Čtvrtek 5. prosince 2019, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 5. prosince 2019 Jitka

Konec vyhlížení kurýra. Futuristické dodávky Renaultu na adresáta počkají

aktualizováno 
Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Automobilka Renault představila už na nedávném autosalonu užitkových vozů v Hamburku nezvyklé řešení EZ-Pro. Teď se s ním chlubí i doma v Paříži. EZ-Pro se těžko definuje. Je to kombinace dodávky a vlaku s elektrickým pohonem a autonomním řízením, která má zajistit doručování zásilek.

Určitě to znáte. Ráno přijde od doručovatelské firmy zpráva s tím, že vám bude během dne kurýr doručovat zásilku. Kromě toho, že v ní je dost vágní časové rozpětí (někdy celý den), se pak klidně stane, že i když si uděláte volno a na doručovatele čekáte, nikdo nedorazí.

Automobilka Renault tomu chce učinit přítrž. Tedy, alespoň ve své vizi, která nese název EZ-Pro. Vlastně to není auto, ani klasická dodávka, ale komplexní doručovací služba. Jejím základem je jakási souprava autonomních modulů, které se spolu po městě mohou pohybovat ve vláčku, čímž mají šetřit místo na silnici. 

V čelním modulu může sedět doručovatel, který je však nemusí řídit. A může se soustředit na svůj hlavní úkol, kterým je doručování zásilek. V reálném čase lze upravovat trasu podle potřeby, může kontaktovat adresáty a domluvit s nimi detaily předání zásilky.

Renault EZ-PRO

Vize Renaultu je taková, že moduly EZ-Pod naberou v centrálním logistickém skladu, nebo třeba po cestě ve více místech, zásilky od různých firem určené pro různé adresáty. Doručovatel ve vedoucím modulu bude zajišťovat jakousi lepší službu zákazníkům. Osobně doručí ty zásilky, na kterých záleží, nebo u kterých si odběratelé za takovou službu zaplatili. 

Autosalon Paříž 2018

Druhou možností bude vyzvednutí zásilky přímo z útrob autonomního modulu ze speciálního boxu, a to za pomoci aplikace v mobilním telefonu. Ta mimochodem umožní i online sledování zásilky, respektive polohy celého doručovacího konvoje.

Modulární systém pak dovolí třeba to, že jeden z modulů bude odstaven před domem zákazníka, který teprve přijde domů, a to po určenou dobu, kterou si zájemce zarezervuje. „Vláček“ pak onen zaparkovaný modul „nabere“ zpět do soupravy třeba cestou zpět do depa.

Nápad zní vcelku zajímavě, ale nejspíš zatím zůstane u této utopické představy. Renault například tvrdí, že kromě zácp by toto řešení mělo omezit i množství špatně zaparkovaných dodávek, které doručovatelé ve spěchu nechávají, kde to jen jde.

Fotogalerie

Jenže při současném stavu a hustotě provozu v některých městech a s přihlédnutím k aktuálním schopnostem autonomních vozů musíme konstatovat, že „kreativní parkování“ je možná jednou z největších výhod lidských řidičů.

Zatím si nedovedeme představit, že by v úzké uličce dovedl robotický modul práci zvládnout lépe. Na druhou stranu Renault na svých vizích autonomní mobility intenzivně pracuje, a tak se aktuálně poměrně futuristický nápad může v realitu přetavit dříve, než bychom čekali.

  • Nejčtenější

Prodej Octavie startuje kombíkem, základ za 457 tisíc bude v březnu

Cena nové generace Octavie bude začínat na 456 900 korunách u typu karoserie liftback. To je o šest tisíc víc než u...

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Krize autoprůmyslu se blíží, dodavatelé se připravují na hubená léta

Slabé automobilové trhy a další rány působí potíže společnosti Continental. Hrozí jí ztráta ve výši až dvou miliard...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Technická perla v ceně čtyřicet milionů: za čelní okno se připlácí

Britský výrobce supersportovních aut McLaren nepřestává udivovat svými výtvory. Do nejdražší modelové řady, takzvané...

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Budoucnost automobilů? Vzájemná komunikace a více bezpečnosti

Autonomně jezdící vozy se brzy stanou realitou běžného provozu a s tím se objevují nové požadavky na bezpečnost....

Premium

Po roce 2050 zůstanou jen auta na vodík a elektřinu, říká odborník

Automobilový průmysl je v Evropě na rozcestí. Jeden ze směrů vede k razantnímu nástupu elektromobilů. To s sebou sice...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz