Revoluční sporťák Jaguaru pohání elektromotory a turbíny

aktualizováno 
Jaguar se na probíhajícím autosalonu v Paříži předvedl se studií nového supersportu, který na první pohled vypadá jako sériový vůz. Pohledná karoserie ale skrývá zcela revoluční pohonné ústrojí. Čtyři elektromotory dopují energií dvě turbíny.

Jaguar C-X75 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Elegantní, dynamický a hlavně na pohled reálný supersport Jaguar C-X75 je hlavní hvězdou stánku automobilky na autosalonu v Paříži. Přesto je to koncept, který asi ve vystavené podobě do výroby nepůjde. Respektive, design by se sériové výroby dočkat mohl, ale pohonné ústrojí je natolik převratné, že by vyžadovalo od Jaguaru velkou odvahu. Ale třeba jí má a pak se máme na co těšit.

Jaguar C-X75

Pohon nového supersportu je vpravdě revoluční. Na každém kole je umístěný elektromotor s výkonem 195 koní, takže celkový výkon auta je neuvěřitelných 780 koní, tedy přes 570 kW! A co teprve točivý moment: ten má konstantní hodnotu 1600 Nm. Díky tomu Jaguar C-X75 vystřelí z nuly na stovku za 3,4 sekundy a maximální rychlost je o 200 kilometrů vyšší, než dovolují naše předpisy na dálnici.

Jaguar C-X75

Za výbornou dynamikou ale nestojí jen pohonné ústrojí ale i lehká stavba auta. Celková hmotnost je jen 1340 kilogramů, což je zhruba na úrovni lehčího auta nižší střední třídy. A to si jaguar vozí akumulátory pro elektromotory. Na nízké hmotnosti se podílí hliník a speciální stavba karoserie. Ta by přitom měla být extrémně tuhá a pevná.

Jaguar C-X75

Ale zpět k pohonu. Elektromotorům dodávají energii akumulátory, které vystačí na 100 kilometrů jízdy. To není mnoho, v extrémním případě jen na pár minut jízdy, což by smysl celého auta výrazně snížilo. Jenže tady má Jaguar další trumf v rukávu, tedy pod kapotou. Akumulátory za jízdy dobíjejí dvě plynové mikroturbíny. Tedy nikoliv klasický pístový motor, ale motory vzdáleně podobné leteckým proudovým agregátům.

Pokusy s turbínou v šedesátých letech

Turbíny poskytují výkon 2 x 70 kW, což by mělo zajistit dostatek energie pro běžný provoz auta. K turbínám zatím Jaguar neposkytl žádné detailní informace a v praxi se k takové pohonné jednotce žádný jiný výrobce neuchýlil. Respektive s výjimkou konceptu Chrysler Turbine Car z šedesátých let minulého století. Chrysler ale vyrobil jen padesát kusů vozu a doteď jsou pojízdná jen dvě vozidla.

Dobové materiály vyzdvihují lehký chod motoru, který má mnohem méně dílů než konvenční pístový motor. Výhodou je i možnost použití téměř libovolného paliva, počínaje leteckým petrolejem a naftou, přes benzín až po různé alkoholy. Chrysler Turbine Car ale trpěl vysokou spotřebou, divným zvukem připomínajícím fén (což by dnes u elektroaut nemuselo vadit) a pravděpodobně byl výrobně velmi drahý.

autosalon paříž 2010

Nepřehlédněte speciální přílohu ZDE

Z těchto důvodů není příliš pravděpodobné, že se nový jaguar ve vystavené podobě dostane v nejbližší době na silnice. Spíš bude použit jiný pohon, případně jiná kombinace elektrického a klasického zdroje energie.

Ale karoserie by se výraznějších změn dočkat nemusela. Je pohledná, odkazuje na legendární model XJ220, zdá se být v rámci supersportů praktická a přitom je velmi dynamická. Poněkud více futuristický je interiér, ale když si odmyslíme modré podsvícení a některé výstřelky, klidně by do výroby mohl jít. Ale sám Jaguar tvrdí, že se díváme jen na koncept.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Německo tlačí elektromobilitu, zvýšilo dotace. Polovinu zaplatí automobilky

Německo zvýší dotace na nákup elektromobilů až na 6 000 eur, to je 153 tisíc korun. Vyplácet se budou nejméně do konce...

Premium

Odhalte tajemství znaků automobilek. Volkswagen ho právě mění

Volkswagen má nové logo. Kruh obsahující písmena VW má plochý dvourozměrný design, je jasnější a má symbolizovat...

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

Škodovka má dobýt indický trh speciálními modely. Musí na to sehnat lidi

Indie je dlouhodobě pro všechny automobilky tvrdým oříškem, který neumí rozlousknout. Země navíc zažívá krizi...

TIP: Mějte přehled o dítěti v autě i bez otáčení
TIP: Mějte přehled o dítěti v autě i bez otáčení

Díky digitální video chůvičce do auta už se nemusíte otáčet směrem k vaší ratolesti a můžete se věnovat bezpečnému řízení.

Najdete na iDNES.cz