Kdo dnes nezaujme na první pohled dramatickým kukučem, nemá u zákazníků šanci – aspoň si to zjevně myslí šéfdesignéři mnoha značek. Peugeot má své „šavlozubé“ tygry, Hyundai „parametrická skrytá světla“. A nejnověji Renault mění svůj dobrácký úsměv za přísnější lomené polokosočtverce ze segmentů ledkových světel. Speciální jméno nemají, automobilka mluví pouze o „charakteristickém precizním a technologickém osvětlení“.
Můžeme se domýšlet, že za výraznou změnou vizuální identity značky stojí nový šéfdesignér Gilles Vidal, kterého Renault přesně před třemi lety, v červenci 2020, přetáhl nečekaně právě od konkurenčního Peugeotu. Tam zavedl právě design dlouhých svítivých „šavlí“ – a tři roky jsou tak akorát na to, aby něco podobného propsal i do designu faceliftovaného malého renaultu.
„Kostkovaná“ přední maska má podle výrobce dodávat autu „sportovní charakter“, v každém případě vypadá dobře. Zajímavým detailem je, že směrem do středu „grillu“ ubývá chromových obdélníčků ve prospěch černých – protože uprostřed trůní nové logo na černém podkladě (oficiálně se jmenuje „saténově matné logo Nouvel’R“). A tento trik mu dodává iluzi hloubky a dynamiky. Spodek nárazníku zase zdobí „lízátko“, inspirované světem motorsportu, které auto opticky rozšiřuje.
A tak tu máme dramatické clio, které možná bude cílit i na méně usedlé zákazníky než dosud. Má jim rozhodně co nabídnout, hlavně vyspělý hybridní pohon, od něhož značka čeká největší prodejní úspěchy. Spíše tedy na západoevropských trzích – ten český je po nedávném dramatickém inflačním nárůstu (opět) hodně cenově senzitivní, zvlášť ve třídě malých aut. Vždyť hybridní clio zdražilo za poslední dva roky o 80 tisíc korun (ze 480 na 560 tisíc). A je tak (u současného předfaceliftovaného modelu) o 200 tisíc dražší než verze na LPG, která jede velmi dobře a většině zájemců bude stačit (373 tisíc korun). Kromě LPG verze je k mání i ještě o 20 tisíc korun levnější benzinový tříválec s výkonem 67 kW. K cenám nové verze jen tolik: ty české zatím nejsou, ale nepředpokládáme, že by byly vyšší než ty současné.
Jinak celoevropsky vzrostl meziročně prodej hybridní verze clia o 23 procent, hlavně na úkor dieselů (minus 12 procent). Nejvíc nafťáků pod kapotou vozilo clio v letech 2005 až 2012, kdy tvořily 55 procent všech prodaných kusů, ještě předloni to bylo přes 50 procent. Pak se spojení „naftový motor“ stalo v Evropě v podstatě vulgarismem. Ale na jiné trhy se nové clio dostane i s „chrochtákem“ pod kapotou.
Malá hvězda má dramatický vzhled a eko vnitřek. Renault Clio vyjíždí nově |
Umí jezdit i za 3,6 litru
„Plyňákem“ jsme se tentokrát nesvezli, automobilka pro nás přichystala v patrových garážích bruselského letiště jedinou verzi – když budeme parafrázovat legendární výrok Henryho Forda, mohli jsme si vybrat jakýkoli motor, pokud to bude hybrid. Tedy E-Tech Full Hybrid 145, jak zní jeho celý hrdý název. Renault se chlubí tím, že technologie obsahuje více než 150 patentovaných řešení a při řešení rekuperace energie využil své zkušenosti z Formule 1.
Systém pohonu má takzvanou „sériově-paralelní“ architekturu: kombinuje dva elektrické motory (motor 36 kW a 18 kW vysokonapěťový startér-generátor HSG), čtyřválcový spalovací motor (objem 1.6 litru a výkon 69 kW), multimódovou převodovku a baterii s kapacitou 1,2 kWh. Převodový systém „spalováku“ má čtyři stupně, hlavní elektrický motor pak další dva. Jednotka E-Tech Full Hybrid může jejich spojení kombinovat až 14 různými způsoby, aby optimalizovala účinnost. A funguje skvěle, to musíme přiznat.
Na rozdíl od konkurenčních řešení, kde volty a ampéry pouze vypomáhají, v cliu spalovací motor primárně vyrábí elektřinu, která auto pohání – a jen v případě potřeby, zejména ve vysokých rychlostech, se přidává do pohonu i samotný „spalovák“. Rozjezdy jsou tak výhradně elektrické, elektromotor také vykrývá hluchá místa nejnižší účinnosti spalovacího motoru, takže auto vždy zatahuje okamžitě. Podle automobilky také elektromotor zajišťuje 80 procent doby jízdy ve městě, čímž dosáhne snížení spotřeby až o 40 procent v porovnání s klasickým benzinovým motorem. A na rozdíl od zásuvkových „plug-in“ hybridů nemusíte zastavovat kvůli nabíjení.
Renault a čínská Geely budou spolu vyrábět motory, nabídnou je i ostatním |
Spokojeni jsme byli i s odhlučněním – přestože pro spalovací motor má auto k dispozici jen čtyři rychlosti, ani připojení motoru na dálničním maximu nepřináší žádný výrazný hluk. Kolik by bylo na otáčkoměru, můžeme jen hádat, žádný takový budík už hybridní clio nemá, v tom se od konkurence nijak neliší. Místo něj se klasicky zobrazuje stav nabití baterie a míra aktuálního výkonu.
Připojování jednoho ze dvou pohonů – převodovka má dva stupně pro elektro a čtyři pro spalovací motor – se výjimečně neobejde bez cuknutí (jednou za celou třísetkilometrovou testovací jízdu při připojení elektrické trakce). Jinak takzvaná multimódová automatická převodovka funguje bezvadně, rychle, výhodou upřednostňovaného elektrického pohonu je, že auto umí jet bez spalování i na dálničním maximu.
Hodně spokojení jsme byli se spotřebou – i když jsme se nijak zvlášť nesnažili o úspornou jízdu, odečetli jsme po 300 kilometrech hodnotu 4,1 litru. Kolegyně, které se opravdu snažily, skončily s číslicí 3,6. Kdo pak potřebuje naftu, že?
Jízdně je clio jedním z nejlepších mrňousů
Po jízdní stránce je clio jedním z vůbec nejlepších malých vozů, v uplynulých třech letech vyhrálo několik našich srovnávacích testů. I tentokrát na nás zapůsobilo nejen živostí motoru, ale také komfortem a jistotou v zatáčkách. Výhrady jsme neměli ani k tlumení nerovností, a to jsme si střihli i silnici, vyskládanou z valounků, přesné a citlivé je i řízení. Vybavuji si přesně moment, kdy jsem si v jednu chvíli uvědomil, že se mi za volantem výborně sedí. Ergonomická sportovní sedadla výbavy Esprit Alpine mají skvělé boční vedení, příjemně obepínají tělo, je v nich zkrátka radost sedět.
I palubní deska se povedla. Dobře čitelný digitální přístrojový štít je nově standardem ve všech výbavách, buď sedmi-, nebo desetipalcový. Uprostřed palubky je na výšku orientovaný tablet se systémem Easy Link (umí i bezdrátové připojení přes Android Auto a Apple CarPlay) – ve standardu se sedmipalcovou úhlopříčkou, v lepších výbavách s 9,3“ s integrovanou navigací (ve verzi Esprit Alpine je standardem). Logika ovládání je fajn, stejně jako použité materiály na palubní desce; grafika přístrojů je čitelná a působí moderně.
V interiéru najdeme nové čalounění z přírodních materiálů, které tvoří 60 procent interiéru; automobilka se chlubí, že 72 procent látek ve výbavě Esprit Alpine je vyrobeno z recyklovaných vláken.
Bez ohledu na všechny designové změny má nové clio prakticky stejnou velikost jako předchozí verze: délku 4 053 mm, šířku 1 988 mm (včetně zrcátek) a výšku 1 439 mm. S dojezdovou sadou pak má jeden z největších zavazadelníků ve své třídě (391 l), v hybridní verzi je to ovšem o celých devadesát litrů méně.
Asi není ani třeba zmiňovat, že v cliu nechybí 20 asistenčních systémů řidiče (ADAS), hlavně Active driver assist, kamerový systém 360° a systém aktivního nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů. I díky nim dostalo clio v nárazových testech EuroNCAP plných 96 % za ochranu posádky (89 za ochranu dětí v sedačce), takže patří k absolutně nejbezpečnějším autům vůbec. Jen škoda, že před třemi lety nás nadobro opustila odvozená kombi verze Grandtour, díky níž bývalo clio plnohodnotným rodinným vozem. Doufejme, že alespoň krátká „spalovací“ varianta tady s námi ještě pár let pobude...