

Slavné jméno se vrací v nové podobě, a navíc ve zcela nové disciplíně. Renault přináší zpět legendární model 5, který kombinuje retro prvky s nejnovějšími technologiemi. Evropské Auto roku 2025 je už v prodeji i v Česku.
Autor: Renault
Tam, kde byl na původním Renaultu 5 přívod vzduchu, má novinka plastový kryt, pod kterým po přiblížení řidiče k autu rozsvícené LED proužky ve tvaru číslice 5 ukazují úroveň nabití baterie.
Autor: Renault
Už samotná koncová světla vzbuzují nostalgické vzpomínky.
Autor: Renault
Zadní víceprvková náprava nabízí lepší stabilitu v zatáčkách, Řízení s jen 2,6 otáčkami volantu mezi krajními polohami je sportovně ostřejší.
Autor: Renault
Renault 5 společně se sesterským modelem Alpine A290 zvítězily v anketě auto roku 2025. Jejich předka v roce 1973 ve stejné anketě jen těsně předčilo Audi 80.
Autor: Renault
Pod retro siluetou se skrývá nová platforma AmpR Small, která má v Renaultu 5 premiéru. Díky ní je hmotnost Renaultu 5 okolo 1,4 tuny. První generace R5 vážila polovinu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Malý renault výrazně odkazuje na legendární model R5, který byl na přelomu 70. a 80. let minulého století oblíbeným městským autem. Představil v roce 1972, kdy byl vystaven dokonce i u nás na na veletrhu v Brně. Vyráběl se až do roku 1986.
Autor: Renault
Prvních 400 kusů se dostalo na tehdejší československý trh v roce 1975. Tři sta z nich se prodalo přes Mototechnu, zbytek prostřednictvím Tuzexu. Celkem bylo do ČSSR dovezeno něco přes 1 400 exemplářů erpětky.
Autor: Renault
V době, kdy se ve Francii dobře prodávaly pouze klasické sedany, byl na trh uveden malý třídveřový hatchback. Auto se světlými plastovými nárazníky se rychle stalo velkým hitem.
Autor: Renault
Již první generace měla i svou elektrickou verzi s dojezdem okolo 70 km. Vzniklo jen 100 kusů pro státní organizace.
Autor: Renault
V USA a Kanadě byl model R5 v prodeji v letech 1976 až 1983 jako Renault Le Car s upravenými nárazníky a jinými světlomety.
Autor: Renault
V Česku jsou v prodeji obě silnější verze nového Renaultu R5 E-Tech s výkonem 120 a 150 koní, první s menší 40kWh baterií, výkonnější s akumulátorem s kapacitou 52kWh. Deklarovaný dojezd je 312 a 410 km.
Autor: Renault
Některými detaily nový model připomíná sportovnější Renault 5 Turbo, a to také světelným podpisem v předním nárazníku. Tam, kde dříve byla mlhová světla modelu Turbo, jsou nyní obdélníky se zaoblenými rohy.
Autor: Renault
Tento prvek se opakuje i na výdeších ventilace.
Autor: Renault
Ten, kdo má novou erpětku na „svědomí“, je šéf Renaultu Luca de Meo, který oprášil i Fiat 500.
Autor: Renault
Maketa byla původně jen jakýmsi lakmusovým papírkem designéra Françoise Leboina, který původní vedení Renaultu odmítlo.
Autor: Renault
Renaulty R5 E-Tech před Impozantní Volmanovou vilou v Čelákovicích, která je unikátním příkladem pozdního československého funkcionalismu 30. let.
Autor: Renault
Když de Meo k Renaultu v roce 2020 nastoupil, chtěl nejprve vidět, co jeho nová automobilka chystá. Ve vývojovém oddělení stála bokem maketa auta, která ho zaujala. Co předchozí vedení zamítlo, to de Meo s radostí podpořil.
Autor: Renault
Všechno je hranaté jako v 80. letech. Volič převodovky vpravo pod volantem má koncovku, kterou tvůrci připodobňují ke rtěnce.
Autor: Renault
Ani v kabině nechybí odkazy na minulost, design opěradel předních sedadel, který je...
Autor: Renault
... inspirován někdejším modelem R5 Turbo.
Autor: Renault
Baterie napájí synchronní elektromotor s vinutým rotorem, bez permanentních magnetů a kovů vzácných zemin. K dispozici jsou v Česku verze s výkonem 120 a 150 koní, první s menší 40kWh baterií, výkonnější s akumulátorem s kapacitou 52kWh.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Obě u nás nabízené verze baterie chlazené kapalinou a mají tepelné čerpadlo.
Autor: Renault
V zadní části je snadno přístupný otvor pro hašení v případě požáru. Baterii mohou hasiči v případě požáru vozu rychle odšroubovat a spustit pod vůz. Po odsunutí vozu již není nutné ponořovat do vody celé auto, ale stačí tak učinit s baterií.
Autor: Renault
R5ka je manifestem retrofuturismu. Je to tak trochu pop art na kolech.
Autor: Renault
Nový Renault 5 disponuje pohonem předních kol. Slabší verze zrychlí z 0 na 100 km/h za 9 sekund, silnější to zvládne o sekundu rychleji. U obou je maximálka 150 km/h.
Autor: Renault
Za volantem sedíte o něco výše než v běžném hatchbacku. Rekuperace jen jen automatický, k dispozici je jen režim B. Později ale mají přibýt pádla na volantu, jejichž prostřednictvím si bude k dispozici několik volitelných stupňů.
Autor: Renault
Model R5 se uvnitř znatelně liší od ostatních vozů Renault, například horizontálním, nikoli vertikálním displejem infotainmentu. Systém od Googlu funguje velmi dobře a ovládání je evidentně dobře promyšlené.
Autor: Renault
Takto vypadala palubní deska modelu z roku 1975.
Autor: Renault
Digitální přístrojový štít má, jak je dnes zvykem, několik možností zobrazení. Předpisové otravné pípání můžete v Renaultu 5 vypnout dvojitým stisknutím tlačítka vlevo od volantu.
Autor: Renault
Na konci každé jízdy vám Reno zobrazí „bezpečnostní skóre“ a „ekologické skóre“ včetně tipů na zlepšení. K dispozici je i nový virtuální cestovní společník Reno. komunikuje s cestujícími a doprovází je při objevování vozu a jeho funkcí. Dokáže také odpovědět na 200 nejčastějších otázek týkajících se elektrických funkcí a dalších otázek.
Autor: Renault
Bezdrátové dobíjení mobilu je dnes u novinek již samozřejmostí.
Autor: Renault
Retro design má i palubní deska před spolujezdcem.
Autor: Renault
V nabídce jsou tři výbavy. Základní provedení Evolution má jen slabší motor a vyjde na 675 000 Kč, Techno a Iconiq Cinq lze mít v obou technických specifikacích v rozmezí 725 000 až 849 000 Kč. Top verzí je Rolland Garros za 899 000 Kč.
Autor: Renault
Renault 5 E-Tech je k dispozici v pěti barvách karoserie, z nichž dvě, žlutá a zelená Pop!, jsou přímo inspirovány dvěma barvami původního modelu R5. Méně nápadné jsou perleťově bílá, černá étoilé a modrá nocturne.
Autor: Renault
Dvoubarevné provedení karoserie mají standardně obě nejvyšší výbavy. V nabídce jsou různé polepy střechy.
Autor: Renault
Černou střechu mohou mít všechny verze.
Autor: Renault
Ačkoli je ‚Renault R5 pětidveřový hatchback, kliky zadních dveří jsou skryté, aby připomínaly původní erpětku z roku 1972, která byla zpočátku k dispozici jako třídveřový hatchback.
Autor: Renault
Renault 5 E-Tech je vybavený novou obousměrnou nabíječkou na střídavý proud (AC) o výkonu 11 kW, která umožňuje nabíjení dalších zařízení pomocí baterie vozidla (V2L, vehicle-to-load) a zpětný odběr elektrické energie do sítě (V2G, vehicle-to-grid).
Autor: Renault
Piknik na cestě? Není třeba se odbývat bagetou, a třeba si něco menšího ugrilovat.
Autor: Renault
Kabina je homologovaná jako pětimístná, vzadu ale panují stísněné poměry. Jako rodinné auto tedy erpětka neposlouží. Prostřední opěrka hlavy trochu omezuje výhled.
Autor: Renault
U nově zreinkarnované R5ky se vše točí kolem designu.
Autor: Renault
Renault 5 E-Tech
Autor: Renault
Ve žluté barvě vypadá asi nejlépe.
Autor: Renault
Objem zavazadlového prostoru je 326 litrů. Nevýhodou je velmi vysoká nákladová hrana kufru. Hlavní je design, praktičnost je až na druhé koleji.
Autor: Renault
Přední full LED světlomety mají všechny verze.
Autor: Renault
Renault 5 E-Tech Electric připomíná styl modelu z roku 1972 a nově interpretuje jeho rozpoznatelný design. Do roku 1986 sjelo z výrobní linky 5,5 milionu kusů.
Autor: Renault
Čtyřdveřová verze „Superpětky“, která se vyráběla v letech 1984 až 1996. Jeho nástupcem se stal modelu Clio.
Autor: Renault
V nabídce jsou tři výbavy. Základní provedení Evolution má jen slabší motor a vyjde na 675 000 Kč, Techno a Iconiq Cinq lze mít v obou technických specifikacích v rozmezí 725 000 až 849 000 Kč. Top verzí je Rolland Garros za 899 000 Kč.
Autor: Renault
Zadní víceprvková náprava nabízí lepší stabilitu v zatáčkách.
Autor: Renault
Pro akumulátor NMC se používá směs oxidů lithia, niklu, manganu a kobaltu.
Autor: Renault
Renaulty R5 E-Tech před Impozantní Volmanovou vilou v Čelákovicích, která je unikátním příkladem pozdního československého funkcionalismu 30. let.
Autor: Renault
Verzi s výkonem 150 koní lze nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu 100 kW, ty slabší pak o maximálním výkonu 80 kW. V obou případech má na rychlonabíjecí stanici stačit 30 minut k nabití z 15 na 80 %.
Autor: Renault
Motor první generace (nahoře) byl umístěn podélně, nikoliv příčně, a vzadu byly příčné torzní tyče. Technicky totiž auto vycházelo z modelu R4 Fourgonette, dodávkové verze Renaultu 4.
Autor: Renault
Do roku 1974 byla pětka téměř deset let nejprodávanějším vozem ve Francii, celkem jich vzniklo ve dvou generacích přes devět milionů. Druhá u nás byla v nabídce Tuzexu, ale prakticky se nedovážela.
Autor: Renault
První generace Renaultu R5 existovala od roku 1979 i v pětidveřovém provedení. Předtím se nenabízel, aby nekonkuroval modelům R4 a R6.
Autor: Renault
Druhá generace už měla architekturu s motorem napříč, a design od Marcella Gandiniho, stvořitele bájných supersportů Lamborghini Countach a Miura.
Autor: Renault
Sedadla působí jako z obývacího pokoje a jsou také velmi pohodlná.
Autor: Renault
Renault 5 E-Tech
Autor: Renault
Renault 5 E-Tech
Autor: Renault
Renault 5 E-Tech electric
Autor: Renault
Renaulty R5 E-Tech před Impozantní Volmanovou vilou v Čelákovicích, která je unikátním příkladem pozdního československého funkcionalismu 30. let.
Autor: Renault
Líbivé auto oblečené do veselých pastelových odstínů přiváží do nabídky Renaultu dostupný elektromobil pro široké masy.
Autor: Renault
Novinka jezdí výhradně na 18palcových kolech. První generace měla disky s průměrem 13 palců.
Autor: Renault