Protřepat, nemíchat. Retro Speedback GT by slušel Bondovi 007

aktualizováno 
Na světě stále existují automobiloví blázni, v tom dobrém. David Brown, jeden z nich, se rozhodl reinkarnovat siluetu legendárních Aston Martinů DB5 a DB6. Výsledný Speedback GT tak přináší nejnovější techniku v retro kabátu.

Speedback GT | foto: David Brown

Sean Connery jako James Bond řídil Aston Martin DB5 ve filmech Goldfinger a Thunderball. V roce 1964 to bylo parádní sportovní kupé, ve verzi pro Bonda navíc pořádně vybavené. Od té doby ale uplynulo už hodně času a Aston Martin vyrábí zcela současné modely.

Fotogalerie

Automobilový nadšenec David Brown zjevně nemá hluboko do kapsy a miluje stará auta, hlavně staré dobré Aston Martiny DB5 a DB6. A tak se rozhodl, že je bude vyrábět. Samozřejmě nikoliv pod značkou Aston Martin, ale pod svou vlastní David Brown Automotive. A auto se jmenuje Speedback GT.

Není to absolutní kopie DB5 či následujícího modelu DB6. Auto si zachovává klasickou siluetu, ale detaily jsou moderní, odpovídající současným křivkám. Na druhou stranu to ani není žádná parodie, designérům se vše podařilo vybalancovat přesně tak, aby z auta dýchala doba Jamese Bonda a zároveň aby auto působilo majestátně, sportovně a i luxusně.

Přední i zadní partie mají modernější ostré hrany, ale tvary světlometů, masky chladiče nebo nasávacího otvoru na kapotě či otvorů na bocích blatníků jasně odkazují na 50 let starý model. Auto působí majestátně, původní křivky se podařilo rozložit možná lépe než u originálu. Speedback má stylová drátěná kola rozměru 19 nebo 20 palců s centrální maticí. Asi jediným prvkem, který s originálem neladí, jsou moderní zpětná zrcátka na obou stranách auta. Originál měl jen jedno na straně řidiče.

V interiéru výrobce slibuje ty nejlepší materiály a ruční práci. Zatím ale firma nezveřejnila detailní fotky, na detailech se stále pracuje. Zajímavostí je výklopná lavice v zavazadlovém prostoru, která poslouží při pikniku.

Speedback GT

Pod karosérií se skrývá zcela současná technika. Ale nikoliv od Aston Martinu ale od Jaguaru. Šasi a agregáty si David Brown vypůjčil z Jaguaru XKR. Osmiválec s objemem pět litrů má maximální výkon 375 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 625 Nm. Maximální rychlost je obligátních 250 kilometrů za hodinu. Poháněná jsou zadní kola přes šestistupňovou automatickou převodovku.

Pro zajímavost: originální Aston Martin DB5 nebyl na svou dobu rozhodně žádné ořezávátko. Jeho čtyřlitrový šestiválec měl výkon 210 kW (285 koní), točivý moment vrcholil hodnotou 390 Nm a auto se dokázalo rozjet na 230 kilometrů za hodinu a na stovku zrychlilo za přibližně osm sekund.

Poprvé se auto představilo veřejnosti v dubnu v Monaku, britskou premiéru si odbylo nedávno na festivalu rychlosti v Goodwoodu. Auto se líbí, ale je otázkou, jestli se podaří najít dostatek zákazníků pro sériovou výrobu.

David Brown totiž počítá s výrobou 50 aut ročně v najaté továrně v Coventry. Drobný problém je v ceně auta. Přesnou částku firma původně neuvedla, mělo to být něco mezi 100 000 librami až jedním milionem. Nakonec byla cena stanovena na zhruba 450 000 liber za základní specifikaci, což je v přepočtu asi 15 milionů korun. Další peníze budou moci zákazníci utratit za luxusnější interiér a další detaily.

Pokud by si zájemce chtěl pořídit originál, tak by moc neušetřil, spíš naopak. Zachovalé kusy řady DB5 a DB6 se prodávají za stovky tisíc eur, většinou jsou dražší než moderní reinkarnace v podobě Speedbacku GT. Výběr je navíc hodně omezený, což platí především pro kultovní DB5, novějších DB6 je na trhu k prodeji mnohem víc.

Autor:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Premium

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson přijede s nehudební show. Získejte vstupenky zdarma

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson se předvede v poněkud netradiční roli. V rámci večera mluveného slova představí svou...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle...

Česko je světová velmoc v produkci senzorů pro auta. Vyrábí je v Rakovníku

Pokud máte na svém novém voze čelní kameru, dešťové čidlo nebo parkovací senzory, s velkou pravděpodobností pochází z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz