Autofotka týdne: Slavný koncept je na skok v Praze

  9:30aktualizováno  9:30
Minh Au Truong opečovává koncepty v designcentru Renaultu: leští je, dotankovává - dnes spíš hlavně nabíjí, občas je provětrá krátkou, pomalou a opatrnou projížďkou. Do Prahy přivezl jeden z nejslavnějších konceptů francouzské značky posledních let, Dezir je rudý elektrosporťák jako z akčního filmu, Renault ho představil v roce 2010.

Koncept Renault Dezir na výstavě Designblok 2018 | foto: Renault

Teď je hvězdou tradičního pražského salonu designu. Na pražské holešovické výstaviště dorazil unikát v ceně desítek milionů na výstavu Designblok ukrytý v bezpečí nenápadného nákladního auta. A pak už přišly chvíle Minh Au Truonga: Dezir opatrně vyvézt z nástavby náklaďáku a pak s ním pomalu dojet do expozice.

Koncept Renault Dezir na výstavě Designblok 2018

Takové koncepty, to jsou spíš sochy než auta, moc toho nenajezdí a jízdní vlastnosti u nich nejsou to nejdůležitější. Koncepty ukazují nápady pro budoucnost, v případě Deziru dalekou. I když, to platilo před osmi lety, kdy se představil. Dnes jsou některé nápady, které tehdy přivezl, možná blíž, než se  zdálo.

Dezir má krásná jednadvacetipalcová kola, která se do podběhů taktak vejdou, a také podvozek jen pár centimetrů nad zemí. S poloměrem otáčení 18 metrů to znamenalo náročné manévrování mezi sloupy a opatrné překonávání sebemenších schodů a spár na cestě do expozice v průmyslovém paláci holešovického výstaviště.

Koncept Renault Dezir na výstavě Designblok 2018
Koncept Renault Dezir na výstavě Designblok 2018
Koncept Renault Dezir na výstavě Designblok 2018
Koncept Renault Dezir na výstavě Designblok 2018

V designcentru Renaultu pracuje 450 lidí, z nich je 60 designérů, k nim přidejte řemeslníky, počítačové experty, ergonomy, úředníky a pak Minh Au Truonga, který se o už postavené a představené koncepty stará. Jako jeden z mála může a umí každý z nich řídit a zná je do detailu.

Když po desítkách minut Dezir zaparkoval na správné místo, prozradil, že právě tento rudý koncept patří k nejoblíbenějším konceptům Laurense Van den Ackera, šéfdesignérské hvězdy studia Renaultu (rozhovor s ním čtěte zde).

Fotogalerie

DeZir (désirer je francouzsky toužit) byl první koncept z Ackerova skicáku, který představil po svém příchodu do Renaultu od Mazdy.

Na délku má jen něco přes 4,2 metru, při osobním setkání ovšem působí jako mnohem větší vůz.

Konstruktéři jeho rozmáchlou zvlněnou karoserii postavili z kevlaru, a tak má pouhých 830 kilogramů. V útrobách má schovaný elektromotor vypůjčený z Nissanu Leaf. Dezir zdobí skvělý aerodynamický koeficient Cx=0,25 a hlavně systém rekuperace kinetické energie Kers (setrvačník známy z Formulí 1). Více o Renaultu Dezir čtěte zde.

Na Designbloku, jehož je Renault jedním z partnerů, letos značka slaví 120 let od svého vzniku. Je to jedinečná příležitost vidět špičkový automobilový koncept v Česku, vyjma domácí Škody do tuzemska tyto unikáty automobilky nevozí. Venkovní expozice před průmyslovým palácem pak nabídne pohled do historie francouzské automobilky.

Renault 5 připomíná slavnou historii francouzské značky na výstavě Designblok...
Renault 8 připomněl slavnou historii francouzské značky na výstavě Designblok...
Renault 8 připomněl slavnou historii francouzské značky na výstavě Designblok...
Renault 8 připomněl slavnou historii francouzské značky na výstavě Designblok...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

Najdete na iDNES.cz