Přehled všech typů řidičských oprávnění v Česku. Máme jich šestnáct

  • 60
V České republice existuje celkem šestnáct skupin a podskupin řidičských oprávnění. Zatímco malé skútry můžete řídit už od patnácti let, řidičský průkaz na kamion lze získat až v jednadvaceti a pod podmínkou, že umíte řídit osobní auto. iDNES.cz přináší podrobný přehled, který usnadní orientaci všem laikům i budoucím řidičům.

Autoškola pro řidiče motocyklů, aut, autobusů, náklaďáků a zemědělských strojů

1. Skútry a motorky

Skupina AM

Už v patnácti letech je možné získat řidičské oprávnění na vozidla skupiny AM - jde o malé mopedy, tříkolky, čtyřkolky či skútry nepřevyšující rychlost 45 kilometrů v hodině. Ceny za skupinu AM se v českých autoškolách pohybují zhruba od 13 tisíc korun.

Dvoukolová vozidla spadající do této skupiny nesmí převyšovat zdvihový objem spalovacího motoru 50 cm³ nebo výkon elektrického motoru 4 kW. U tříkolek platí limit zdvihového objemu zážehového motoru 50 cm³ nebo výkon jiného motoru maximálně 4kW. Čtyřkolky v této kategorii mohou mít hmotnost nejvýše 350 kilogramů v nenaloženém stavu.

„Po získání skupiny AM může už patnáctiletý řidič vyjet na silnice s malým autíčkem, které na náš trh dodává nejčastěji Aixam. Jde o kapotované čtyřkolky, váží pouze 350 kilogramů a montují se do nich dieselové motory o výkonu 4kW. Jejich nejvyšší technicky přípustná rychlost je 45 km/h. Ceny takových vozítek začínají okolo 300 tisíc korun,“ uvedl vedoucí autoškoly Dekra Martin Bednář s tím, že výcvik i zkoušky probíhají obecně u skupin A (motocyklů) pouze v sezoně, tedy nejdříve od dubna a maximálně do konce října.

Malé čtyřkolové vozítko Aixam

Skupina A1

Vyšší kategorií jsou lehké motorky (mohou být i s postranním vozíkem) o výkonu nejvýše 11 kW, se zdvihovým objemem spalovacího motoru nejvýše 125 cm³. Poměr výkonu a hmotnosti může být nejvýše 0,1 kW na kilogram.

Tříkolky v této kategorii mohou dosahovat maximálního výkonu 15 KW. Řidičské oprávnění pro skupinu A1 platí i pro čtyřkolky o výkonu motoru do 15 kW, s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm³. Toto řidičské oprávnění mohou získat žadatelé starší šestnácti let s výjimkou pro závodění, kde je možné žádat i dříve.

„Pokud si vystačíte s klasickým (nejběžnějším) skútrem, který bude mít objem spalovacího motoru do 125 ccm, výkon nejvýše 11 kW a automatickou převodovku, smíte takový motocykl řídit v rámci tzv. rovnocennosti řidičských oprávnění po získání řidičáku skupiny B. Nemusíte tedy absolvovat žádnou předepsanou výuku a výcvik na skupinu A1, ale musíte čekat do 18 let,“ uvedl Bednář a dodal, že v takovém případě se v řidičáku nemusí uvádět zápis v kolonce A1 na zadní straně. Policii při případné kontrole stačí zapsané řidičské oprávnění skupiny B.

Ilustrační snímek

Skupina A2

S dovršením plnoletosti mohou budoucí řidiči žádat o řidičské oprávnění v kategorii A2. Zde jsou zařazeny motorky (i s postranním vozíkem) o výkonu nejvýše 35 kW a s poměrem výkon / hmotnost nejvýše 0,2 kW na kilogram, které neprošly úpravou z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.

Pokud získáte řidičské oprávnění na skupinu A2, můžete řídit i slabší motorky a vozidla ze skupiny A1.

„Při postupném rozšiřování řidičského oprávnění ze skupiny A1 na skupinu A2 (a stejně tak i A2 na A) žadatel podstupuje takzvanou doplňovací výuku a výcvik, která nemá stanovený minimální počet hodin. Pokud žadatel prokáže dostatek znalostí a dovedností, může rovnou ke zkouškám. Díky tomu může být cena za přípravu v autoškole velmi nízká,“ radí Martin Bednář z Dekry.

Ilustrační snímek

Skupina A

Silné motorky ze skupiny A lze řídit až po dovršení 24 let, tříkolky pak po dovršení 21 let. Pokud však mladý řidič vlastní řidičské oprávnění na skupinu A2 dva roky, může si zažádat i o tuto kategorii. Pro závodění se mladším řidičům udělují výjimky.

Řadí se sem silné motorky (i s postranním vozíkem) a tříkolky s výkonem nad 15 kW. Pokud dostanete řidičské oprávnění na skupinu A, můžete řídit i vozidla z podskupin a A1 a A2. Řidičák pro skupinu A opravňuje držitele řídit také čtyřkolky o výkonu do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kilogramů.

„Při cvičných jízdách na motocyklu může být žák sám a učitel ho doprovází na jiném vozidle (na motocyklu nebo v automobilu). Dorozumívají se přes bezdrátový komunikační systém. Autoškola už tedy nemusí mít speciální motorky s dvojím řízením, jako kdysi,“ popsal jízdy vedoucí autoškoly Dekra Martin Bednář.

Žadatel musí být řádně označen vestou s „elkem“. Řidiči kolem by měli brát ohled na něj i na doprovodné vozidlo a nevjíždět mezi ně.

„Při první části závěrečné zkoušky na motocyklu počítejte s tím, že budete muset splnit několik zvláštních jízdních úkonů, které jsou popsány a vyobrazeny v příloze č. 7 k vyhlášce č. 167/2002 Sb. Počet hodin základní výuky a výcviku je u motocyklů 44 hodin, respektive 26 hodin teorie a 18 hodin praxe, ze které je 13 hodin věnováno jízdám. Učitel může vždy žadateli doporučit absolvovat počet vyšší. Nejčastěji se ceny za základní kurzy A1, A2 nebo A pohybují okolo 15 tisíc korun za skupinu,“ doplnil Bednář.

Ilustrační snímek

2. Auta a malé dodávky

Skupina B1

V sedmnácti letech si mohou zájemci zažádat o řidičské oprávnění skupiny B1. Zde jsou zařazena malá auta a čtyřkolová vozidla nespadající do skupiny AM, kde jejich výkon nepřesahuje 15 kW a hmotnost v nenaloženém stavu není vyšší než 400 kilogramů, nebo u vozidel určených k přepravě zboží do 550 kilogramů. Pokud získáte toto řidičské oprávnění, smíte řídit i tříkolky ze skupiny A1.

Skupina B

Po dosažení plnoletosti si Češi nejčastěji žádají o řidičské oprávnění skupiny B - tedy na osobní auto (případně dodávky). Do skupiny B jsou zařazena všechna motorová vozidla, která nespadají do skupin A1, A2, A a B1. Nejvyšší povolená hmotnost je zde 3,5 tuny a povoleno je maximálně 8 míst k sezení mimo řidiče.

Bez dalšího nutného řidičského oprávnění je k autu možné připojit také vozík/přípojné vozidlo o maximálně 750 kilogramech, respektive řídit soupravu s největší technicky přípustnou hmotností složenou z až 3,5 tunového tažného vozidla a 750 kg přípojného vozidla. Pokud máte přípojné vozidlo s vyšší hmotností než 750 kg, i takovou soupravu smíte řídit s pouhou skupinou B, ale při součtu největších technicky přípustných hmotností vozidel nesmí překročit hodnotu 3,5 tuny.

Řidičské oprávnění skupiny B umožňuje držiteli řídit také malé motorky a vozidla ze skupiny A1 s automatickou převodovkou a vozidla ze skupiny B1. Pokud je řidiči skupiny B více než 21 let, může řídit také tříkolky ze skupiny A.

Ilustrační snímek

„Počet hodin základní výuky a výcviku je u B 70 hodin, respektive 36 hodin teorie a 34 hodin praxe, ze které je 28 hodin věnováno jízdám. Učitel může vždy žadateli doporučit absolvovat počet vyšší. V případě výuky a výcviku podle individuálního studijního plánu se teoretická příprava řeší samostudiem a povinnými konzultacemi v počtu minimálně jedné hodiny na každé 4 hodiny teoretické výuky. V takové skupině může být nejvíce 5 žáků. Praktický výcvik se zkracovat nesmí,“ upozornil vedoucí autoškoly Dekra Martin Bednář.

Ke skupině B je možné složit doplňovací zkoušku (tzv. B96) a tím si zvýšit hodnotu 3 500 kilogramů na 4 250 kilogramů součtu největších technicky přípustných hmotností vozidel soupravy, kde je vozík těžší než 750 kilogramů.

Ceny za kurzy B se mezi autoškolami velmi liší, někde začínají už na
6 500 korun.

„Často se setkávám s tím, že mi čerství absolventi autoškol říkají, že žádnou teoretickou výuku neměli, nebo maximálně úvodní hodinu, kde si řekli základní informace a dostali učebnici. Což je nejen špatně z hlediska přípravy nových řidičů, ale i protizákonné jednání provozovatele autoškoly. Taková je bohužel praxe, aby autoškoly získaly klienty. Lákají je na mnohdy neuvěřitelně nízkou cenu,“ upozornil Bednář.

Na optimální cenu si autoškola přijde až po několika neúspěšných zkouškách, kdy si žák musí dokoupit další hodiny, tentokrát již za odpovídající cenu. „Provozovatel totiž musí uhradit spoustu nákladů: platy učitelů, vozidla a jejich servisní náklady, pohonné hmoty, provozovnu autoškoly a vybavení učeben, režijní náklady, pojištění a podobně,“ dodal Bednář s tím, že v Česku máme průměrnou cenu za autoškolu u skupiny B až čtyřikrát nižší než například v Německu. Přitom zákonem daná příprava řidiče je obdobná.

Ilustrační snímek

3. Nákladní auta

Skupina C1

Pokud chcete řídit nákladní vozidlo nad 3,5 tuny, je třeba získat minimálně oprávnění skupiny C1. To je dostupné od osmnácti let. V této skupině jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů, která váží od 3,5 do 7,5 tuny a mají kapacitu maximálně 8 míst k sezení mimo řidiče.

K vozidlu může být připojeno ještě přípojné vozidlo s hmotností do 750 kilogramů. Toto oprávnění smí získat jen řidič, který už má řidičák skupiny B.

Skupina C

V kategorii C jsou zařazena nákladní auta s výjimkou traktorů, která jsou těžší než 7,5 tuny. O řidičský průkaz na velké nákladní auto můžete požádat od jednadvaceti let (nebo omezeně od osmnácti, nebo v kombinaci s průkazem profesní způsobilosti s rozšířeným školením), ale před tím je třeba získat řidičské oprávnění skupiny B.

K nákladnímu autu může být připojeno přípojné vozidlo do 750 kilogramů. S tímto oprávněním lze řídit i menší nákladní auta ze skupiny C1.

„U skupin C a D je největším specifikem, že se samostatným řidičským průkazem může držitel řídit tato vozidla pouze pro vlastní (nekomerční) účely. Takových případů je zanedbatelné množství. Pokud tedy chcete takovými vozidly jezdit, případně se řízením živit, budete potřebovat ještě průkaz profesní způsobilosti řidiče a zároveň je třeba si nechat vystavit digitální kartu řidiče do tachografu, absolvovat zdravotní a dopravně psychologické vyšetření,“ vysvětluje vedoucí autoškoly Dekra Martin Bednář.

Minimální počet hodin rozšiřující výuky a výcviku u C ze skupiny B je 64 hodin, respektive 38 hodin teorie a 26 hodin praxe, ze které je 18 hodin věnováno jízdám. Nejčastěji se cena kurzů na C1 nebo C pohybuje okolo patnácti tisíc korun.

Ilustrační snímek

4. Minibusy a autobusy

Skupina D1

Do skupiny D1 spadají minibusy nebo vozidla, která jsou určena pro přepravu více než osmi, ale maximálně šestnácti lidí kromě řidiče. Jejich délka nepřesahuje osm metrů. K minibusu může být připojeno přípojné vozidlo o hmotnosti do 750 kilogramů.

Řidičák na malý autobus lze získat od jednadvaceti let, ale stejně jako u nákladních aut platí, že je potřeba mít řidičský průkaz alespoň na osobní auto.

Ilustrační snímek

Skupina D

Až ve čtyřiadvaceti letech (i v 21 letech, ale s omezením nebo v kombinaci s průkazem profesní způsobilosti s rozšířeným školením) a s řidičským oprávněním skupiny B pak můžete požádat o řidičské oprávnění skupiny D - klasický autobus. Do této skupiny spadají autobusy s více než osmi místy k sezení kromě řidiče, které nespadají do skupiny D1, ale také trolejbusy.

Řidičský průkaz na větší autobusy můžete uplatnit i na vozidla skupiny D1. K autobusům může být připojeno přípojné vozidlo do 750 kilogramů.

„Lidi často překvapuje, že o skupinu D můžete zažádat i v případě, kdy máte pouze skupinu B. Dříve byl totiž postup: B → C → D. Nicméně množství praktické výuky je v takovém případě více než dvojnásobné, než při rozšíření ze skupiny C. A možná i díky nedostatku řidičů se proces získání odborné způsobilosti k řízení zjednodušil,“ zmínil vedoucí autoškoly Dekra Martin Bednář.

Řidiči kamionů a autobusů podle něj stále zůstávají mezi těmi nejzkušenějšími, nejen z důvodu počtu najetých kilometrů, ale i  množství absolvovaných hodin v autoškolách. Navíc musejí na každoroční povinná profesní školení řidičů, kde se dozvídají nové informace z mnoha oblastí souvisejících s dopravou a technikou vozidel.

„Minimální počet hodin rozšiřující výuky a výcviku u D ze skupiny B je 80 hodin, respektive 38 hodin teorie a 42 hodin praxe, ze které je 18 hodin věnováno jízdám. Nejčastěji se cena kurzů na C1 nebo C pohybuje okolo patnácti tisíc korun,“ uzavřel Bednář.

Ilustrační snímek

5. Traktory

Skupina T

Do skupiny T jsou zařazeny traktory a samojízdní pracovní stroje, ke kterým můžete připojit přípojné vozidlo. Řidičák na traktor můžete získat už v sedmnácti letech, to z toho důvodu, aby s nimi mohli jezdit také učni a středoškoláci při výuce.

Stojí za zmínku, že Česko je jedna z mála zemí, která zná samostatný řidičák na traktor, obvyklá praxe v zahraničí je taková, že jeho řidič má oprávnění na nákladní vůz a k tomu speciální proškolení od prodejce stroje.

„Pokud máte v řidičském průkazu zapsanou skupinu T, smíte řídit traktor s různými vleky či stroji. Nicméně pokud vám skupinu T zapsali z důvodu získání skupiny C, smíte sice traktor řídit, ale jste omezeni nejvyšší technicky přípustnou hmotností přívěsu na 750 kilogramů, pokud nemáte skupinu C+E,“ doplnil vedoucí autoškoly Dekra Martin bednář.

Minimální počet hodin základní výuky a výcviku u skupiny T je 77 hodin, respektive 44 hodin teorie a 33 hodin praxe, ze které je 21 hodin věnováno jízdám. Nejčastěji se cena základních kurzů na T pohybuje okolo dvanácti tisíc korun.

Ilustrační snímek

6. Přípojná vozidla, vozíky

B+E: Vozík k autu

Od osmnácti let si můžete rozšířit řidičské oprávnění o skupinu B+E. Tato skupina se vztahuje na jízdní soupravu složenou s osobního auta a přípojného vozíku o nejvyšší možné hmotnosti 3,5 tuny. Abyste však řidičské oprávnění pro tuto skupinu získali, je potřeba mít řidičák skupiny B.

„Chcete-li řídit obytné přívěsy, vozíky pro koně nebo například podvalníky pro přepravu vozidel, je získání skupiny B+E nezbytné. Jakmile by bylo při policejní kontrole nebo po dopravní nehodě zjištěno, že jste přesáhli povolené limity pro běžné a malé přívěsy, postupuje se velmi přísně. V takovém případě jde o přestupek, kdy řídíte skupinu bez držení příslušného oprávnění, za který hrozí zákaz řízení motorových vozidel na 1 až 2 roky a pokuta ve výši 25 až 50 tisíc korun,“ upozornil vedoucí autoškoly společnosti Dekra Martin Bednář.

Ilustrační foto

C1, C+E: Přípojná vozidla k nákladním autům

Pro skupinu menších nákladních aut (C1) je možné toto řidičské oprávnění získat od osmnácti let. Skupina C1+E umožňuje řízení jízdních souprav složených z vozidel B a přípojného vozíku. Může je však získat jen řidič, který už má v řidičském průkazu vepsanou skupinu C1.

Taková jízdní souprava nesmí převyšovat nejvyšší celkovou povolenou hmotnost 12 tun. A může se skládat buď z motorového vozidla ze skupiny B - osobního auta či dodávky a přípojného vozidla do maximálně 3,5 tuny, nebo z motorového nákladního vozidla skupiny C1 a přípojného vozidla o maximální povolené hmotnosti 750 kilogramů.

Od jednadvaceti let a s řidičským oprávněním skupiny C je možné udělat si řidičské oprávnění na skupinu C+E (nebo od 18 let v kombinaci s průkazem profesní způsobilosti). Řidičské oprávnění skupiny C+E opravňuje i k řízení jízdních souprav spadajících do skupiny B+E nebo C1+E.

D1, D + E: Přípojné vozidlo k autobusu

Jde o řidičské oprávnění k řízení minibusu, popřípadě autobusu a přípojného vozíku o hmotnosti vyšší než 750 kilogramů. S řidičským oprávněním skupiny D+E mohou lidé řídit i jízdní soupravy ze skupiny B+E nebo D1+E, ale musí mít řidičský průkaz na autobus, tedy musí v něm být zapsané Déčko.

Minimální počet hodin rozšiřující výuky a výcviku u skupiny E z jakékoliv skupiny B, C nebo D je 26 hodin, respektive 14 hodin teorie a 12 hodin praxe, ze které je 8 hodin věnováno jízdám. Nejčastěji cena kurzů startuje na šesti tisících korunách u B+E. Od 8 tisíc korun pak zaplatíte za kurz u C+E nebo D+E.