Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Řidiči SUV nejsou pro okolí nebezpeční, jejich auta ano

Rostoucí obliba aut typu SUV a jejich zvyšující se podíl na dopravních nehodách přiměly německé pojišťovny prozkoumat jejich bezpečnost. Jimi zřízený Výzkumný ústav nehod uspořádal sérii crashtestů, aby zjistil specifická rizika této kategorie.

Při rozsáhlém výzkumu německé pojišťovny zjistily, že zatímco řidiči SUV se od běžných šoférů výrazněji neliší, jejich auta mohou být pro ostatní účastníky provozu hrozbou.

I když s potomky jeepů nebourají jejich šoféři častěji, bezprostřední následky v okamžiku, kdy mohutné auto narazí do boku jiného vozidla, mohou být mnohem těžší.

To ostatně ukázal i poslední crashtest ze série bočních nárazových zkoušek do kompaktního osobního auta. Zatímco při bočním nárazu způsobeném osobákem stejné kategorie nebo malým SUV vzniknou testovací figuríně na místě řidiče jen lehká, nebo nejvýš středně těžká "zranění", v případě střetu s velkým SUV jsou už následky mnohem těžší.

Crashtest Toyota RAV4 versus Opel Astra Caravan

"Problémem nejsou řidiči, ale některá auta," komentuje neobvyklé crashtesty vedoucí Výzkumného ústavu dopravních nehod Siegfried Brockmann. Velká SUV by podle Brockmanna měla mít takovou strukturu karoserie, která by se přizpůsobila výšce osobního auta.

Kromě toho by měla být povinně vybavena automatickými nouzovými brzdnými systémy. "Pokud by hmota velkého SUV včas zpomalila, nebyly by následky nehod tak těžké."

Výzkumníci ještě prošli statistiky, zjistili, že SUVčkáři nejsou horšími řidiči. Jsou ale lépe situovaní a najedou ročně až o třetinu víc než průměrný řidič.

Crashtest velkého SUV versus Opel Astra Caravan

SUV a nehody

V rámci studie SUV a nehody zkoumali statistiky úrazů osob, na kterých se podílela auta typu SUV a také "normální" vozidla. K tomu s pomocí databáze nehod podrobně zkoumali havárie terénních vozidel. Ve třetím sledu sledovali i jízdní styl řidičů SUV. K tomu přidali anketu mezi zákazníky. Zjistili toto:

  • Z globálního hlediska se průběh nehod  s účastí automobilů SUV neliší od nehod s ostatními osobními auty.
  • Stejně tak nelze prokázat zvýšené chybné jednání řidičů SUV.
  • Typická riziková skupina mladých řidičů je u aut typu SUV zastoupena méně.
  • Při kolizi mezi osobním autem a SUV mají pasažéři osobního vozu výrazně větší riziko zranění nebo usmrcení, zvláště, je-li SUV velké nebo pokud má vpředu ochranný rám.
  • Majitelé SUV jsou častěji podnikatelé nebo vedoucí pracovníci a najedou ročně o 30 procent víc než průměrný řidič.
  • Majitelé SUV se v provozu cítí bezpečněji, svůj styl jízdy hodnotí jako uvolněný, ale také méně dodržují předpisy.
  • Jako skupina nejsou řidiči SUV horší než ostatní.
  • Auta typu SUV jako účastníci nehod ničím nevybočují.
  • Při nehodě mezi osobním autem a SUV jsou následky pro posádku osobního vozu zpravidla podstatně těžší.
  • V budoucnu by měla být auta typu SUV vybavena automatickými nouzovými brzdnými systémy.
  • Je třeba zlepšit přizpůsobení karoserie SUV pro náraz.

Autoři:
  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Mezi 139 tisíci letos dovezenými ojetinami jsou octavie, rollsy i trabanty

Počet dovezených ojetých osobních aut poklesl za 11 měsíců meziročně o 16,3 procenta na 138 960 vozů. Jejich průměrné...

Kdo má nejlepší autopilot? Tesla to překvapivě není

Tesla staví svoji popularitu na dvou pilířích – elektromobilitě a schopnostech autonomní či alespoň částečně autonomní...

Mladé ojetiny jsou žádané, ale nedostatkové

Český trh s ojetými automobily letos zaznamenává kvůli pandemii dramatický pokles. Totéž ovšem platí i pro trh s novými...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

90 let s Fisher-Price: Ikonické hračky, které provázely dětstvím už několik generací
90 let s Fisher-Price: Ikonické hračky, které provázely dětstvím už několik generací

Fisher-Price zná snad každý. Málokdo ale ví, že letos slaví 90 let od svého založení. Značka dala světu více než 5 tisíc hraček, které vrací rodiče...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...