízy, kterou u Audi pojmenovali blue jet. | foto: Audi

Srdcem 1,9 m širokého, 1,25 m vysokého  a 4,37 m dlouhého konceptu (rozvor: 2,65 metru), je uprostřed uložený pětilitrový desetiválec V10 biturbo s přímým vstřikováním benzinu FSI, který při otáčkách 6800 min-1 dává výkon 449 kW/610 k.

Především díky mohutnému točivému momentu, vrcholícímu na hodnotě 750 Nm už při 1750 min-1, je dynamika této "bestie" ohromující: Z 0 na 100 km/h zrychluje za 3,7 s a na 200 km/h vystřelí během pouhých 10,8 s. Přestože je maximální rychlost z bezpečnostních důvodů omezena na 250 km/h, je vůz projektovaný na rychlost 345 km/h.

Přeplňování zajišťují dva turbokompresory schopné dodávat vzduch do válců až pod tlakem dvou barů. Chladiče stlačeného vzduchu jsou umístěné na vrchu motoru. Ke chladičům turba je přiváděna chadící kapalina, kterou chladí vzduch nabíraný rozměrnými výřezy za dveřmi.  

Díky devadesátistupňovému sevření válců má vůz nízko položené těžiště, což přispívá ke kvalitním jízdním vlastnostem.

Podélně uložený čtyřicetiventilový desetiválec přenáší svůj mohutný výkon na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky s ovládáním na volantu i pomocí krátké řadicí páky na středovém tunelu. Díky elektrohydraulickému systému ovládání převodovky se vůz obejde bez spojkového pedálu.

Za normálních okolností rozděluje centrální difenrenciál Torsen výkon mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Podle okamžitých podmínek adheze se poměr přenášeného výkonu může pohybovat mezi 20:80 až 70:30.

Koncept Le Mans využívá osvědčenou technologii prostorového hliníkového rámu ASF (Audi Space Frame). Karosářské panely jsou vyrobeny z kombinace hliníku a kompozitu. Díky tomu je karoserie mimořádně tuhá a překvapivě lehká - celková hmotnost činí jen 1530 kg.

Le Mans quattro se do Frankfurtu obléklo do slušivé bleděmodré metalízy, kterou u  Audi pojmenovali blue jet. 

LED - Light Emitting Diode (světlo vypoušťející dioda)
Volí moderní automobilky díky měkolika nesporným výhodám: Na rozdíl od klasických žárovek s žhavícím vláknem, mají menší dobu náběhu, nižší energetické nároky a především pak delší životnost. Pro automobilový průmysl není bez zajímavosti, že LEDky umožňují dynamicky měnit charakteristiku světelného svazku - měnit velikost a zaměření světelného kužele bez nutnosti vybavovat světlomety pohyblivými (a tudíž na defekty náchylnějšími) mechanismy. V neposlední řadě je mají rádi i designéři díky menším nárokům na prostor. Mimo jiné jsou sobory diod umístěny blíže k (dnes čím dál více oblíbenějšímu a využívanějšímu) čirému překrytu světel.

Hitem posledních let jsou LED diody, kterými výrobci nahrazují klasické žárovkové světlomety. U Le Mans je najdeme na předních i zadních světlometech za čirými překryty.

Designu exteriéru dominují ladné plochy minimálně narušované lomy, či radikálními křivkami. Nejvýraznějším prvkem, který určuje ráz vozu je žebrování, které nalezneme jak vpředu, tak vzadu. Vůz díky nim dostal potřebnou dávku agresivity. Prvkem, který na kabátě Audi Le Mans působí dosti násilně a nepochopiteně je odlišně barevně provedený díl, který najdeme za dveřmi vozu. Jakýsi pruh narušuje ladné tvary, pozorovatel pak má pocit, že designéři buď nevěděli jak si s touto partií poradit, nebo že zapomněli z vozu, po tajném testování v maskovacím "oblečku", sundat jeden z panelů, který má mást nechtěné diváky.

Potěšující je, že i přes pohon předních i zadních kol nenarušuje ladnou siluetu křídlo mohutného spojleru. Le Mans si bohatě vystačí s malým vysouvatelným křidélkem, které se samo aktivuje při dosažení rychlosti 120 km/h. Při poklesu rychlosti pod 80 kilometrů v hodině se pak spojler zase spořádaně schová. Samozřejmě je možné nechat jej stále vysunutý - k tomu slouží tlačítko umístěné přímo na volantu. 

Bez povšimnutí rozhodně nezůstanou ani ohromná čtrnáctipaprsková kola (7 svazků po dvou paprscích) o průměru 20 palců. Rozměry pneumatik jsou: 255/30 R20 na předních a 295/30 R20 na zadních kolech.

O brzdění se postarají keramické kotouče (průměr 380 mm vpředu a 356 mm vzadu) v kombinaci s osmipístkovými třmeny brzd. Zvolena byla konstrukce s plovoucím třmenem. Keramický materiál byl na kotouče použit díky svým specifickým charakteristikám, které minimalizují nebezpečí slábnutí účinku brzd vlivem přehřátí (tzv. fading).

Další technickou lahůdkou použitou na podvozku jsou tlumiče využívající technologii Audi magnetic ride. Kde je tvrdost podvozku (dva stupně tvrdosti: sportovní a komfortnější) ovládána elektronicky. V tlumičích nenajdeme klasický olej, nýbrž speciální kapalinu, jejíž viskozitu je v jakémkoliv okamžiku možno změnit pomocí elektromagnetického pole. Zvídavým prozradíme, že při nastaveném sportovním modu podvozku je viskozita kapaliny v tlumičích nejnižší, při požadavku komfortní charakteristiky naopak.

Hřebenové řízení je vybaveno posilovačem s variabilní charakteristikou, měnící se v závislosti na rychlosti jízdy.

Po studii Nuvolari, představené na autosalonu v Ženeve, je Le Mans dalším důkazem, že charismatická kupé Audi umí. Teď už záleží pouze na managementu, zdali pustí vůz s  podobně radikálním designem do výroby. Měl-li by nahradit Audi TT, byl by nejeden milovník rychlých vozů a příznivce čtyř kruhů na kapotě dozajista velmi rád.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kvíz pro řidiče: Kontrolka zamotaného lana neexistuje, poznejte ty důležité

Kontrolka zašmodrchaného tažného lana neexistuje. Ovšem sledovat hlavně ta červená a oranžová světýlka, kterými hlásí...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Kvíz pro řidiče: Kontrolka zamotaného lana neexistuje, poznejte ty důležité

Kontrolka zašmodrchaného tažného lana neexistuje. Ovšem sledovat hlavně ta červená a oranžová světýlka, kterými hlásí...

Slovensko přitvrdí proti opilým řidičům. Za dvě promile pět let vězení

Slovensko připravuje přísnější tresty pro silně opilé řidiče. Podle předlohy, kterou posoudí parlament, by nově za...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

OBRAZEM: Záhadné opuštěné hospodářství plné aut objevili náhodou v Británii

Dvojice britských youtuberů, Matt Nadin a Andy Thompson, narazila v anglickém městě Suffolk na zapomenuté vrakoviště,...

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Paltrowová si po srážce na lyžích myslela, že jde o sexuální útok

Herečka Gwyneth Paltrowová (50) v pátek opět vypovídala před soudem v případu údajného neposkytnutí první pomoci...