Krásný renault umí zatáčet všemi čtyřmi. Představil se v Česku, zatím bez ceny

  15:38aktualizováno  15:38
Talisman je tak trochu překvapení Renaultu z letošního frankfurtského autosalonu. Zaujme opravdu hezkým designem a bez okolků míří na silnice. O dost dřív, než jeho souputník - nový Renault Mégane, kterému se věnovalo mnohem víc pozornosti.

Talisman je nástupcem modelů Laguna a Latitude. Poslední roky se dokonce spekulovalo, že Renault tuto kategorii vyklidí úplně. Zatímco megany, clia, captury a scénicy se mu totiž daří prodávat dobře, větší auta manažerského střihu poslední dekádu paběrkují.

A tak se čekalo, že pokud už nástupce laguny dorazí, bude to přeznačkovaný Samsung (korejská značka patřící alianci Renault-Nissan) stejně jako latitude, kterému ale Evropané moc na chuť nepřišli. Jenže, jak říká šéfdesignér značky Laurens van den Acker: “Pro image a sebevědomí značky je velmi důležité mít v nabídce velké auto.“

Renault Talisman

A tak je tu talisman, úplně nové auto postavené na modulární platformě CMF koncernu Renault-Nissan, kompletně vyvinuté a vyráběné ve Francii. Jeho technickými příbuznými jsou třeba Renault Espace, ale i nový Mégane (dorazí na jaře příštího roku), taky Nissany Pulsar X-Trail nebo Qashqai.

Po zářijovém autosalonu ve Frankfurtu je Česko vůbec prvním místem, kde se talisman uvádí na trh. Je to ale trochu složitější. „Renault tradičně oznamuje cenu nových modelů nejprve na francouzském trhu,“ vysvětluje šéf českého zastoupení značky Zdeněk Grunt. Proto už se s modelem sice seznámili čeští dealeři a jsou natištěné katalogy, ale cena chybí. Aspoň už se ví, že záruka bude pětiletá a omezená nájezdem 150 tisíc kilometrů. První odhady ceny mluví o částce kolem 600 tisíc korun za základní provedení. První talismany by měly k dealerům dorazit na přelomu roku.

Noblesní elegance

Talisman míří mezi manažerská auta, Renault ovšem realisticky připouští, že nejen v Česku jsou firemní autoparky pevně obsazené Škodou Superb a německými značkami. Podle Grunta se tak pokusí přilákat klientelu z řad doktorů, právníků nebo třeba architektů, kteří nepatří mezi klasické flotilové zákazníky. Mezi konkurenty, se kterými se má talisman popasovat, jmenuje Zdeněk Grunt Ford Mondeo, Mazdu 6 nebo Opel Insignia.

Velkým lákadlem bude vzhled. Holanďan van den Acker dal autu trochu teutonsky střídmé tvary. Rysy ale oživují výrazné grafické detaily, třeba zadní koncová LED světla tvořená smyčkou, svítí pořád. Nechybí rafinovanost a noblesa.

Vnějšími rozměry patří do průměru své kategorie (délka x šířka jsou 4,85 x 1,87 metru), vnitřek už tak obřím dojmem nepůsobí.

Renault Talisman

Po dlouhých letech se v této kategorii u Renaultu vrací tříprostorové auto s klasickou karoserií typu sedan, vstup do kufru tedy otevírá jen malé víko. Renaulty totiž dlouhé desítky let vyznávaly liftbackovou karoserii, u které se společně s plechovým dílem vyklápělo i zadní okno (jako u octavie nebo superbu).

Kdo potřebuje praktičtější auto, musí počkat do jara na kombíkového talismana, který je množná ještě krásnější než sedan. Ten má základní objem kufru 608 litrů. Nechybí vychytávka v podobě otevírání víka mávnutím nohou pod nárazníkem, kombík pak dostane mechanismus sklápění zadních opěradel ovládaný z kufru.

Jako na lyžích

Mechanika je velmi podobná Renaultu Espace, to mimo jiné znamená, že nedorazí verze s pohonem všech kol a pod kapotou budou čtyřválce menších objemů, ze kterých sílu doluje turbo. A taky zadní natáčecí kola systému 4Control. Tato specialita, ke které se automobilky po letech zas vrací (používá ji třeba BMW, Porsche nebo nově Ferrari), už fungovala skvěle na právě končící laguně, která díky ní zatáčky vykružovala jak carvingový lyžař. U zavalitého espacu se agilita moc neprojevuje, subtilnější a nízký talisman (hmotnost začíná na 1430 kg, o 200 méně než nový espace a o 60 méně než laguna) by ale mohl její výhody využít lépe. Natáčení zadních kol až o 3,5 stupně také usnadní manévrování ve stísněných situacích, vždyť průměr otáčení má díky 4Controlu talisman 13 metrů, stejně jako malý Renault Clio.

Natáčení zadních kol bude ve standardní nabídce jen v nejvyšší výbavě, v nižší za příplatek.

Talisman také dostane na přístrojovku multimediální centrum v podobě dotykového tabletu postaveného na výšku. Komu dotykové displeje nepasují, může zůstat u základní verze, která má klasické rádio, to hlavně starší uživatelé ocení.

Fotogalerie

Do výbavy dostane nový renault dnes už standardní bezpečnostní a asistenční systémy: adaptivní tempomat udržující konstantní odstup za předjedoucím vozidlem, barevný head-up displej, hlídače vyjetí z jízdního pruhu a mrtvého úhlu nebo kameru čtoucí značky.

Talisman dostal do příplatkové výbavy také systém automatického parkování, stačí zmáčknout tlačítko a auto se samo uklidí na parkovací místo podélné, příčné i šikmé, stačí jen řadit a ovládat pedály.

Vrcholné provedení dostane přední světla složená výhradně z LED diod. Posádka ocení masážní ventilované sedačky, řidič vyhřívaný volant nebo stavitelné tlumiče. Talisman nabídne možnost nastavení jízdních módů, které mění až deset různých parametrů, i když zrovna podsvětlení interiéru vliv na jízdní vlastnosti nemá (červená ovšem podle psychologů zvyšuje agresivitu).

Pod kapotu se nastěhovaly dva benzinové a tři naftové čtyřválce. Benziňáky dostanou ke spolupráci výhradně sedmistupňový dvouspojkový automat. Diesely buď šestistupňovou dvouspojku, nebo manuál se stejným počtem stupňů.

Benzinová přeplňovaná šestnáctistovka bude k mání ve verzích se 150 a 200 koňmi (110 s 147 kW a 220 a 260 Nm). Základním turbodieselem je nesmrtelná 1,5 dCi s výkonem 110 koní (81 kW) a 260 Nm. Další dva nafťáky jsou modernější konstrukce, motor 1,6 dCi nabídne 130 a nebo taky 160 koní (96 a 118 kW) a 320 nebo 380 Nm. Základní pneumatiky jsou šestnáctipalcové 205/60.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Autofotka týdne: Polské řešení městského motorismu – šlapací supersport

Polský kutil Andrzej Burek si postavil šlapací supersport Mercedes SLS

Vyhánění aut z měst nabírá na obrátkách. Čím si vyrazit do centra, když chcete udělat dojem a jste zvyklý být vídaný za...

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

Auta zdražuje povinná bezpečnostní výbava, začalo to před 60 lety pásy

Volvo Amazon

Ve čtvrtek 13. srpna 1959 dodalo Volvo svému dealerovi ve švédském městě Kristianstad první automobil na světě...

Najdete na iDNES.cz