Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejen první vozy. Laurin & Klement vyráběli i vlastní chauffeury

Řidičák je dnes brán jako naprostá samozřejmost, doklad, jehož držením rozruch nezpůsobíte. Ale stále velmi mladá historie automobilismu pamatuje časy, kdy prašné cesty brázdila jen hrstka vozů. Jejich majitelé si museli opravňující glejt k řízení vydobýt zkouškou přímo v továrně výrobce.
V době, kdy řízení auta nebylo běžnou dovedností, byl zkušený řidič k...

V době, kdy řízení auta nebylo běžnou dovedností, byl zkušený řidič k nezaplacení. | foto: Škoda

K říjnu roku 2020 evidovalo ministerstvo dopravy víc než šest milionů platných řidičských průkazů a podle Registru silničních vozidel se na českých silnicích pohybuje okolo 6,3 milionu osobních vozů. Těžko uvěřit, že až k těmto počtům jsme dospěli za pouhých sto třicet let. Právě tolik totiž brzy uplyne od památných Vánoc 1893, kdy liberecký pan továrník Theodor von Liebieg přivezl do Čech první samohyb.

Tisíc kilometrů za týden, to bylo rekordní dobrodružství z Čech do Německa

Horkou novinkou se záhy inspirovali další a vozů na silnicích přibývalo. Spolu s tím však narůstaly obavy o bezpečnost silničního provozu, v němž zatím dominovali chodci a koně. Každý vůz byl – podle výrobců i povolaných znalců – jen tak spolehlivý a bezpečný, jako sám jeho šofér. K upokojení mas tedy bylo zapotřebí doložit schopnosti řidiče dobrozdáním. K jeho vydání byli v Evropě sklonku devatenáctého století nejpovolanější sami výrobci autokupé, strojních drožek, motor-mobilů a samohybů. Případně radní měst, na jejichž silnicích se vůz pohyboval.

Jak zmiňuje story-board automobilky Škoda, za první řidičské oprávnění v historii bývá považován glejt vystavený roku 1888 úřady německého města Mannheimu, opravňující k řízení jistého Karla Benze. V Rakousku-Uhersku pak patřil k průkopníkům již zmíněný Liebieg, který získal potřebné povolení od městské rady v Liberci.

„Je tímto potvrzeno, že se během používání vozu nedopustil sebemenších chyb,“ stojí vepsáno v prvním „řidičáku“ na českém území. Pochopitelně, že takové úřední oprávnění v podstatě jen stvrzovalo, že daný stroj v rukách šoféra není svému okolí nad míru nebezpečný. Rozhodně nešlo o nějaký odborný posudek, nebo dokonce o doklad akreditované výuky uchazeče. S tím se započalo až v roce 1900 „Prozatímním ustanovením o jízdě vozy automobilními a koly motorovými na veřejných cestách“.

Vysvědčení s razítkem

Ke zkoušce se tehdy zájemci hlásili certifikovanému komisaři, jehož nejčastější aprobací bylo, že měl zkušenosti s parními kotly. To proto, že stále panovaly obavy z výbuchu, ať už stlačené páry, či hořlavého benzinu. Předchozí výuka se po uchazečích nevyžadovala, stačilo prokázat schopnost bezpečně ovládat ten vůz, s nímž se uchazeč na zkoušku dostavil. Byla to pouhá formalita.

S tímto se nehodlal smířit spoluzakladatel mladoboleslavské továrny na automobily Václav Klement. On sám přitom byl držitelem „Vysvědčení o zkoušce“, s podpisem a razítkem jistého Theodora Skuliny, zkušebního komisaře pro Království české. Hodí se zmínit, že v roce 1906 to byl třiačtyřicátý vydaný řidičák.

Řidičské oprávnění Václava Klementa z roku 1906.

My vás to naučíme!

Klement přišel s netradiční marketingovou vizí, že úkolem automobilky by neměla být jen výroba vozů, ale i schopných řidičů.

Proto také v časopise Sport a hry z 3. dubna 1907 nechal vyhlásit, že jeho podnik zřídí školu pro řidiče vozů automobilních, „chauffeurů“. Autoškola slibovala jednak majitelům motorových vozů poskytnout příležitost k názornému seznání konstrukce vozů automobilních a znalosti v řízení automobilů, a také vychovávati „řidiče z povolání“.

O řízení aut měli zpočátku zájem především mechanici a inženýři

Kurz byl určen „mladým lidem řemesla zámečnického, mechanického, neb příbuzného, aby tu nalezli příležitost zdokonaliti se v řidiče, po nichž v době rozmachu automobilového značná bude poptávka.“

Samotná výuka měla probíhat přímo v automobilce, a to „při dostatečném počtu cvičebních vozidel“. Kromě teoretické části byl kladen důraz na praxi. Zájemci dostali příležitost „seznávati názorně, postupně a důkladně celou soustavu motorů benzinových, poznávati materiál k orgánům těmto upotřebený a osvojiti si znalost opatrování, jehož orgány tyto vyžadují“.

Prvních dvacet jedna frekventantů přípravy pak v létě 1907 složilo řádnou zkoušku z komisaře Skuliny, s výborným hodnocením. Pro společnost Laurin & Klement to byla vynikající reklama, protože nedodávali jen produkt, ale i jeho operátory, tedy „velmi spolehlivé chauffeury“.

Jak uvádí story-board Škody, nedá se dnes přesně z útržkovitých dokladů rekonstruovat, jak přesně výuka probíhala. Zájemců o ni ale nesporně přibývalo. Od ledna do prosince 1907 opustilo Mladou Boleslav 235 automobilů, v roce 1914, poznamenaném vypuknutím první světové války, již skoro dvojnásobek – 453 kusů. Zkušených řidičů tedy bylo opravdu zapotřebí.

Nejčtenější

Nový kruháč v Ústí je nepřehledný. Policie to hází na řidiče, nedávají pozor

Nehodovým místem se paradoxně dá nazvat nový kruhový objezd, který vznikl ve Všebořicích při výjezdu z města Ústí nad Labem k dálnici D8. Jedná se o místo v Havířské ulici, která leží na silnici...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

Časem nabídneme auta i v supermarketu, říká muž nové automobilky v Česku

Exkluzivně

Na český trh vstupuje značka DR Automobiles. Výhradním importérem aut sestavovaných z čínských kompletů v Itálii je společnost Agrotec Group. Mužem, který to celé „spískal“, je Martin Rada, šéf...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

Šest hodin v koloně u mýtnice. Nejšílenější dálniční špunt mají v Číně

Zbytečně velká, přehnaná. Taková se jeví mýtnice Wuzhuang, usazená na čínské rychlostní silnici G40. Momentálně je považována za největší zařízení svého druhu v Asii. Za dopravních špiček už tak...

15. února 2025

Nemá volant a předek je i zadkem. Prošmejdili jsme taxi bez řidiče, už vyjíždí

Toto je Zoox. Autonomní vůz taxi, který ještě letos začne komerčně jezdit po Las Vegas, San Franciscu a Bostonu. Během veletrhu CES 2025 po Las Vegas již jezdil, jen chybělo razítko, a tak jezdil...

14. února 2025

Prodeje motorek rostou. A taky nehodovost, v sezoně je obden tragédie

Rok 2024 byl hodně příznivý, co se týče prodeje nových motocyklů. Celkem jich bylo registrováno do silničního provozu 26 575. To je více než čtrnáctiprocentní nárůst v porovnání s rokem 2023, mnohem...

14. února 2025

Dohodly se, že se nedohodnou. Nissan a Honda ukončily jednání o fúzi

Japonské automobilky Nissan a Honda ukončily rozhovory o zvažované fúzi, díky níž mohla vzniknout automobilová skupina v hodnotě 60 miliard USD (1,4 bilionu Kč). Firmy to uvedly ve společné tiskové...

13. února 2025

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

To nechci, proč mi to Google nainstaloval do mobilu? Uživatelé se bouří

V posledních týdnech začal Google instalovat do telefonů s Androidem novou systémovou aplikaci, která má uživatele...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Patří mezi nejkrásnější ženy světa a shání partnera. Její nároky jsou vysoké

Janaina Prazeresová je považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Podle magazínu Playboy je její vzhled absolutní...

Muže děsí můj svalnatý zadek, popisuje žena problémy při hledání partnera

Třiadvacetiletá influencerka Kerolay Chavesová z Brazílie, kterou na Instagramu sledují miliony lidí, shání životního...