Konec vyhlížení kurýra. Futuristické dodávky Renaultu na adresáta počkají

aktualizováno 
Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Automobilka Renault představila už na nedávném autosalonu užitkových vozů v Hamburku nezvyklé řešení EZ-Pro. Teď se s ním chlubí i doma v Paříži. EZ-Pro se těžko definuje. Je to kombinace dodávky a vlaku s elektrickým pohonem a autonomním řízením, která má zajistit doručování zásilek.

Určitě to znáte. Ráno přijde od doručovatelské firmy zpráva s tím, že vám bude během dne kurýr doručovat zásilku. Kromě toho, že v ní je dost vágní časové rozpětí (někdy celý den), se pak klidně stane, že i když si uděláte volno a na doručovatele čekáte, nikdo nedorazí.

Automobilka Renault tomu chce učinit přítrž. Tedy, alespoň ve své vizi, která nese název EZ-Pro. Vlastně to není auto, ani klasická dodávka, ale komplexní doručovací služba. Jejím základem je jakási souprava autonomních modulů, které se spolu po městě mohou pohybovat ve vláčku, čímž mají šetřit místo na silnici. 

V čelním modulu může sedět doručovatel, který je však nemusí řídit. A může se soustředit na svůj hlavní úkol, kterým je doručování zásilek. V reálném čase lze upravovat trasu podle potřeby, může kontaktovat adresáty a domluvit s nimi detaily předání zásilky.

Renault EZ-PRO

Vize Renaultu je taková, že moduly EZ-Pod naberou v centrálním logistickém skladu, nebo třeba po cestě ve více místech, zásilky od různých firem určené pro různé adresáty. Doručovatel ve vedoucím modulu bude zajišťovat jakousi lepší službu zákazníkům. Osobně doručí ty zásilky, na kterých záleží, nebo u kterých si odběratelé za takovou službu zaplatili. 

Autosalon Paříž 2018

Druhou možností bude vyzvednutí zásilky přímo z útrob autonomního modulu ze speciálního boxu, a to za pomoci aplikace v mobilním telefonu. Ta mimochodem umožní i online sledování zásilky, respektive polohy celého doručovacího konvoje.

Modulární systém pak dovolí třeba to, že jeden z modulů bude odstaven před domem zákazníka, který teprve přijde domů, a to po určenou dobu, kterou si zájemce zarezervuje. „Vláček“ pak onen zaparkovaný modul „nabere“ zpět do soupravy třeba cestou zpět do depa.

Nápad zní vcelku zajímavě, ale nejspíš zatím zůstane u této utopické představy. Renault například tvrdí, že kromě zácp by toto řešení mělo omezit i množství špatně zaparkovaných dodávek, které doručovatelé ve spěchu nechávají, kde to jen jde.

Fotogalerie

Jenže při současném stavu a hustotě provozu v některých městech a s přihlédnutím k aktuálním schopnostem autonomních vozů musíme konstatovat, že „kreativní parkování“ je možná jednou z největších výhod lidských řidičů.

Zatím si nedovedeme představit, že by v úzké uličce dovedl robotický modul práci zvládnout lépe. Na druhou stranu Renault na svých vizích autonomní mobility intenzivně pracuje, a tak se aktuálně poměrně futuristický nápad může v realitu přetavit dříve, než bychom čekali.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Najdete na iDNES.cz