Zákazníci dnes raději volí zvenčí podobně velké, ovšem přeci jen méně praktické SUV, mezi které patří i nynější šestá generace Renaultu Espace. Početnějším rodinám tak nezbývá, než udržovat v provozu starší vozy, nebo sáhnout po osobních verzích dodávek.
Za Atlantikem se první multi-purpose vehicle – tedy víceúčelové auto – začalo prodávat o půl roku dříve, byl jím model Dodge Caravan, který se okamžitě stal hitem. Ocenily ho hlavně rodiny hledající prostor a pohodlí, podobně tomu bylo později i v Evropě s výrobkem Renaultu.
Vedle amerického koncernu, který v Evropě a na dalších mezinárodních trzích prodával své MPV zejména pod značkou Chrysler (jako Chrysler Voyager, nebo Chrysler Caravan), postupně nabídly rodinné vozy i další automobilky. Často se přitom jedno auto prodávalo pod různými, i konkurenčními značkami.
Autofotka týdne: Před 40 lety vyjel pratáta oblíbených MPV, první však nebyl![]() |
První generace Volkswagenu Sharan tak nesla nejen logo sesterského Seatu (jako Alhambra), ale mírně upravená byla k dostání také jako Ford Galaxy. Ze spolupráce francouzského koncernu PSA a italského Fiatu se zrodila čtveřice Peugeot 806, Citroën Evasion, Fiat Ulysse a Lancia Zeta (v druhé generaci Peugeot 807, Citroën C8, Fiat Ulysse a Lancia Phedra). Od poloviny 90. let pak v nabídce automobilek přibyla také menší MPV, založená na technice vozů nižší střední třídy, jako Renault Scénic nebo Citroën Picasso. Ani tyto modely ale nepřežily nástup sportovně-užitkových vozů.
Návrat Alhambry si vymohli čeští zákazníci. Spolehlivý obr dlouho nevydrží![]() |
Poněkud paradoxně je přitom možné prapředka dnešních SUV najít i u zrodu Renaultu Espace. V turbulentních 70. letech minulého století, kdy se v Evropě konsolidovala automobilová scéna a různé značky zanikaly a spojovaly se, přišla francouzská továrna Matra s modelem Rancho. Původně malá dodávka založená na hatchbacku Simca 1100 dostala bohatě prosklenou nástavbu, zadní sedačky a plastové doplňky, díky kterým automobil získal „off-roadový“ nádech. Existovala dokonce sedmimístná verze se dvěma sedačkami v kufru, které byly umístěné proti směru jízdy.
Škoda Yeti připomíná Němcům zapomenutý Talbot Rancho![]() |
Nečekaný úspěch přivedl šéfa Matry Philippa Guédona na myšlenku, že by bylo dobré nabídnout pohodlný rodinný vůz, větší než kombík, ale pohodlnější než dodávka. První návrhy byly hotové v roce 1979 a spojovaly v sobě komponenty několika automobilek, které na konci 70. let postupně pohltil koncern PSA. Přední světla a zadní sedadlo byly z velkého Peugeotu 604, volant ze sporťáku Metra Murena a na karoserii byly nalezení také linie vozu Simca 1307. Celkové pojetí prototypu označovaného Projekt P16 se už nicméně blížily tomu, jak nakonec vypadal Renault Espace.
Společnost PSA ale na přelomu 70. a 80. let měla jiné starosti, než se snažit prosadit na trhu s nevyzkoušenou novinkou. Po převzetí Citroënu (1976) a evropské pobočky amerického Chrysleru se značkami Simca a Talbot (1978) se snažila o konsolidaci svého podnikání, a přednost tak dostaly jiné projekty. Mezi nimi byly povedený malý Peugeot 205, uvedený na trh v únoru 1983, nebo nástupce populárního modelu nižší střední třídy Talbot Horizon, který se měl původně jmenovat Arizona, nakonec ale PSA tradiční značku „dala k ledu“ a auto představené v roce 1985 se jmenovalo Peugeot 309.
Král je jen jeden. Kultovní Peugeot 205 GTi udrží krok i s Porsche![]() |
Citroën na Espace neměl myšlenky
Přesto ovšem konstruktéři pracovali na dalších návrzích francouzského MPV, mimo jiné založeném na chystaném Citroënu BX, ale u koncernu PSA pro podobná auto zkrátka nebylo místo. Guédon, přesvědčený o své pravdě, se však nevzdal a jeho projekt nakonec vzbudil zájem Renaultu. V říjnu 1982 byl hotový další prototyp označený P23, který už používal mechanické části různých modelů francouzské státní automobilky. Podélně umístěný motor z Renaultu 18 nebo přední náprava z kupé Renault Fuego byly dostaly karoserii, která se od definitivní podoby modelu Espace lišila už jen v detailech.
Fuego: praktické kupé s dieselem se neprodávalo, Turbo prohnalo i porsche![]() |
První generace Renaultu Espace se vyráběla až do roku 1990 a přes pomalý rozjezd – za první rok se neprodaly ani tři tisíce exemplářů – si ji nakonec evropští motoristé oblíbili, celkem jich automobilka vyrobila přes 190 000. Mnohem úspěšnější byly druhá a třetí generace (vyráběné v letech 1991 až 1996 a 1996 až 2002), jež si přes rostoucí silnou konkurenci MPV jiných výrobců koupilo téměř 320 000 a skoro 360 000 zákazníků. Třetí generace byla také poslední, která se vyráběla v továrně Matry, následující verzi už převzal Renault plně do své režie.
Renault Espace z bazaru. Mouchy vychytáte a budete spokojeni![]() |
Renault Espace IV se nakonec vyráběl celých 12 let (2002 až 2014) a zákazníci si jistou dobu mohli jako vrcholnou motorizaci zvolit dokonce benzínový tříapůllitrový šestiválec, ani to ale kdysi průkopnické MPV nezachránilo.
Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?![]() |
Po čtvrté generaci, jež se celkem prodalo jen 372 000 kusů, přišla pátá – ovšem už jako crossover, který ztratil značnou část praktičnosti, kterou se Espace vždy mohl pyšnit. Zhruba sto tisíc vyrobených aut mezi roky 2015 a 2023 se za velký úspěch označit nedá, od loňska se Renault snaží jméno Espace oživit vozem kategorie SUV, který je vlastně zvětšeným modelem Austral.
































