Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ze slavného průkopníka rodinných stěhováků je dnes jako ze všech ostatních SUV

Francouzský vůz Renault Espace stál v Evropě u zrodu kategorie MPV, tedy pohodlných rodinných automobilů, které nabízejí velkorysý vnitřní prostor v kombinaci s jízdními vlastnostmi blízkými běžnému „osobáku“. Čtyři dekády poté, co se 1. července 1984 představila první generace modelu Espace, se v evropských autosalonech MPV prakticky nenajdou.

Zákazníci dnes raději volí zvenčí podobně velké, ovšem přeci jen méně praktické SUV, mezi které patří i nynější šestá generace Renaultu Espace. Početnějším rodinám tak nezbývá, než udržovat v provozu starší vozy, nebo sáhnout po osobních verzích dodávek.

Renault Espace byl v roce 1984 průkopníkem kategorie MPV. Také tato sága již skončila.

Za Atlantikem se první multi-purpose vehicle – tedy víceúčelové auto – začalo prodávat o půl roku dříve, byl jím model Dodge Caravan, který se okamžitě stal hitem. Ocenily ho hlavně rodiny hledající prostor a pohodlí, podobně tomu bylo později i v Evropě s výrobkem Renaultu.

Vedle amerického koncernu, který v Evropě a na dalších mezinárodních trzích prodával své MPV zejména pod značkou Chrysler (jako Chrysler Voyager, nebo Chrysler Caravan), postupně nabídly rodinné vozy i další automobilky. Často se přitom jedno auto prodávalo pod různými, i konkurenčními značkami.

Autofotka týdne: Před 40 lety vyjel pratáta oblíbených MPV, první však nebyl

První generace Volkswagenu Sharan tak nesla nejen logo sesterského Seatu (jako Alhambra), ale mírně upravená byla k dostání také jako Ford Galaxy. Ze spolupráce francouzského koncernu PSA a italského Fiatu se zrodila čtveřice Peugeot 806, Citroën Evasion, Fiat Ulysse a Lancia Zeta (v druhé generaci Peugeot 807, Citroën C8, Fiat Ulysse a Lancia Phedra). Od poloviny 90. let pak v nabídce automobilek přibyla také menší MPV, založená na technice vozů nižší střední třídy, jako Renault Scénic nebo Citroën Picasso. Ani tyto modely ale nepřežily nástup sportovně-užitkových vozů.

Návrat Alhambry si vymohli čeští zákazníci. Spolehlivý obr dlouho nevydrží

Poněkud paradoxně je přitom možné prapředka dnešních SUV najít i u zrodu Renaultu Espace. V turbulentních 70. letech minulého století, kdy se v Evropě konsolidovala automobilová scéna a různé značky zanikaly a spojovaly se, přišla francouzská továrna Matra s modelem Rancho. Původně malá dodávka založená na hatchbacku Simca 1100 dostala bohatě prosklenou nástavbu, zadní sedačky a plastové doplňky, díky kterým automobil získal „off-roadový“ nádech. Existovala dokonce sedmimístná verze se dvěma sedačkami v kufru, které byly umístěné proti směru jízdy.

Škoda Yeti připomíná Němcům zapomenutý Talbot Rancho

Nečekaný úspěch přivedl šéfa Matry Philippa Guédona na myšlenku, že by bylo dobré nabídnout pohodlný rodinný vůz, větší než kombík, ale pohodlnější než dodávka. První návrhy byly hotové v roce 1979 a spojovaly v sobě komponenty několika automobilek, které na konci 70. let postupně pohltil koncern PSA. Přední světla a zadní sedadlo byly z velkého Peugeotu 604, volant ze sporťáku Metra Murena a na karoserii byly nalezení také linie vozu Simca 1307. Celkové pojetí prototypu označovaného Projekt P16 se už nicméně blížily tomu, jak nakonec vypadal Renault Espace.

Matra P23

Matra P16

Společnost PSA ale na přelomu 70. a 80. let měla jiné starosti, než se snažit prosadit na trhu s nevyzkoušenou novinkou. Po převzetí Citroënu (1976) a evropské pobočky amerického Chrysleru se značkami Simca a Talbot (1978) se snažila o konsolidaci svého podnikání, a přednost tak dostaly jiné projekty. Mezi nimi byly povedený malý Peugeot 205, uvedený na trh v únoru 1983, nebo nástupce populárního modelu nižší střední třídy Talbot Horizon, který se měl původně jmenovat Arizona, nakonec ale PSA tradiční značku „dala k ledu“ a auto představené v roce 1985 se jmenovalo Peugeot 309.

Král je jen jeden. Kultovní Peugeot 205 GTi udrží krok i s Porsche

Citroën na Espace neměl myšlenky

Přesto ovšem konstruktéři pracovali na dalších návrzích francouzského MPV, mimo jiné založeném na chystaném Citroënu BX, ale u koncernu PSA pro podobná auto zkrátka nebylo místo. Guédon, přesvědčený o své pravdě, se však nevzdal a jeho projekt nakonec vzbudil zájem Renaultu. V říjnu 1982 byl hotový další prototyp označený P23, který už používal mechanické části různých modelů francouzské státní automobilky. Podélně umístěný motor z Renaultu 18 nebo přední náprava z kupé Renault Fuego byly dostaly karoserii, která se od definitivní podoby modelu Espace lišila už jen v detailech.

Fuego: praktické kupé s dieselem se neprodávalo, Turbo prohnalo i porsche

První generace Renaultu Espace se vyráběla až do roku 1990 a přes pomalý rozjezd – za první rok se neprodaly ani tři tisíce exemplářů – si ji nakonec evropští motoristé oblíbili, celkem jich automobilka vyrobila přes 190 000. Mnohem úspěšnější byly druhá a třetí generace (vyráběné v letech 1991 až 1996 a 1996 až 2002), jež si přes rostoucí silnou konkurenci MPV jiných výrobců koupilo téměř 320 000 a skoro 360 000 zákazníků. Třetí generace byla také poslední, která se vyráběla v továrně Matry, následující verzi už převzal Renault plně do své režie.

Renault Espace z bazaru. Mouchy vychytáte a budete spokojeni

Renault Espace IV se nakonec vyráběl celých 12 let (2002 až 2014) a zákazníci si jistou dobu mohli jako vrcholnou motorizaci zvolit dokonce benzínový tříapůllitrový šestiválec, ani to ale kdysi průkopnické MPV nezachránilo.

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

Po čtvrté generaci, jež se celkem prodalo jen 372 000 kusů, přišla pátá – ovšem už jako crossover, který ztratil značnou část praktičnosti, kterou se Espace vždy mohl pyšnit. Zhruba sto tisíc vyrobených aut mezi roky 2015 a 2023 se za velký úspěch označit nedá, od loňska se Renault snaží jméno Espace oživit vozem kategorie SUV, který je vlastně zvětšeným modelem Austral.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Průměrná ojetina v české nabídce zlevnila, protože zestárla

Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut na českém trhu se v prvním pololetí meziročně snížila o tři procenta na 287 000 Kč. Klesla i mezikvartálně, když v prvním čtvrtletí se ojetá auta...

23. července 2024

Velký test nabíjecích stanic: s mobilem a trochou cviku dobije elektroauto i laik

Premium

Moc pomalé, drahé a složité? Nabíjení elektroaut nemá mezi Čechy dobrou pověst, proto jsme nechali čerstvou e-řidičku nabít auto na baterky u devíti dobíjecích stanic. Zvládla to ona i Tesla Y.

23. července 2024

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Legendární corvetty v Praze. Podívejte, jak se šikovaly ke spanilé jízdě

V Praze se koná 22. mezinárodní sraz ikonických amerických svalnatých sporťáků. Podívejte, jak to corvettám slušelo při slavnostní promenádě Prahou.

22. července 2024

Tajný trik na intimní hygienu v létě
Tajný trik na intimní hygienu v létě

Na trhu s intimní kosmetikou již existuje tolik produktů, ze kterých si můžeme vybrat: gely, emulze, pěny... My vám však pomůžeme s výběrem. Naše 3...

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...