Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trčící šrouby hlaste správci. Retardéry štvou řidiče, ty rozbité dvojnásob

Zpomalovací pruhy zvané retardéry zvyšují podle odborníků bezpečnost v ulicích až o třicet procent. Používají se hlavně v obytných zónách a na zklidněné komunikace. Slouží k tomu, aby komunikace nebyla jednotvárná a neskládala se z dlouhých přímých úseků, což řidiče láká ke zvýšení rychlosti.

Daní za to jsou ovšem poničené tlumiče. Dalším negativem zpomalovacích prahů je zvýšená hlučnost při průjezdu automobilů, nárůst spotřeby a emisí.

Retardérů je celá řada. Od klasických rovných pásů až po typy složené z kulatých „talířů“, říká se jim zpomalovací polštáře (tyto žlutočerné lentilky nenávidí kromě řidičů také cyklisté). Rovněž materiál je různý, od kovu přes beton až po plast. Na vozovku se skládají po částech a uchycují se šrouby do asfaltu či dlažby.

Zpomalovací prahy dělíme do 3 kategorií: krátké, dlouhé a polštáře. Jejich výška se pohybuje od 3 do 8 centimetrů – záleží na nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku. Čím nižší rychlost, tím vyšší práh. Důležité také je, aby byla zachována mezera mezi koncem prahu a obrubníkem, a to přibližně v délce 50 centimetrů až jeden metr. Mezera má dva efekty. Zaprvé má umožnit cyklistům projet bez nutnosti najetí na retardér. A za druhé tam má být volný prostor kvůli odvodnění vozovky. Aby retardér netvořil bariéru, když prší a voda se valí po straně do uličních vpustí.

Zničený zpomalovací práh

Umístění retardérů, lidově nazývaných také „ležící policajt“, není povoleno na vozovkách první třídy, pouze nižších. Kde budou, rozhodují obce a města ve spolupráci s dopravní policií. Někde místa vybírají speciální dopravní komise měst. Často reagují na žádosti obyvatel.

Mezi klady rozhodně patří, že se sníží rychlost dopravního proudu, mezi nevýhody to, že se v místě zvýší hlučnost a prašnost. A protože se narušuje plynulost jízdy, tak roste spotřeba auta a tím i množství emisí. Daní za bezpečnost jsou poničené tlumiče, které musí řidiči častěji měnit. Většina řidičů je proto nesnáší.

„Pokud jsou zpomalovací prahy umístěny na čerstvě rekonstruovanou komunikaci, bývá upozorňováno na paradox, že výsledný efekt je podobný stavu před opravou, kdy řidiče nutil k pomalé jízdě špatný stavební stav komunikace,“ všímá si internetová encyklopedie wikipedia.

Retardéry zpomalují i sanitky, hasiče či policisty v akci. Stěžují si na ně dopravci zboží. Kromě zvýšené hlučnosti vidí dopravní odborníci jako negativum příčných prahů omezení dopravy ve chvílích, kdy není třeba. Při umístění v místech s pouze nárazovými nárůsty pěšího provozu (např. před školami – období ráno – příchody a odpoledne – odchody) omezují automobilovou dopravu i v době, kdy se na komunikaci chodci téměř vůbec nevyskytují, tedy mimo dobu vyučování nebo o prázdninách.

Při zimní údržbě znesnadňují práci řidičům sněžných pluhů.

Metr nejobyčejnějšího plastového zpomalovacího prahu stojí asi 1 500 korun. „Demontovatelné prahy mají zpravidla strmější nájezdy a vynucují si tak téměř zastavení vozidla, zatímco v případě stavebního zvýšení vozovky bývá nájezd tvořen pozvolně šikmou plochou. Speciálními případy příčného prahu jsou zvýšený přechod pro chodce (spolu s barevným zvýrazněním tato úprava zvýrazňuje přechod pro řidiče, zároveň je touto úpravou řešen bezbariérový přístup na přechod) a tramvajová zastávka vídeňského typu,“ popisuje wikipedia.

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Internetová encyklopedie cituje výzkum Britské automobilové asociace, která srovnala spotřebu paliva při stálé rychlosti 30 mph (48 km/h) oproti jízdě přes zpomalovací prahy a zjistila vzrůst spotřeby ze 4,9 na 9,1 litru/100 km. Při prostém snížení rychlosti ze 30 na 20 mph (32 km/h) stoupla spotřeba jen o 10 %. „Podobný výzkum údajně provedla britská Laboratoř dopravního výzkumu, podle níž na silnicích se zpomalovacími prahy jsou zvýšeny emise oxidu uhelnatého až o 82 % a oxidu dusného až o 37 %,“ píše Wikipedia.

Dopravní inženýři znají i méně agresivní způsoby, jak provoz zpomalit. Zklidnění komunikace přinese například zúžení vozovky, náhlá změna směrových podmínek (šikana), změna barvy nebo jiná změna povrchu vozovky. Rozšířená a efektivní je také takzvaná opticko-akustická brzda v podobě příčných čar na vozovce, které se postupně zhušťují.

Poškození na retardéru se špatně dokazuje

Poškodili jste si auto na retardéru? „Pokud klient prokáže škodu související s výmolem či retardérem, který způsobil například poškození disku, pneumatiky, nárazníku a podobně, pak se hradí z jeho havarijního pojištění. Důkazem může být šetření policie, kamerový záznam z vozidla, nebo vlastní foto z místa nehody. To je důležité také proto, že zpomalovací prahy mají množství podob a charakter poškození vozidla s nimi musí souviset,“ uvedla pro srovnejto.cz pojišťovna Allianz. Pojišťovny ovšem obecně nerady hradí škody způsobené na zpomalovacích retardérech.

Vysvětlují to tak, že řidiči přes ně mají přejíždět pomalu a opatrně. „Pokud jsou zpomalovače poškozené, je za škodu zodpovědný správce komunikace a pojišťovna poškozeného by u něj posléze škodu regresovala (vyžadovala zpět),“ dodává magazín Autosalon. Jsou ovšem třeba důkazy. „Typickým příkladem je situace, kdy klient nahlásí škodu se zpožděním, kdy se vozidlo začne chovat na silnici jinak, ale klient mezitím jezdí několik dní nebo týdnů a najede stovky nebo tisíce kilometrů. Důkaz, že poškození, které nemá vnější znaky nárazu, se stalo najetím na výmol nebo retardér, je vždy na klientovi. Likvidátor a servis takový důkaz na vozidle najdou stěží,“ uvádí Allianz.

Když v Praze zavedeme plošně třicítku, ucpeme ji, říká expert v Rozstřelu

Pokud máte k vozidlu pouze povinné ručení, je třeba se obrátit přímo na správce komunikace. „Pojišťovny ze svých zkušeností doporučují v případě, že škoda na autě vznikne kvůli vadnému retardéru (kanálu atd.), zavolat policii, aby poškození zdokumentovala. Řidič pak má větší šanci dosáhnout na kompenzaci i od správce komunikace,“ uzavírá Autosalon.

Pojišťovny podle srovnejto.cz ovšem přiznávají, že případů, kdy je škoda způsobena retardérem, je málo a těžko se prokazují. „Jen velmi komplikovaně si umíme představit situaci, kdy by mohl motorista s vozidlem poškozeným po přejetí retardéru, mít na svém vozidle takovou škodu, aby ji úspěšně nárokoval po správci komunikace, popřípadě po své pojišťovně z havarijního pojištění, které by pojišťovna posléze regresovala za správcem komunikace,“ konstatuje Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. „Jedině snad kdyby šlo o situaci, kdy by chybělo adekvátní dopravní značení a zvýraznění místa, retardér by byl poškozený nebo nesprávně instalovaný,“ uzavírá pro srovnejto.cz.

Podívejte se, co se děje s autem při přejezdu retardéru:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Galerie, ze které voní benzin a guma. Drifty na jedinečné akci v garážích

Driftování je specifická disciplína. Jízda řízeným smykem ovšem neznamená jen nesmyslné pálení gum. Potřebujete na to správnou techniku: pohon zadních kol a na nich dost výkonu, upravený diferenciál...

12. října 2024

Trh s ojetinami se vrátil k normálu. Ambiciózní online nabídne i nová auta

Inzertní portál TipCars má velké ambice. Tradiční rozhraní pro vyhledávání ojetých vozů dává mnohem větší prostor nabídce prodejců nových a skladových aut a poskytovatelům operativních leasingů....

12. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Rozdáváme měsíčkový šampon od Weledy ZDARMA
Rozdáváme měsíčkový šampon od Weledy ZDARMA

Jak připravit koupel vhodnou přímo pro vaše miminko? Přihlaste se k testování a vyzkoušejte jemný dětský šampon a sprchový krém v jednom. Měsíčková...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...