(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Shutterstock

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

  • 68
Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky nejčastěji nevyhověly požadavkům na fotometrické parametry a neměly povinné označení CE.

Inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) zkontrolovali 37 druhů reflexních pásek a nedostatky zjistili u 33 z nich. Inspekce distributorům uložila 27 pokut ve výši 317 000 korun. 

Při kontrolním nákupu se zajímali o reflexní pásky, které mají spotřebitele chránit při pohybu za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, jenž není osvětleno veřejným osvětlením.

ČOI na základě výsledků doporučila spotřebitelům, kteří používají reflexní pásky za snížené viditelnosti, aby si pořídili pásky opatřené potřebnými údaji, jako je označení CE a identifikační údaje o výrobci a výrobku. Z kontrol vyplynulo, že výrobky splňující tyto zákonné povinnosti zároveň měly v pořádku i reflexní vlastnosti. Označení CE představuje prohlášení, že výrobek vyhovuje všem příslušným předpisům a podstoupil všechny náležité postupy posouzení.

Obrovské rozdíly ve schopnosti odrážet světlo odhalil už před dvěma roky společný test 26 reflexních pásek MF DNES a BESIPu. Na první pohled vypadají pásky prakticky stejně - světle zelené, plastové, samonavíjecí. Ve skutečnosti nejde o barvu pásky, ale o množství a hustotu speciální skleněné hmoty, která v pásce zajišťuje odraz světla. Test ukázal, že schopnost odrážet světlo je u nejlepší z nich oproti poslední šedesátinásobná. Kompletní výsledky testu čtěte ZDE.

„V současné době platí nařízení, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti na okraji vozovky musí mít na sobě prvky z reflexního materiálu, aby byl lépe viditelný pro řidiče. Plocha takového označení má odpovídat alespoň rozměrům reflexní pásky,“ připomíná Eva Svobodová, tisková mluvčí UNIQA pojišťovny. 

„Optimální je pásku umístit na pohyblivé části těla, tedy zápěstí ruky a kotníky nohy blíže ke středu vozovky, protože si jich motoristé lépe všimnou,“ radí a varuje, že chodec, který reflexní prvky na výstroji za snížené viditelnosti nemá, může dostat pokutu až 2 000 korun. 

„Za tmy je dokonce třikrát vyšší riziko usmrcení při nehodě než ve dne. Samozřejmě největší riziko hrozí chodcům, plné dvě třetiny jich zemřou na silnici za tmy,“ uzavírá Eva Svobodová.

,