Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Řidiči SUV nejsou pro okolí nebezpeční, jejich auta ano

Rostoucí obliba aut typu SUV a jejich zvyšující se podíl na dopravních nehodách přiměly německé pojišťovny prozkoumat jejich bezpečnost. Jimi zřízený Výzkumný ústav nehod uspořádal sérii crashtestů, aby zjistil specifická rizika této kategorie.

Při rozsáhlém výzkumu německé pojišťovny zjistily, že zatímco řidiči SUV se od běžných šoférů výrazněji neliší, jejich auta mohou být pro ostatní účastníky provozu hrozbou.

I když s potomky jeepů nebourají jejich šoféři častěji, bezprostřední následky v okamžiku, kdy mohutné auto narazí do boku jiného vozidla, mohou být mnohem těžší.

To ostatně ukázal i poslední crashtest ze série bočních nárazových zkoušek do kompaktního osobního auta. Zatímco při bočním nárazu způsobeném osobákem stejné kategorie nebo malým SUV vzniknou testovací figuríně na místě řidiče jen lehká, nebo nejvýš středně těžká "zranění", v případě střetu s velkým SUV jsou už následky mnohem těžší.

Crashtest Toyota RAV4 versus Opel Astra Caravan

"Problémem nejsou řidiči, ale některá auta," komentuje neobvyklé crashtesty vedoucí Výzkumného ústavu dopravních nehod Siegfried Brockmann. Velká SUV by podle Brockmanna měla mít takovou strukturu karoserie, která by se přizpůsobila výšce osobního auta.

Kromě toho by měla být povinně vybavena automatickými nouzovými brzdnými systémy. "Pokud by hmota velkého SUV včas zpomalila, nebyly by následky nehod tak těžké."

Výzkumníci ještě prošli statistiky, zjistili, že SUVčkáři nejsou horšími řidiči. Jsou ale lépe situovaní a najedou ročně až o třetinu víc než průměrný řidič.

Crashtest velkého SUV versus Opel Astra Caravan

SUV a nehody

V rámci studie SUV a nehody zkoumali statistiky úrazů osob, na kterých se podílela auta typu SUV a také "normální" vozidla. K tomu s pomocí databáze nehod podrobně zkoumali havárie terénních vozidel. Ve třetím sledu sledovali i jízdní styl řidičů SUV. K tomu přidali anketu mezi zákazníky. Zjistili toto:

  • Z globálního hlediska se průběh nehod  s účastí automobilů SUV neliší od nehod s ostatními osobními auty.
  • Stejně tak nelze prokázat zvýšené chybné jednání řidičů SUV.
  • Typická riziková skupina mladých řidičů je u aut typu SUV zastoupena méně.
  • Při kolizi mezi osobním autem a SUV mají pasažéři osobního vozu výrazně větší riziko zranění nebo usmrcení, zvláště, je-li SUV velké nebo pokud má vpředu ochranný rám.
  • Majitelé SUV jsou častěji podnikatelé nebo vedoucí pracovníci a najedou ročně o 30 procent víc než průměrný řidič.
  • Majitelé SUV se v provozu cítí bezpečněji, svůj styl jízdy hodnotí jako uvolněný, ale také méně dodržují předpisy.
  • Jako skupina nejsou řidiči SUV horší než ostatní.
  • Auta typu SUV jako účastníci nehod ničím nevybočují.
  • Při nehodě mezi osobním autem a SUV jsou následky pro posádku osobního vozu zpravidla podstatně těžší.
  • V budoucnu by měla být auta typu SUV vybavena automatickými nouzovými brzdnými systémy.
  • Je třeba zlepšit přizpůsobení karoserie SUV pro náraz.
Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...