Rétromobile je tradiční mekkou klasických automobilů, kterou v průměru navštěvuje 130 tisíc návštěvníků. Poprvé se tato výstava, která již téměř půl století spojuje vystavovatele klasických automobilů, sběratele, prodejce, aukční domy, organizátory akcí, restaurátory a dodavatele náhradních dílů, konala v roce 1976. Letos navíc bylo oznámeno, že vznikne i podobná veteránská výstava Salon Rétromobile v USA.
Na pařížském výstavišti Expo Porte de Versailles měly tradičně velké zastoupení francouzská značky. Zejména Citroën a DS, které si připomněly 70. výročí legendární bohyně, modelu DS. Renault překvapil svým futuristickým speciálem Renault Filante Record 2025, který se po vzoru vozů, jež v minulosti trhaly rychlostní rekordy, naopak pokusí o co nejlepší efektivitu.
V Paříži se letos významně prezentuje i značka Škoda, která v letošním roce slaví 130. výročí. Společně s importérem Škoda France vystavujeme celkem šestnáct exponátů. Kromě jízdního kola Slavia a motocyklů Laurin & Klement ve francouzské metropoli vystavuje i první automobil Laurin & Klement Voiturette A, model L&K Škoda 110 z roku 1929, který je zástupcem období těsně po spojení automobilky Laurin & Klement s plzeňským koncernem Škoda v roce 1925, které vedlo k postupnému přejmenování jejích vozů.
Pařížský festival veteránů ukazuje i největší skvosty světa aut![]() |
Dalším výrazným exponátem je Škoda Popular Sport Coupé z roku 1934, unikátní závodní automobil z limitované série pěti kusů, který nedávno získalo Škoda Muzeum do své sbírky. Expozici doplňuje Škoda Rapid OHV z roku 1940 a jeho sourozenecký model vůz Popular s aerodynamickou karoserií a maximální rychlostí až 110 km/h.
Automobilová Miss. Před 60 lety představili Francouzi bohyni![]() |
Čtveřice vozů z druhé poloviny 20. století nabízí rozmanitý pohled na vývoj značky Škoda. Škoda 1201 STW byla vyráběna v mnoha karosářských verzích – včetně sanitního provedení, na výstavě zastoupena v barvě služebního vozu z roku 1958. Škoda Felicia z roku 1961 s čtyřválcovým motorem 1089 cm3 a výkonem 50 koní se stala ikonou elegance 60. let a dosahovala rychlosti až 130 km/h.
VIDEO: Veteránský autosalon v Paříži ukazuje i speciál pro agenta 007 |
Dalším modelem, který čeká na návštěvníky stánku Škoda, je robustní užitkový vůz Škoda Trekka, který se v letech 1966 až 1973 vyráběl na Novém Zélandu s využitím mechanických komponentů z vozu Škoda Octavia Super. Třešničkou na pařížském dortu je Škoda 110 Super Sport „Ferat“ z roku 1981, model vytvořený na zakázku speciálně pro kultovní český horor Upír z Feratu.