

Zbytečně velká, přehnaná. Taková se jeví mýtnice Wuzhuang, usazená na čínské rychlostní silnici G40. Momentálně je považována za největší zařízení svého druhu v Asii. Za dopravních špiček už tak předimenzovaně nepůsobí, nekonečnému proudu vozů nestíhá. A svátky? Ty průjezd skrz ni úplně umrtví.
Autor: ČTK
V čínských autoatlasech je ta silnice vedená jako G40. Místní ji ovšem nazývají o něco familiárněji, jako Hušaanskou rychlostní. S reálnou rychlostí průjezdu je to ovšem zapeklité. Než se na ni totiž napojíte, čeká vás u města Čchu-čou mýtná brána Wuzhuang.
Autor: Profimedia.cz
Pro samotný Wuzhuang pak čínští řidiči hledají pochvalná slova marně. Ne nutně proto, že by neradi platili za průjezd. Ale na 1 490 kilometrů dlouhé trase ze Si´anu do Šanghaje představuje tato mýtná brána ten nejkritičtější bod, kde se dají nabrat i hodiny zpoždění.
Autor: Profimedia.cz
V krátkosti, pokud směřujete ze západu Číny k východu a pobřeží, od roku 2011 je tou nejspolehlivější cestou tepna G40. Je celkem jedno, zda plánujete cestu do jedné mnohamilionových metropolí, Ťiang-su, Če-ťiangu, Nankingu či Šanghaje. Tudy je to k nim nejkratší.
Autor: Profimedia.cz
V době, kdy byla slavně dokončována – přispělo k tomu zprovoznění velkého mostu Čunking – byla mýtnice dimenzována na odbavení čtyř až osmi stovek osobních automobilů za hodinu. Jenže popularita G40 velmi záhy překonala i ta nejsmělejší očekávání dopravních inženýrů.
Autor: Profimedia.cz
Místo stovek sem začaly najíždět tisícovky automobilů každou hodinu. A nic s tím neudělalo ani drastické zdražení mýtného. Správa silnice tedy musela znovu sáhnout k rozšířením a úpravám. Přitom každý den, kdy se tu mýtné nevybíralo, přicházela v přepočtu o 45 milionů korun.
Autor: ČTK
Stávající podoba mýtné brány Wuzhuang tedy nyní obnáší dvanáct průjezdních pruhů směřujících na západ, a čtyřiadvacet vedoucích k východu. Současně jsou tu testovány prvky automatického odbavení spolu s klasickým manuálním výběrem peněz.
Autor: ČTK
Wuzhuang tedy působí víc než bytelně, a často je titulován největším takovým zařízením v Číně, potažmo v celé Asii. S tím by ovšem Indové asi úplně nesouhlasili, jejich mýto Dillí-Gurgaon má bran devětapadesát, byť tedy ve třech objektech za sebou dohromady.
Autor: ČTK
Co je na Wuzhuangu nejzajímavější, je fakt, že ani s extrémními šestatřiceti branami nestíhá vždy hladce a plynule odbavovat nápor vozů. Když sem ke svému neštěstí zajedete v dopravní špičce, můžete si tu počkat hezkých pár hodin.
Autor: ČTK
Tragické rekordy doby čekání, během státních svátků, dovolených a celonárodních oslav, se tu blíží třem hodinám. A tento rekord byl loni během Festivalu jara (tedy čínského Nového roku) navýšen na pět hodin.
Autor: Profimedia.cz
Až třetinu provozního vytížení Wuzhuangu přitom tvoří řidiči, kteří neplánují cestu až do Šanghaje či k pobřeží. Zajíždí v průměru jen 90 kilometrů daleko. Na jejich cestě je tak největším očekávaným zdržením průjezd mýtnou branou.
Autor: Profimedia.cz
Ani na konci letošních únorových oslav si mýtnice nevylepšila reputaci. V maximu tu projíždělo 126 000 osobních automobilů denně. Nešťastní řidiči trávili čekáním v pomalu se šinoucí koloně, z níž nebylo úniku, i šest hodin.
Autor: Profimedia.cz
Pro G40, Hušaanskou rychlostní, mají Číňané jen slova chvály. Pro rekordy trhající Wuzhuang se ale zdvořile raději slova hledat nepokouší. Až budete někdy nadávat na rušný provoz a obracet své zraky s nadějí k východu, vzpomeňte si na čínské řidiče, kteří stárnou u mýtnice.
Autor: ČTK