Konec vyhlížení kurýra. Futuristické dodávky Renaultu na adresáta počkají

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Automobilka Renault představila už na nedávném autosalonu užitkových vozů v Hamburku nezvyklé řešení EZ-Pro. Teď se s ním chlubí i doma v Paříži. EZ-Pro se těžko definuje. Je to kombinace dodávky a vlaku s elektrickým pohonem a autonomním řízením, která má zajistit doručování zásilek.

Určitě to znáte. Ráno přijde od doručovatelské firmy zpráva s tím, že vám bude během dne kurýr doručovat zásilku. Kromě toho, že v ní je dost vágní časové rozpětí (někdy celý den), se pak klidně stane, že i když si uděláte volno a na doručovatele čekáte, nikdo nedorazí.

Automobilka Renault tomu chce učinit přítrž. Tedy, alespoň ve své vizi, která nese název EZ-Pro. Vlastně to není auto, ani klasická dodávka, ale komplexní doručovací služba. Jejím základem je jakási souprava autonomních modulů, které se spolu po městě mohou pohybovat ve vláčku, čímž mají šetřit místo na silnici. 

V čelním modulu může sedět doručovatel, který je však nemusí řídit. A může se soustředit na svůj hlavní úkol, kterým je doručování zásilek. V reálném čase lze upravovat trasu podle potřeby, může kontaktovat adresáty a domluvit s nimi detaily předání zásilky.

Renault EZ-PRO

Vize Renaultu je taková, že moduly EZ-Pod naberou v centrálním logistickém skladu, nebo třeba po cestě ve více místech, zásilky od různých firem určené pro různé adresáty. Doručovatel ve vedoucím modulu bude zajišťovat jakousi lepší službu zákazníkům. Osobně doručí ty zásilky, na kterých záleží, nebo u kterých si odběratelé za takovou službu zaplatili. 

Autosalon Paříž 2018

Druhou možností bude vyzvednutí zásilky přímo z útrob autonomního modulu ze speciálního boxu, a to za pomoci aplikace v mobilním telefonu. Ta mimochodem umožní i online sledování zásilky, respektive polohy celého doručovacího konvoje.

Modulární systém pak dovolí třeba to, že jeden z modulů bude odstaven před domem zákazníka, který teprve přijde domů, a to po určenou dobu, kterou si zájemce zarezervuje. „Vláček“ pak onen zaparkovaný modul „nabere“ zpět do soupravy třeba cestou zpět do depa.

Nápad zní vcelku zajímavě, ale nejspíš zatím zůstane u této utopické představy. Renault například tvrdí, že kromě zácp by toto řešení mělo omezit i množství špatně zaparkovaných dodávek, které doručovatelé ve spěchu nechávají, kde to jen jde.

Jenže při současném stavu a hustotě provozu v některých městech a s přihlédnutím k aktuálním schopnostem autonomních vozů musíme konstatovat, že „kreativní parkování“ je možná jednou z největších výhod lidských řidičů.

Zatím si nedovedeme představit, že by v úzké uličce dovedl robotický modul práci zvládnout lépe. Na druhou stranu Renault na svých vizích autonomní mobility intenzivně pracuje, a tak se aktuálně poměrně futuristický nápad může v realitu přetavit dříve, než bychom čekali.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...