Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Řidičkám dělá problém couvat, ani muži nejsou esa

  16:00
Českým řidičkám dělá největší problém couvání, zjistili instruktoři, kteří vedli testovací jízdy pro ženy na brněnském autosalonu.

Ilustrační foto | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Za pět dní si jízdu s lektorem vyzkoušelo kolem 700 dam. Většina z nich by autoškolou nejspíš prošla, a to i přeš problémy s couváním a parkováním, řekl  jeden z instruktorů Jan Vyhnánek. Za šest dní na veletrhu zjistil, že ženy nejsou ve srovnání s muži tak špatní řidiči, jak o nich muži tvrdí.

Ani jedna nehoda, žádní mrtví a ranění, žádný křik a už vůbec ne slzy, a to i přesto, že na místě spolujezdce seděl muž, popsal testovací jízdy Vyhnánek.

Většinu žen prý jeho přítomnost znervózňovala. Ženy často nechtějí řídit, když je vedle nich muž, zvlášť pokud je to manžel.

 "Se svým mužem sedám do auta nerada, moc mi do toho mluví a nakonec vždycky řekne, že měl radši řídit on," postěžovala si jedna z účastnic testovacích jízd.

Muži ale nemají co mluvit, ani oni nejsou vždy prvotřídní šoféři, řekl Vyhnánek. Také jim prý dělá couvání často problémy. Nejvíc je to poznat při parkování.

"Muži, ale častěji ženy, to dělají špatně. Otočí se a couvají s hlavou do zadu. Potom ale nemají takový přehled," soudí instruktor. Správně by měl řidič koukat do zrcátek, střídavě do pravého a levého. Vidí tak celou délku auta, jeho přední část i vůz vedle.

Nepřítelem žen je navíc prostorová představivost, při couvání často otáčejí volantem na opačnou stranu než mají. Proto také některé řidičky zacouvávaly i na čtyřikrát, podotkl Vyhnánek.

A ještě jedno minus na řidičkách našel. Jsou prý až moc opatrné. "V autě je hlavně potřeba rychle se rozhodovat, a to právě i při couvání. Nemůžu dlouho koukat, kam pojedu. Tím, že jsou pomalejší, zvlášť ve městech to troubením a pokřiky komentují řidiči a vzniká ten dojem, že je žena za volantem špatná," míní. Oproti tomu muži jsou zase příliš závodiví a drzí, rádi se svými auty chlubí.

Ani ženám ale rozhodně není lhostejné, v čem jezdí. Na Autosalonu dokonce vybírají nejlepší dámské auto. Podle instruktorů z veletrhu ideální vůz přímo pro ženy není. V.I.P. porota složená ze známých českých řidiček přesto tento titul udělila modelu Audi S5, které na autosalon do Brna dorazilo v ostře červené barvě.

Kurz parkování

Našli jste konečně skulinu, do které by se auto mělo podle všeho vejít, nejste si ale jisti při parkování? Základní pravidlo: Nezpanikařit.

Nechte si poradit od profesionála. Radí Jan Faktor ze společnosti Maxcars která pořádá kurzy bezpečné jízdy.

Podélné parkování
Nejprve zastavíme na úrovni volného místa a zkusíme odhadnout dle délky vozu, zda se do volné mezery mezi auty vůbec vejdeme.

Do parkovacího místa je nutné nacouvat, to si ale ještě matně pamatujeme z autoškoly.

Nezapomeneme dát směrovku, aby kolemjedoucím vozidlům bylo jasné, že chci parkovat.

Natočíme kola úplně k chodníku a couváme. Pozor, v této fázi předek auta vybočuje směrem do silnice. Musíme tedy dávat pozor na auta projíždějící kolem.

Při couvání sledujeme levé zpětné zrcátko; když vidíme polovinu přídě auta zaparkovaného za sebou, je čas dát opačný rejd (točíme volantem zprava doleva). Dokončíme parkování a můžeme vystupit. Pozor při otevírání dveří, abyste o ně nepřišli.

Tip: Volantem točíme, když je auto v pohybu, méně se namáháme a závěsy kol méně trpí.


Správná pozice - parkovací manévr začínáme tím, že si najedeme o 50 - 70 centimetrů (může to být i víc) vpřed vedle parkujícího auta. Najedeme k němu co nejblíže tak, že v pravém zpětném zrcátku vidíme jeho zadní část.

Couváme a sledujeme levé zpětné zrcátko, až uvidíme polovinu přídě auta za zády, pak natočíme kola na opačnou stranu (směrem od chodníku) a zaparkujeme.

Auto zaparkujeme tak, aby před i za autem bylo dostatečné místo pro vyjetí ostatních aut.

Při parkování k chodníku s vysokým obrubníkem dáváme pozor na ráfky kol. Najíždíme pomalu, tak abychom je nepoškrábali.

Tip: Při podélném parkování s automobilem, na který nejsme zvyklí, pravé zrcátko sklopíme tak, abychom viděli na pravé zadní kolo. Tak máme jistotu, že ho neodřeme o obrubník.

Zhasneme světla, vypneme motor, zajístíme auto proti samovolnému rozjetí, posbíráme věci, které by mohly zajímat nenechavé ruce zlodějů a můžeme vystupovat.

 Pozor ale při otevírání dveří na projíždějící auta.

Jan Faktor doplňuje: "Každý si své auto musí osahat, stačí několikrát nanečisto zaparkovat. Řidič si uvědomí, kde auto začíná a kde končí, a zaparkuje pak bez větších problémů."

"Každé auto je specifické, například mercedesy mají velký rejd a není problém s nimi zaparkovat i na relativně malém prostoru. Naopak třeba Alfy Romeo mají rejd menší a parkování na malém prostoru je obtížnější," dodává Faktor.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...