Rallyový sprinter Peugeotu má 600 koní. Na stovce je za 2 sekundy

aktualizováno 
Peugeot 208 s výkonem 600 koní a pohonem všech kol, to je rallycrossový speciál týmu Peugeot Hansen. Ten s ním již získal titul mistra světa v hodnocení týmů, přestože sezona ještě není u konce.

Roztáčena jsou všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Sadev, kterou jezdec ovládá pákou u volantu. | foto: Milan Jiroušpro iDNES.cz

Rallycross jsou takové sprinty rallyových aut. Jezdí se na uzavřených okruzích, kde se střídají povrchy. Velmi populární je v severských zemích, v Beneluxu, Francii a Velké Británii. Podívejte se, jak takový rallycrossový speciál vypadá.

Rallycross je disciplína při níž se utkávají jezdci ve vozech přímo vycházejících nebo se hodně blížících rallyovým speciálům. V minulosti bylo absolutním vrcholem Mistrovství Evropy, od loňska se však jezdí ještě prestižnější soutěž - Mistrovství světa.

O titul nejvyšší bojují speciály s pohonem všech kol a výkonem atakujícím 600 koní. Jedním z nich je i vůz Peugeot 208 WRX vyvinutý týmem Peugeot Hansen ve spolupráci s továrním týmem Peugeot Sport.

Zázemí rallyecrossového týmu Peugeot Hansen

Peugeot 208 WRX má se sériovým vozem jen málo společného. Používá jeho karoserii, i když rozšířenou a s vevařeným bezpečnostním rámem, který dokáže jezdce ochránit i když by šel několikrát přes střechu. A že v rallycrossu nejsou takové zběsilé nehody výjimkou. Motor musí podle regulí vycházet z pohonné jednotky nabízené v sériovém voze, je však zcela přepracovaný, stejně jako podvozek. Ten využívá špičkové závodní tlumiče Öhlins.

Pod kapotou vozu najdeme turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr s výkonem až 600 koní a maximálním točivým momentem blížícím se hranici 900 Nm. Vše řídí elektronika Magneti Marelli. Roztáčena jsou všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Sadev, kterou jezdec ovládá pákou u volantu.

Průměr brzdových kotoučů je 343 mm.

Průměr brzdových kotoučů je 343 mm.

Dravost jen 1130 kilogramů vážícího speciálu pak krotí brzdy se čtyřpístkovými třmeny na obou nápravách. Průměr brzdových kotoučů je 343 mm. Právě výkonné brzdy jsou velkou zbraní nejen Peugeotu 208 WRX, ale všech závodních speciálů. Vždyť čím později může jít jezdec na brzdy, tím déle drží plyn u podlahy. U vozu, který zrychlí z 0 na 100 km/h přibližně za 2 sekundy, musejí brzdy fungovat naprosto precizně.

Rallyecrossový přeborník

Šéf týmu Kenneth Hansen je vůbec nejúspěšnějším rallycrossovým jezdcem, když za svou kariéru nasbíral 14 titulů evropského šampiona. Nyní ale už nezávodí, věnuje se však týmu, v němž působí i jeho syn Timmy, který má letos ještě stále šanci na zisk světového titulu v hodnocení jezdců. Ten týmový už letos patří právě Hansenově týmu.

Fotogalerie

Poslední závod v Itálii nedopadl pro Timmyho Hansena nejlépe, když zůstal jeho vůz po nárazu soupeřova speciálu nehybně stát na trati. Do finále tak nepostoupil.

Náskok v hodnocení jezdců má před Timmym Petter Solberg, loňský vítěz a tedy i historicky první mistr světa v rallycrossu a současně držitel titulu světového šampiona v rallye, který získal již v roce 2003. Do konce sezony přitom zbývá poslední závod v Argentině. Vzhledem k bodové ztrátě na Solberga jsou Hansenovy šance malé, ale v rallycrossu se může stát cokoli.

Solberg nastupuje se speciálem Citroën DS3, který dosahuje výkonu 600 koní stejně jako Peugeot 208 Timmyho Hansena. Jedná se přitom už o druhou evoluci tohoto speciálu. S první „dvěstěosmičkou“ totiž tým Peugeot Hansen vyjel už loni. „Jde o zcela jiné auto. Sami jsme jej vyvíjeli, některá řešení jsme však konzultovali či testovali ve spolupráci s Peugeot Sportem,“ vysvětlil šéf týmu Kenneth Hansen.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, z nichž deset budou elektromobily. Automobilka začne podle...

Najdete na iDNES.cz