Dacia chystá laciný elektrovůz. Vyvine ho expresně v Číně, vyrobí v Evropě

  11:30
Rumunská automobilka Dacia se chystá poprvé v Evropě vyrábět elektrickou verzi svého vozu, oznámil šéf mateřské společnosti Renault Luca de Meo. Minivůz bude stát méně než 18 tisíc eur (450 tisíc Kč) a konkurovat bude levným elektromobilům z Číny, odkud značka nyní dováží svůj bateriový model Spring, který patří k nejlevnějším elektřinou poháněným vozům v Evropě.

Šéf Renaultu uvedl, že se na evropském trhu brzy objeví nové elektrické SUV třídy A, které ponese logo Dacia. Montovat se bude v Evropě a založené bude na stejné platformě jako budoucí Renault Twingo, píše rumunský server Romania-Insider.

Renault Twingo E-Tech

Nový vůz byl vyvinut ve velmi krátkém čase a jeho katalogová cena má začínat na 18 tisících eurech nebo níže. Na trhu by se měl objevit kolem poloviny roku 2026, zhruba o rok dříve, než Dacia představí třetí generaci modelu Sandero – která bude poprvé nabízena jako elektromobil. Sandero patří dlouhodobě mezi nejprodávanější modely na evropském trhu.

Francouzský útok na emoce. Nový Renault Twingo rozpoutá retro orgie

Za 16 měsíců ho vyvinou v Číně

De Meo pro britský Autocar uvedl, že novou elektrickou dacii značka vyvine za pouhých 16 měsíců. To z něj udělá dosud nejrychleji vyvinutý model skupiny Renault, produkt nové iniciativy společnosti Leap 100, která stanovuje pro všechny nově vyvíjené vozy stotýdenní vývojovou lhůtu. „Přešli jsme na rychlost Číny,“ řekl de Meo a ocenil úspěch partnerství společnosti s čínskou poradenskou společností pro výzkum a vývoj patřící do koncernu Geely (Renault s ním spolupracuje i na dalších projektech), s níž uzavřela automobilka partnerství v loňském roce pro program nového Twinga; stalo se poté, co zkrachovaly námluvy s Volkswagenem, který se nakonec rozhodl vyvinout levný elektromobil vlastními silami.

Letos v lednu vytvořená vývojová kancelář Advanced China Development Centre (ACDC) sídlí v Šanghaji a jako první a hlavní úkol dostala právě vývoj Twinga a nové elektrické minidacie.

Vývojové centrum svým jménem odkazuje na zkratku střídavého a stejnosměrného proudu (AC/DC). „Když svým zaměstnancům řekl, že chce postavit auto za méně než 20 tisíc eur a vyvinout ho za méně než dva roky, jeho francouzský tým byl překvapen a řekl, že je to nemožné,“ popisuje magazín Electrek. „A pak jsem přišel do Číny a položil jsem stejnou otázku a kluci mi řekli, ‚není problém‘,“ řekl de Meo.

Rozhodnutí o novém výzkumném a vývojovém centru pak padlo rychle. „Když jsem do společnosti před čtyřmi lety přišel, vyráběli jsme auta mezi 48 a 60 měsíci. Nyní dokážeme vyrobit auto za jednu třetinu času,“ řekl De Meo.

V rozhovoru pro čínskou státní tiskovou agenturu Sin-chua pochválil čínský průmysl elektromobilů za jeho rychlý výzkum a vývoj, jeho nákladovou efektivitu a pokročilé technologie a zdůraznil, jak důležitá je spolupráce s čínskými partnery pro evropské výrobce automobilů.

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Původní elektrická Dacia Spring spočívá na platformě CMF-A skupiny Renault pro rozvíjející se trhy. Nový vůz je vyvíjen souběžně s modelem Renault Twingo a má sdílet platformu Ampr Small – verzi architektury, která je základem také větších Renaultů 4 a 5.

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

„Bude také těžit z dramatického snížení výrobních nákladů v celé skupině Renault,“ dodává Autocar, kterému de Meo řekl, že výroba Twinga bude stát o 40 % méně než produkce Renault 5, částečně proto, že používá o 30 % méně komponentů – celé auto se skládá z pouhých 750 dílů.

„Stavba vozu v evropské továrně bude znamenat, že se vyhne dovozním clům uvaleným na dnešní čínský model, čímž se zvýší ziskovost,“ vysvětluje Autocar.

„Dosud nejmenší vůz značky Dacia bude součástí významného rozšíření portfolia rumunské automobilky, které bude následovat krátce po uvedení jejího největšího modelu – Bigster SUV – a dvojice dalších modelů segmentu C, které budou představeny v příštích dvou letech,“ dodává Autocar.

„Dacia používá platformy Renault pro každý ze svých modelů a pevně se zaměřuje na minimalizaci nákladů na vývoj, aby zajistila, že je bude moci nabízet za konkurenceschopnou cenu při zachování ziskovosti,“ připomíná strategii nízkonákladové značky koncernu Renault magazín Autocar.

Výroba v Rumunsku

Kde přesně v Evropě se bude nový elektromobil Dacia vyrábět, šéf Renaultu prozatím nesdělil. Renault má továrny ve Francii, Rumunsku, ve Slovinsku (tam se bude vyrábět nové elektrické Twingo) a v Turecku.

Zdroje z rumunské vlády serveru TechRider sdělily, že rumunská vláda jednala s francouzským výrobcem automobilů Dacia-Renault o výrobě elektrického modelu v továrně ve městě Mioveni, píše web G4media. Podle vládních zdrojů se také očekává, že francouzská automobilka přijde s investičním plánem, který by mohl zahrnovat i případnou podporu od rumunského státu. Nešlo by o novou továrnu, ale o rozšíření závodu v Mioveni.

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Dacia v současné době ve městě Mioveni vyrábí modely Logan, Sandero, Duster, Jogger a Bigster. První elektrický model značky Spring firma vyrábí v Číně.

„Dacia Spring, která se u nás prodává od roku 2021, je odvozena od Renaultu City K-ZE z roku 2019, který vychází z modelu Kwid prodávaného od roku 2015 na rozvíjejících se trzích, jako je Indie,“ připomíná magazín Caradisiac.

„Spring je vyroben v Číně (v joint-venture partnerství s automobilkou Dongfeng, pozn. iDNES.cz) za použití platformy s velmi primitivní technologií, nabízí mnohem nižší výkon než skutečné moderní městské vozy.“ Magazín připomíná, že model těžil při svém uvedení v Evropě z ekologického bonusu. „Než zcela zkolaboval s příchodem zajímavějších modelů a cel, které nyní musí automobilka platit za dovoz elektromobilů vyrobených v Číně. Dnes už Spring s cenou od 16 900 eur není tak atraktivní jako dříve, navzdory velkému faceliftu v loňském roce,“ shrnuje Caradisiac.

KOMENTÁŘ: Renault se s VW nedohodl, Francouzi se proto paktují s Číňany

Nový vůz má cenou odpovídat Springu, je ovšem pravděpodobné, že přinese podstatné zvýšení výkonu, dostane moderní technologie a zvýší se jeho parametry; přece jen, Spring je velmi rustikální prostředek nejzákladnější mobility s maximálkou na 110 kilometrech v hodině.

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

24. dubna 2025

V Česku je nejlevnější benzin, kilometr může vyjít levněji než na elektřinu

Zatímco v minulých letech se většinou vyplatilo jezdit pro pohonné hmoty do Polska, aktuálně jsou nafta a benzin v Česku levnější než ve všech okolních státech. Cena elektřiny ale neklesá, takže...

24. dubna 2025

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

23. dubna 2025  15:51,  aktualizováno  16:20

Česká firma nabízí elektromobily s výměnnými bateriemi, používá je Rohlík

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze určeném pro městský provoz vymění prostřednictvím automatizované výměnné stanice během tří minut. Řešení...

23. dubna 2025

Auta Čechů jsou černobílá nuda a padesát odstínů šedi. Barevná budou vzácná

V Česku se nejvíc prodávají nová auta v šedé barvě, která tvoří třetinu trhu. Ještě před deseti lety byly nejoblíbenější bílé vozy s podílem 29 procent. Šedá vystřídala bílou zhruba před pěti lety,...

23. dubna 2025

KVÍZ: Vejtřaska, kachna nebo prchající stan! Jak znáte přezdívky aut?

Soutěž

Přezdívky aut jsou jedinečným způsobem, jak lidé vnímají design, povahu nebo příběhy svých čtyřkolových miláčků. Někdy jsou láskyplné, jindy až nelítostné. Jak si s nimi poradíte v tomto kvízu?...

vydáno 23. dubna 2025

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

22. dubna 2025,  aktualizováno  15:49

Čínské tříválce v naháči i supersportu válí. Protáhli jsme je na okruhu

CFMOTO zažívá v poslední době obrovský boom a v počtu v ČR prodaných strojů poměrně zdatně válcuje veškerou konkurenci. Zatímco dřív se snažil upoutat především cenou, v poslední době přichází s...

22. dubna 2025

Polovina dotázaných řidičů přiznává, že vědomě překračuje rychlost

Odborníci na bezpečnost dopravy, ale i policisté s železnou pravidelností upozorňují na to, že příliš vysoká rychlost je extrémně nebezpečné a každoročně má na svědomí řadu životů. Přesto však v...

22. dubna 2025

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.