Re.volt: Sdílenou elektrickou myš neprohánějte ostrými zatáčkami

aktualizováno 
Potkáte je na ulici a můžete si je půjčit, ale není to hned. Cena je docela rozumná a jízda je silný zážitek. Otestovali jsme pro sdílené elektroautíčko Re.volt.

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat i kolmo k chodníku. | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

To žluté autíčko je generátor úsměvů. Během jízd po ulicích jsem jich nasbíral tolik, že čínské krabičce nemůže konkurovat žádný vůz, který jsem letos testoval. Možná i tím lidé oceňují průkopnictví takzvaného sdílení. Tuto ideu vozítko splňuje mnohem víc než zelené koloběžky, které brázdí Prahu už nějaký týden.

Fotogalerie

Do auta se vejdou dva lidé plus menší nákup, neprší na vás, zadarmo parkujete v modrých zónách – a hlavně ho můžete na rozdíl od mnohých „sdílených“ aut nechat jinde, než jste ho vyzvedli. Ovšem pořád jen v Praze – do jiných měst se Re.volt chystá možná až v příštím roce. Zatím provozuje „pilotních“ dvacet autíček.

Potíže s registrací

Když jsem ho zahlédl hned za rohem u „Kulaťáku“ v Dejvicích, napadlo mě s ním dojet do práce. Jenže tak snadno a rychle jako v případě elektrokoloběžky to nešlo. Nejdřív jsem se musel zaregistrovat, což chtělo trpělivost. Vyplnit na webu všechny údaje, vyfotit se s řidičákem a občankou na čele, to kvůli ověření identity. Odeslání ovšem aplikace nijak nepotvrdila. Žádná zelená fajfka, žádné OK, prostě nic – takže jsem usoudil, že to nefunguje. Až za pár dnů nečekaně přišlo potvrzení, že můžu jezdit.

Tak jsem to zkusil. Nemůžu říct, že bych se při pohledu na maličké vozítko  – dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat i kolmo k chodníku – cítil úplně komfortně. Pln nedůvěry jsem ťukl v mobilu na odemknout – a opravdu, kolíčky ve dveřích vyskočily! Hurá. Sedl jsem dovnitř a měl pocit, že si vidím před nohy – vepředu není skoro žádný kufr.

Podle instrukcí jsem otočil maličkým ovladačem na palubní desce, v němž by málokdo hledal volič automatické převodovky, do polohy D. A šlápl na plyn. Opatrně. S malým škubnutím se stroj rozjel a okamžitě jsem využil výhody otočení na pětníku.

Raději pomalu

Jede to! A pěkně! Odpich je, jak už to u elektromobilů bývá, razantní, při sprintu od semaforů proháním i naftovou oktávku. Jen chvilku, pak mi ujede. Ale to už mám na tachometru (ne moc čitelném) padesátku.

Jízda je trochu zvláštní. Výkon motoru je doprovázen pískáním a šustěním, na elektromobil je autíčko opravdu hodně hlučné. A pak je tu rachtání – cosi uvolněného v kufru klepe i na hladké silnici, na kostkách se to pak mění ve staccato. Odpružení na běžnou jízdu stačí, auto je ovšem kvůli kratičkému rozvoru hodně uskákané. Po prvních zkušenostech se začínám bát retardérů, vyboulených i těch propadlých. Stačí větší prohlubeň a pružiny to už nezvládají, páteř dostane takovou pecku, že to cítím ještě pár dnů.

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat i kolmo k chodníku.

Autíčko se docela dost naklání v zatáčkách, ale díky kolům v rozích karoserie nemám pocit, že by hrozilo překocení. Ovšem když v ostré zatáčce vezmu zprudka za řízení, autíčko má tendenci jít do smyku, takže hrát si na závodníka rozhodně nedoporučuji.

Zážitkem je jízda z kopce maximální rychlostí 80 kilometrů v hodině. Díky, podruhé už to zažít nechci, připadal jsem si jako vosa na bonbonu. Padesátka stačí! Naopak do kopce na „závody“ zapomeňte – plyn mám na podlaze, ale víc než povolený limit z vozítka nedostanu. Zvláštní je, jak je uvnitř slyšet všechno zvenku – když kdosi zatroubí, nadskočím. A když pak nadávám, protože nemůžu najít palubní počítač, abych zapsal požadovaný konečný stav baterie, je mě určitě slyšet ven.

Ale jo, klidně se revoltem zase svezu, je bezpečnější než skútr nebo kolo. Cena jízdy není nijak závratná, i když právě teď se zdražuje. Já ještě platil za hodinu ježdění 240 korun, tedy čtyři koruny za minutu, což je v porovnání s taxíkem láce. Nově je to šest korun, za hodinu tedy 360 korun. A nevýhodou je zatím pouze omezený prostor, v němž je nutné auto vrátit – uvnitř kruhu zhruba od Holešovic, Bubenče, Smíchova po Karlín a Žižkov.

Re.volt má chytrou palubní desku, instrukce jsou jasné a ovládání jednoduché, i...
V kabině sdíleného elektroautíčka Re.volt najdete podrobnou instruktáž, která...

Interiér sdíleného elektroautíčka Re.volt


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, deset z nich bude mít čistě elektrický...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem...

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Najdete na iDNES.cz