Šik „francouzák“ na kolech je rodinný dříč. Spravuje rozbitý svět MPV

Rodinné vany v Evropě již nové nekoupíte, vytlačila je esúvéčka. Ale žádnou paniku, stále je tu i dostupnější varianta vozů MPV, kterou představují načančané osobní verze malých dodávek, jako je Renault Kangoo. Skloubit svět MPV a užitkových vozů ovšem stále přináší i celou řadu kompromisů. Jak je na tom tento rodinný nezmar?

Pro ty, kdo jsou hladoví po prostoru, servíruje Renault modernizované Kangoo. V jeho případě se Francouzi dali do holportu s Mercedesem a výsledek je velmi povzbuzující. Tento model vždy bodoval zejména výborným poměrem užitných vlastností a ceny, v poslední generaci ale přidává více stylu a komfortu.

Renault Kangoo TCe 130 EDC

„Lidská dodávka“ z Francie tradičně výborně využívá obestavěného prostoru, ale postupně se proměnila v lépe proporčně stavěné auto. Kangoo je nižší, širší, a jeho palubní deska není tak mohutná jako u konkurenčního Citroënu Berlingo či Renaultu Partner, které celkově působí masivněji.

Původní silně užitkový charakter je pryč a v top výbavě Techno si připadáte skoro jako v MPV. Kabina je široká a tři stejně velká zadní sedadla zajišťují trojici pasažérů více pohodlí. Sedák tam dobře podpírá stehna, ale nějaký ten centimetr navíc by mu docela slušel. Ani sedět na prostředním sedadle není za trest, a to i díky rovné podlaze. A dvě USB zásuvky a 12V přípojka zajistí, že si děti svá elektronická zařízení snadno dobijí.

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

Posuvné zadní dveře na obou stranách usnadňují přístup na zadní sedadla, a ve vyšší výbavě disponují elektricky ovládanými skly. Křídlové přední se zase otevírají do velkého úhlu. Vše si to ale Kangoo vynahrazuje velkou výklopnou zadní stěnou, se kterou dosti zápasíte, a navíc potřebujete pro tento manévr hodně prostoru. Určitým řešením je připlatit si 3 500 Kč za křídlové dveře, které ale trochu vadí řidiči ve výhledu vzad.

Rodinná MPV začínají chybět. Osobní dodávky je nahradí, potvrzuje Caddy

Krabicovitá karoserie tohoto renaultu je dostatečně přehledná, a k dispozici jsou i velká vnější zpětná zrcátka. Při manévrování pomůže i parkovací kamera. Přesto řidiči jedna věc dosti vadí – příliš široké přední sloupky, za kterými se leccos schová.

Vzadu pohodlně ve třech

Širší možnosti nastavení volantu a sedadla umožňují mezigeneračně lépe nalézt optimální polohu pro řízení. Posaz je ale stále hodně vzpřímený a pedály jsou trochu blíž, než by bylo ideální.

Vzadu je královsky místa na nohy a pro zavazadla je pod krytem zavazadlového prostoru k dispozici 775 litrů, při využití až po strop pak kubík. V zavazadelníku nechybí úchytná oka, háčky a ani 12V zásuvka.

Malé auto, velká cenová bomba. První jízda obnoveným Renaultem Captur

Z vozu na rozdíl třeba od VW Caddy Life nelze sedadla vyjmout, ale zato můžete zadní lavici dělenou v poměru 60:40 velmi snadno a rychle zaklopit do podlahy, přičemž vznikne mírně nakloněná rovina. Při obsazení auta jen řidičem a spolujezdcem lze rychle získat letiště s 2,8 kubíku volného prostoru, aniž byste museli vyndávat těžké sedačky a někde je skladovat. Lákavá je i možnost mít zcela vpřed sklopné opěradlo předního sedadla, které umožní převoz delších předmětů. Vyžaduje si však investici minimálně 5 000 Kč.

Úroveň „bydlení“ je na solidní úrovni a v kabině najdete řadu úložných prostorů, od výklenku nad palubní deskou až po odkládací schránku ve stylu šuplíku. U výbavy Techno je navíc střešní nosič s integrovanými příčníky v podélných lištách, které lze operativně rychle vyklopit.

Renault volá k opravě téměř půl milionu vozů Clio a Kangoo kvůli brzdám

Uvnitř Kangoo těží z univerzální stavebnice Renaultu. Volant, palubní deska a ovládání klimatizace pochází z Clia. Otočné ovladače umožňují regulaci teploty téměř po paměti, jsou hezky po ruce. Stejně jako tlačítko vypínání stop-startu. Kvalita materiálů i zpracování je pro Kangoo jasným krokem vpřed. Plasty jsou sice tvrdé, ale celkový dojem je velmi dobrý. Dřevěný dekor ve vyšší výbavě Techno totiž kabinu hodně zútulňuje. Středový displej infotainmentu ale nemá nijak oslňující rozlišení a vyznačuje se i pomalejší odezvou.

Benzinová pohoda, ale s vyšší spotřebou

Kapotu drží ve vzpřímené poloze dvě tlumičové vzpěry, což nemají ani mnohá podstatně dražší osobní auta. Zde je vliv spolupracujícího Mercedesu, který nabízí svoji variantu vozu jako třídu T, jasně patrný. Dalším parťákem, ale s omezenou nabídkou motorů, je Nissan Townstar Kombi.

Kdo chce originál, může v případě kangoo volit z přeplňované třináctistovky a turbodieselu 1,5 l, v obou případech ve dvou výkonových variantách. Ty silnější je možné zkombinovat se samočinným řazením s dvouspojkovou skříní.

Malé auto, velká cenová bomba. První jízda obnoveným Renaultem Captur

Poháněna jsou výhradně přední kola, na rozdíl od Volkswagenu Caddy a Fordu Tourneo Connect Francouzi čtyřkolku nenabízejí. Ta byla jen u první generace tohoto modelu.

Kdo sáhne po benzinové variantě s výkonem 130 koní, dostane podařený motor, který jde hezky odspodu, neboť nejvyššího točivého momentu 240 Nm dosahuje již při 1 500 otáčkách. Dynamika potěší ve městě či na okresce, na dálnici ale kangoo není žádným drakem. Spotřebu navíc s ohledem na velkou čelní plochu většinou jen těžko stlačíte pod 7,5 litru/100 km, ve městě počítejte s litrem navíc. Kdo častěji jezdí dlouhé trasy, tomu by asi více vyhovoval diesel, za který se připlácí 35 000 Kč. Při stejném zacházení je přibližně o dva litry úspornější, dynamika je ovšem slabší.

ANALÝZA: Překvapení z bible ojetin. Renaulty se nekazí, úpadek Japonců a BMW

Samočinné řazení přijde na 50 000 Kč a do městských kolon je to určitě dobré řešení. Pohybem páky do kulisy vpravo lze využít manuální volbu, což se může hodit například při tažení přívěsu. Výhodou převodovky EDC je kromě snadnější obsluhy i možnost připlatit si adaptivní tempomat, který vůz dokáže v koloně zastavit.

Spíše je to švýcarský nůž

Slabším místem vozů tohoto ražení s aerodynamikou garážových vrat je obvykle trochu větší hlučnost při rychlejší jízdě po dálnici, než jaká byla u klasických aut kategorie MPV. Motor je ale dobře odtlumený, zvuková izolace je na tuto kategorii solidní i na dálnici. Aerodynamický hluk je však patrný již od rychlosti 90 km/h.

Jízdní projev již oproti minulosti není tak dodávkový a prakticky není třeba nic slevit z pohodlí. Karoserie je dostatečně tuhá a kangoo se 17“ koly s pneumatikami rozměru 205/55 komfortem odpružení dobře koresponduje se svým rodinným zaměřením.

Sázka na elektro nevyšla, do ČR se na plný plyn vrací spalovací Berlingo

Řízení je tak akorát lehké, a přitom ještě dostatečně přesné. Krabicovitý renault ochotně zatáčí a podvozkově, s ohledem na tuto kategorii, uspokojí.

Kangoo v osobní verzi je ideálním autem pro drobné živnostníky, a dobře poslouží i jejich rodinám při cestě na dovolenou. Třetí generace je stylovější, hodnotněji provedená a také dražší. V cenové relaci 600 až 750 tisíc korun to je auto, které svým víceúčelovým charakterem dokáže splnit celou řadu zadání. Více než neotesaný francouzský klíč tak možná svou propracovaností připomíná spíše švýcarský nůž.

Nejčtenější

Hoďte oko k Oku. Před funkcionalistickou nádheru se sjely opravdové perly

Stačí pár aut a je z toho velká paráda. Před slavným pražským artovým kinem OKO se potkali milovníci aut. Dorazila neotřelá sestava unikátních aut, která často nepotkáte. Aby bylo vše, jak má být, na...

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Loupež po italsku. Nové ferrari s čumákem toyoty budí vášně

Ferrari strhlo plachtu ze svého nového základního osmiválcového gétéčka Amalfi. Máte pocit, že jste ho už viděli? Ano, vypadá jako předchozí malé kupé Roma, které jako by Italové prohnali umělou...

Veteranfest překonal sám sebe. Dorazily stovky aut, celebrity i veteš

Že vám spálený benzín a olej smrdí? Zkuste se vypravit poslední červnovou sobotu do prostopášných zahrad zámku Austerlitz ve Slavkově u Brna a někomu tam o tom vyprávět. Nedáte to. Jakmile totiž...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29

Auto brzdí hůř než dřív. Může za to kapalina nebo opotřebení

Jen máloco se nevyplatí v autě podceňovat víc než správnou funkci systému brzd. Pravidelnou kontrolu by proto neměl zanedbávat žádný motorista – jestli je s brzdami něco špatně, poznáte i bez...

9. července 2025

Chytré pirellky umějí zjistit stav silnic. Budou ohmatávat ty nejhorší v Itálii

Jaký je stav silniční sítě? V italské Apulii o tom brzy budou vědět naprosto všechno. Díky projektu, na němž spolupracuje společnost Pirelli a její chytré pneumatiky Cyber Tyre. Ty totiž svým dezénem...

9. července 2025

Formule Magdalena měla světovou premiéru v nádherném muzeu v Jizerkách

O Automoto Museu v Lučanech nad Nisou jsme už na začátku letošního roku psali. Rekonstruovaný prostor staré sklárny zaplnily staré i novější automobilové a motocyklové unikáty. Tentokrát tu...

9. července 2025

Češi nejvíc spěchají, za rychlost při dobíjení aut si rádi připlatí, říká expert

Premium

Jak jsou elektrická auta ekologická, kolik stojí provoz v porovnání s benzínem, proč si je pořizují lidé, co mají doma soláry, i třeba proč zatím moc nejezdí elektrické kamiony. O tom všem vypráví v...

8. července 2025

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

8. července 2025

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

8. července 2025

ANALÝZA: Ze 129 čínských značek elektromobilů jich do roku 2030 přežije 15

Ze současných 129 čínských značek, které vyrábějí elektromobily a plug-in hybridy, jich do roku 2030 přežije pouze 15. Trh se konsoliduje a některé značky se z něj stahují. Podle agentury Reuters to...

8. července 2025

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

8. července 2025

Zvedání auta není věda. Chyba ale může auto trvale poškodit

Najít při obchůzce bazarů takový vůz, který by neměl omačkané prahy od nesprávné manipulace s heverem, se rovná skoro zázraku. Přitom správné „vyheverování“ auta není nic složitého. Stačí se jen...

7. července 2025

Nabíjecí hybridní toyota je úsporná, ladná a excentricky nepraktická

Toyota C-HR druhé generace v plug-in hybridní verzi je symbolickým krokem od hybridu – který je synonymem značky – k čisté elektrifikaci. Moderní excentrický design však nese pár kompromisů, které v...

7. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.