Ze slavného průkopníka rodinných stěhováků je dnes jako ze všech ostatních SUV

Autor: ,
Francouzský vůz Renault Espace stál v Evropě u zrodu kategorie MPV, tedy pohodlných rodinných automobilů, které nabízejí velkorysý vnitřní prostor v kombinaci s jízdními vlastnostmi blízkými běžnému „osobáku“. Čtyři dekády poté, co se 1. července 1984 představila první generace modelu Espace, se v evropských autosalonech MPV prakticky nenajdou.

Zákazníci dnes raději volí zvenčí podobně velké, ovšem přeci jen méně praktické SUV, mezi které patří i nynější šestá generace Renaultu Espace. Početnějším rodinám tak nezbývá, než udržovat v provozu starší vozy, nebo sáhnout po osobních verzích dodávek.

Renault Espace byl v roce 1984 průkopníkem kategorie MPV. Také tato sága již skončila.

Za Atlantikem se první multi-purpose vehicle – tedy víceúčelové auto – začalo prodávat o půl roku dříve, byl jím model Dodge Caravan, který se okamžitě stal hitem. Ocenily ho hlavně rodiny hledající prostor a pohodlí, podobně tomu bylo později i v Evropě s výrobkem Renaultu.

Vedle amerického koncernu, který v Evropě a na dalších mezinárodních trzích prodával své MPV zejména pod značkou Chrysler (jako Chrysler Voyager, nebo Chrysler Caravan), postupně nabídly rodinné vozy i další automobilky. Často se přitom jedno auto prodávalo pod různými, i konkurenčními značkami.

Autofotka týdne: Před 40 lety vyjel pratáta oblíbených MPV, první však nebyl

První generace Volkswagenu Sharan tak nesla nejen logo sesterského Seatu (jako Alhambra), ale mírně upravená byla k dostání také jako Ford Galaxy. Ze spolupráce francouzského koncernu PSA a italského Fiatu se zrodila čtveřice Peugeot 806, Citroën Evasion, Fiat Ulysse a Lancia Zeta (v druhé generaci Peugeot 807, Citroën C8, Fiat Ulysse a Lancia Phedra). Od poloviny 90. let pak v nabídce automobilek přibyla také menší MPV, založená na technice vozů nižší střední třídy, jako Renault Scénic nebo Citroën Picasso. Ani tyto modely ale nepřežily nástup sportovně-užitkových vozů.

Návrat Alhambry si vymohli čeští zákazníci. Spolehlivý obr dlouho nevydrží

Poněkud paradoxně je přitom možné prapředka dnešních SUV najít i u zrodu Renaultu Espace. V turbulentních 70. letech minulého století, kdy se v Evropě konsolidovala automobilová scéna a různé značky zanikaly a spojovaly se, přišla francouzská továrna Matra s modelem Rancho. Původně malá dodávka založená na hatchbacku Simca 1100 dostala bohatě prosklenou nástavbu, zadní sedačky a plastové doplňky, díky kterým automobil získal „off-roadový“ nádech. Existovala dokonce sedmimístná verze se dvěma sedačkami v kufru, které byly umístěné proti směru jízdy.

Škoda Yeti připomíná Němcům zapomenutý Talbot Rancho

Nečekaný úspěch přivedl šéfa Matry Philippa Guédona na myšlenku, že by bylo dobré nabídnout pohodlný rodinný vůz, větší než kombík, ale pohodlnější než dodávka. První návrhy byly hotové v roce 1979 a spojovaly v sobě komponenty několika automobilek, které na konci 70. let postupně pohltil koncern PSA. Přední světla a zadní sedadlo byly z velkého Peugeotu 604, volant ze sporťáku Metra Murena a na karoserii byly nalezení také linie vozu Simca 1307. Celkové pojetí prototypu označovaného Projekt P16 se už nicméně blížily tomu, jak nakonec vypadal Renault Espace.

Matra P23

Matra P16

Společnost PSA ale na přelomu 70. a 80. let měla jiné starosti, než se snažit prosadit na trhu s nevyzkoušenou novinkou. Po převzetí Citroënu (1976) a evropské pobočky amerického Chrysleru se značkami Simca a Talbot (1978) se snažila o konsolidaci svého podnikání, a přednost tak dostaly jiné projekty. Mezi nimi byly povedený malý Peugeot 205, uvedený na trh v únoru 1983, nebo nástupce populárního modelu nižší střední třídy Talbot Horizon, který se měl původně jmenovat Arizona, nakonec ale PSA tradiční značku „dala k ledu“ a auto představené v roce 1985 se jmenovalo Peugeot 309.

Král je jen jeden. Kultovní Peugeot 205 GTi udrží krok i s Porsche

Citroën na Espace neměl myšlenky

Přesto ovšem konstruktéři pracovali na dalších návrzích francouzského MPV, mimo jiné založeném na chystaném Citroënu BX, ale u koncernu PSA pro podobná auto zkrátka nebylo místo. Guédon, přesvědčený o své pravdě, se však nevzdal a jeho projekt nakonec vzbudil zájem Renaultu. V říjnu 1982 byl hotový další prototyp označený P23, který už používal mechanické části různých modelů francouzské státní automobilky. Podélně umístěný motor z Renaultu 18 nebo přední náprava z kupé Renault Fuego byly dostaly karoserii, která se od definitivní podoby modelu Espace lišila už jen v detailech.

Fuego: praktické kupé s dieselem se neprodávalo, Turbo prohnalo i porsche

První generace Renaultu Espace se vyráběla až do roku 1990 a přes pomalý rozjezd – za první rok se neprodaly ani tři tisíce exemplářů – si ji nakonec evropští motoristé oblíbili, celkem jich automobilka vyrobila přes 190 000. Mnohem úspěšnější byly druhá a třetí generace (vyráběné v letech 1991 až 1996 a 1996 až 2002), jež si přes rostoucí silnou konkurenci MPV jiných výrobců koupilo téměř 320 000 a skoro 360 000 zákazníků. Třetí generace byla také poslední, která se vyráběla v továrně Matry, následující verzi už převzal Renault plně do své režie.

Renault Espace z bazaru. Mouchy vychytáte a budete spokojeni

Renault Espace IV se nakonec vyráběl celých 12 let (2002 až 2014) a zákazníci si jistou dobu mohli jako vrcholnou motorizaci zvolit dokonce benzínový tříapůllitrový šestiválec, ani to ale kdysi průkopnické MPV nezachránilo.

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

Po čtvrté generaci, jež se celkem prodalo jen 372 000 kusů, přišla pátá – ovšem už jako crossover, který ztratil značnou část praktičnosti, kterou se Espace vždy mohl pyšnit. Zhruba sto tisíc vyrobených aut mezi roky 2015 a 2023 se za velký úspěch označit nedá, od loňska se Renault snaží jméno Espace oživit vozem kategorie SUV, který je vlastně zvětšeným modelem Austral.

Vstoupit do diskuse (15 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025

Čtvrté světlo na semaforu? Vědci chtějí, aby křižovatky řídila autonomní auta

Nepřirozený a nepravděpodobný obrázek semaforu, vygenerovaný umělou...

Semafor je vynález, který nemá čím překvapit. Překopat základy celé silniční civilizace by ovšem mohlo, kdyby se k němu přidalo čtvrté světlo. Nový barevný signál, který by lidské řidiče informoval o...

13. listopadu 2025

Toyoty z Kolína už jsou jen hybridní. Výroba výrazně upraveného Ayga X začíná

Toyota zahajuje v Kolíně výrobu nového modelu Toyota Aygo X v hybridní verzi.

Toyota rozjela v kolínském závodě výrobu hybridního provedení modelu Aygo X. Je prvním plně hybridním automobilem ve třídě minivozů. Kolínský závod se tak připojil ke skupině továren Toyoty, které...

13. listopadu 2025

Škoda v Praze představí elektrokombík budoucnosti. V sobotu se bude střídat

Škoda Vision O na veletrhu e-SALON v předvečer zahájení veletrhu na výstavišti...

Ve čtvrtek 13. listopadu otevře brány veletrh e-SALON. Na jedinečném autosalonu věnovaném primárně elektromobilům Škoda vystaví koncept elektrického kombíku budoucnosti Vision 0, který měl světovou...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  18:28

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  11:22

Advantage Consulting, s.r.o.
ÚDRŽBÁŘ - ZÁMEČNÍK NA 1 SMĚNU (39.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Ústecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 40 000 Kč

Designsoutěž iDNES.cz má nového porotce. Světový formát, který navrhl i ferrari

Exkluzivně
Ruční skica Borise Fabrise, kterou nechal dotvořit umělou inteligencí.

Pro designérskou soutěž iDNES.cz jsme získali hvězdu světového formátu. Do odborné poroty klání „Navrhněte auto budoucnosti“ nově přibyl italský designér Boris Fabris, jehož práci znáte i z našich...

12. listopadu 2025

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

11. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.